Visszhang: lemez

The French Album

Visszhang

A zongoraművész házaspár nem ritkaság a főemlősök között, de Simon Izabella és Várjon Dénes számára, akik magasabb rendűnek tartják a kamarazenét a szólóhoz képest, nem pusztán hétvégi hobbi a közös játék.

Öt évvel ezelőtti albumukon Beethoven Nagy fúgájának grandiózus és nehéz átiratával keltettek feltűnést, és azóta sem szűntek meg szokatlan irányba bővíteni repertoárjukat. Új lemezükön, amelyen végig francia szerzőktől zongoráznak, szintén szerepel ritkaság: Fauré e-moll vonósnégyese a legendás francia pianista, Alfred Cortot négykezes átiratában. Az impresszionista nagyok tanára, aki zeneszerzőként majdnem eltűnt a romantika és a modernség közötti résben, Ravel unszolására komponálta ezt a nehéz, új zenei megoldások felé tapogatózó művet. Nem egyszerű neki igazságot tenni, és bár alaposabb, hozzáértőbb interpretációját aligha találni a darabnak, nem is vagyok benne biztos, hogy a Simon–Várjon-párosnak sikerül. A lemezen Ravel közönségkedvenc szvitje, a Lúdanyó meséi hallható még néhány izgalmas, újdonságként ható megoldással, valamint Debussy Hat antik sírfelirata és a Kis szvit. Mindkettőből a hangszer és a közös tevékenység iránt érzett mély szeretet sugárzik. A kísérőszövegben a művészek úgy fogalmaznak, hogy a kétfejű sárkány érezhet így, mint ők akkor, amikor négykezest játszanak. Nos, a végeredmény alapján úgy tűnik, hogy itt közös az ágy, a zongora, a zongoraszék és – Pilinszky metaforájával – a párna is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.