Visszhang: film

Steve

  • SzSz
  • 2025. október 8.

Visszhang

Edward James Olmos, Ryan Gosling, Adrien Brody, Matthew Perry – mind bújtak már a küszködő tanár szerepébe, aki egy rakás nehéz helyzetben élő és rakoncátlan gyereket igyekszik megnevelni, miközben ő is leckéket vesz az élet nevű tantárgyból.

Hozzájuk csatlakozik most Cillian Murphy, aki a címszereplő igazgatót alakítja. A 90-es években járunk, Steve egy reformintézményt vezet, amely hátrányos helyzetű diákoknak igyekszik szállást és oktatást biztosítani. Szemmel láthatóan küszködnek: a tinédzserek inkább drogoznak és verekednek, mint tanulnak, az épület omladozik, a tanárok alulfizetettek és túlterheltek. Mégis mindannyiukat megrázza, amikor bejelentik, hogy ennyi volt, bezárnak.

Tim Mielants alkotása Max Porter Shy című kisregényének adatációja, mely mű még a címében is az egyik diákot emeli ki, akit anyja kitagadott, ő pedig a valóság elől a zenébe menekült. A film az igazgatóra fókuszál, aki autóbalesete óta folyamatos hátfájással és saját démonaival küzd. Lényegében ő és ez a bizonyos Shy a valóban fel­épített figurák, a többiek csak kétségbeesetten ordibáló-szaladgáló alakok a háttérben, épp ezért az összetartásról szóló záróképet is nehéz komolyan venni. Pedig Mielants sok mindent beáldoz a hatáskeltés kedvéért: a nyers, kézikamerás kezdő felvételek remekül idézik a 90-es éveket, ám a játékidő előrehaladtával egyre unalmasabbá válnak. Murphy persze jó, mint mindig, azt pedig külön öröm nézni, hogy Oscar-díja után nem állt szuperhősnek, inkább elkezdett producerkedni, hogy minél több ilyen kisrealista dráma megszülethessen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.