Visszhang: lemez

Sofia Kourtesis: Madres

  • - minek -
  • 2023. november 8.

Visszhang

A Berlinben élő perui származású énekes-dalszerző DJ az elmúlt pár évben remek EP-ket adott ki, izgalmas zenéi vérforralóan lüktetők.

Az elektronikus tánczene keretein belül is marad bennük kellő egzotikum és játékosság, de nem hiányzik belőlük némi finom melankólia sem. A jó ideje a Ninja Tune-nál megjelenő Sofia Kourtesis most előállt első albumával, és első hallgatásra egyértelmű, hogy amit kitalált korábban, azt át tudta menteni nagyobb lélegzetű produkciójába is. Az album számaiban mindenekelőtt a house – sőt, mint az egyik szám címe sugallja, a Funkhaus – lüktetése dominál, amibe Kourtesis rendre bele tud csempészni több-kevesebb latin-amerikai tónust, köszönhetően többnyire spanyol nyelvű énekének, és a temérdek, ugyancsak latin-amerikai helyszíneken rögzített és hangmintaként használt zenei kulisszáknak. Az Estación Esperanza című számban Manu Chaót is üdvözölhetjük, aki tinédzserkori ideálja volt Kourtesisnek, de közben, a háttérből egy limai homofóbia-ellenes tüntetés hangjait is hallani. A szerzőt megihlette a magyar származású idegsebész, Peter Vajkoczy is, aki egy hosszú és bonyolult beavatkozással meghosszabbította anyja életét – az ennek emlékére készült a keserédes Vajkoczy, egy kivételesen angol nyelvű pop-house elégia.

De a lemezen többnyire hibátlan, hagyományosan baleárinak nevezett tánczenék sorát hallhatjuk: a Madres, a Si Te Portas Bonito, a How Music Makes You Feel Better vagy a Cecilia remekül szemléltetik, hogy milyen az, amikor annyira rabul ejt a hangulat, hogy még a táncterem is égni kezd.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.