Visszhang: lemez

Sofia Kourtesis: Madres

  • - minek -
  • 2023. november 8.

Visszhang

A Berlinben élő perui származású énekes-dalszerző DJ az elmúlt pár évben remek EP-ket adott ki, izgalmas zenéi vérforralóan lüktetők.

Az elektronikus tánczene keretein belül is marad bennük kellő egzotikum és játékosság, de nem hiányzik belőlük némi finom melankólia sem. A jó ideje a Ninja Tune-nál megjelenő Sofia Kourtesis most előállt első albumával, és első hallgatásra egyértelmű, hogy amit kitalált korábban, azt át tudta menteni nagyobb lélegzetű produkciójába is. Az album számaiban mindenekelőtt a house – sőt, mint az egyik szám címe sugallja, a Funkhaus – lüktetése dominál, amibe Kourtesis rendre bele tud csempészni több-kevesebb latin-amerikai tónust, köszönhetően többnyire spanyol nyelvű énekének, és a temérdek, ugyancsak latin-amerikai helyszíneken rögzített és hangmintaként használt zenei kulisszáknak. Az Estación Esperanza című számban Manu Chaót is üdvözölhetjük, aki tinédzserkori ideálja volt Kourtesisnek, de közben, a háttérből egy limai homofóbia-ellenes tüntetés hangjait is hallani. A szerzőt megihlette a magyar származású idegsebész, Peter Vajkoczy is, aki egy hosszú és bonyolult beavatkozással meghosszabbította anyja életét – az ennek emlékére készült a keserédes Vajkoczy, egy kivételesen angol nyelvű pop-house elégia.

De a lemezen többnyire hibátlan, hagyományosan baleárinak nevezett tánczenék sorát hallhatjuk: a Madres, a Si Te Portas Bonito, a How Music Makes You Feel Better vagy a Cecilia remekül szemléltetik, hogy milyen az, amikor annyira rabul ejt a hangulat, hogy még a táncterem is égni kezd.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.