Visszhang: film

Elfogy a levegő

Visszhang

Kevés vitatottabb foglalkozás van ma Magyarországon a tanárokénál.

Hogy róluk filmet készíteni milyen nemes feladat és óriási kihívás lehet, abba különösen egy első nagyjátékfilm esetében érdemes belegondolnunk.

Ana a budapesti gimnázium tanári karának megbecsült tagja, nem csak a főnökeinek nagy segítség tettre kész és fáradhatatlan munkavégzésével, de a diákok kedvence is, szeretik a nyitott gondolkodású, különös módszerekkel dolgozó irodalomtanárt, aki még akkor is fóliázatlanul bocsátja tanulói elé a gondolatokat, ha épp Rimbaud életéről van szó. Véleménnyel lenni – pláne más véleménnyel – öreg hiba, ahogy ezt a néző már akkor tudja, amikor meglátja, hogy tanárdrámára váltott jegyet. De Ana még nem is sejti, hogy mekkora galibába keveri magát, amikor a Teljes napfogyatkozást ajánlja diákjai figyelmébe. Az egyik apa eljárást indít a tanárnő ellen, amiért az nem gyerekeknek való tartalmakkal tömi a fia fejét, a többit pedig képzelhetjük…

Első nagyjátékfilmhez méltón Moldovai Katalin alkotása is jókorát markol, hiszen valós történetet dolgoz fel, amelyben érinti a klímaszorongást, a közalkalmazotti nélkülözést, a fő konfliktus aktualitásáról már nem is beszélve, ám műve a súlya ellenére sem hagy igazán mély nyomot. Talán éppen egy gimnáziumi drámaelőadáshoz lehetne a leginkább hasonlítani, ahol a témaválasztás grandiózus, a cél nem kisebb a világmegváltásnál, az üzenet azonban steril, szájbarágós, az előadás pedig kicsit gyenge.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)