Visszhang: lemez

Sofia Kourtesis: Madres

  • - minek -
  • 2023. november 8.

Visszhang

A Berlinben élő perui származású énekes-dalszerző DJ az elmúlt pár évben remek EP-ket adott ki, izgalmas zenéi vérforralóan lüktetők.

Az elektronikus tánczene keretein belül is marad bennük kellő egzotikum és játékosság, de nem hiányzik belőlük némi finom melankólia sem. A jó ideje a Ninja Tune-nál megjelenő Sofia Kourtesis most előállt első albumával, és első hallgatásra egyértelmű, hogy amit kitalált korábban, azt át tudta menteni nagyobb lélegzetű produkciójába is. Az album számaiban mindenekelőtt a house – sőt, mint az egyik szám címe sugallja, a Funkhaus – lüktetése dominál, amibe Kourtesis rendre bele tud csempészni több-kevesebb latin-amerikai tónust, köszönhetően többnyire spanyol nyelvű énekének, és a temérdek, ugyancsak latin-amerikai helyszíneken rögzített és hangmintaként használt zenei kulisszáknak. Az Estación Esperanza című számban Manu Chaót is üdvözölhetjük, aki tinédzserkori ideálja volt Kourtesisnek, de közben, a háttérből egy limai homofóbia-ellenes tüntetés hangjait is hallani. A szerzőt megihlette a magyar származású idegsebész, Peter Vajkoczy is, aki egy hosszú és bonyolult beavatkozással meghosszabbította anyja életét – az ennek emlékére készült a keserédes Vajkoczy, egy kivételesen angol nyelvű pop-house elégia.

De a lemezen többnyire hibátlan, hagyományosan baleárinak nevezett tánczenék sorát hallhatjuk: a Madres, a Si Te Portas Bonito, a How Music Makes You Feel Better vagy a Cecilia remekül szemléltetik, hogy milyen az, amikor annyira rabul ejt a hangulat, hogy még a táncterem is égni kezd.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.