Visszhang: könyv

Magyar gazdaságtörténeti évkönyv 2022

  • - barotányi -
  • 2023. július 26.

Visszhang

A hatodik alkalommal megjelent gazdaságtörténeti évkönyv a hazai gazdaság és társadalom szövetében felfedezhető, néha igen jelentős különbségeket igyekszik láthatóvá tenni.

A kötet első felében Demeter Gábor és kutatótársai izgalmas, módszertanilag is tanulságos, néha látványos térképekkel, táblázatokkal, statisztikákkal illusztrált résztanulmányai a területi egyenlőtlenségek és fejlettségi viszonyok változását elemzik, s ezzel együtt azt is, hogyan változott ezek térképre rajzolható mintázata a késő középkortól a 20. századig. Végül egy összefoglaló írásban kísérletet tesznek arra is, hogy összegezzék, hogyan alakultak hétszáz év alatt a fejlettségbeli különbségek. Különösen érdekes az utolsó száz év változásait látni: például azt, hogy hogyan süllyedtek le bizonyos határokon átnyúló és belső perifériák. A második blokkban az új intézményi közgazdaságtan – a töredékes információk és a korlátozott racionalitás világában lehetséges – meglátásai­nak történelmi alkalmazásába pillanthatunk bele. Ebből a szempontból is tanulságos a két világháború között a versenyt korlátozó, a kockázatot csökkentő biztosítói és ipari kartellek esete. Ezeket még a Bethlen-kormány is fontos és szükséges eszköznek látta, és ahogy az Pogány Ágnes tanulmányából kiderül, az 1931-es kartelltörvénnyel csak tessék-lássék módon, agrárius politikai nyomásra próbálta szabályozni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.