Könyv

Sarah Devos: Nahát, ezek a lovagok!

Visszhang

„Ezt az egészet pedig, kedves barátaim, feudális rendszernek nevezzük” – magyarázza a mű a hűbéri viszonyokat a 20. oldalon, a felnőtt olvasó pedig itt már sokadszorra jön zavarba. Miért?

A könyv ismeretterjesztő munka. Kiderül, ami a filmekből nem: hogy hol húzódott a várakban a gyilokjáró, hogy nem csak páros, de csoportos küzdelem is volt a lovagi tornákon, hogy a középkorban a felnőttek is fogócskáztak. A godendac szúrófegyver neve a „holland” goedendag kifejezésből származik, s azt jelenti, jó napot. (A mű, minden látható igyekezet ellenére inkább nyugat-európai könyv. Látszik ez például az olyan pontokon, mint ahol a 15. századról szólva azt olvassuk: „a várak is veszítenek jelentőségükből, nem egy közülük pusztulásnak indul”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.