Visszhang: lemez

Voivod: Morgöth Tales

  • Harci Andor
  • 2023. szeptember 13.

Visszhang

Amikor a 80-as évek hajnalán tinédzserek ezrei fedezték fel világszerte a torzított gitárok varázsát...

... és alapítottak minden ötödik kertvárosi garázsban metálzenekart, többségük a 70-es években megszilárdult irányzatok összeházasításával kísérletezve haladt előre. Kimondottan kevés zenész próbálkozott valami teljesen sajátossal, és közülük még kevesebben csinálják ezt már negyven éve, de a kanadai Voivod közéjük tartozik. Az 1982-ben alapított négytagú zenekar a brit heavy, az akkoriban bimbódzó thrash, a hardcore punk és a harsányabb, kísérletezőbb progresszív rock elemeiből kiindulva hozta létre azt a teljesen egyedi, disszonáns akkordmenetek és váratlan ritmusváltások jellemezte, szögletes megszólalást, ami az évtizedek során – kisebb-nagyobb stiláris kilengések ellenére – a védjegyükké vált. Ez az utánozhatatlan megszólalás elsősorban Denis „Piggy” D’Amour gitáros kreatív megoldásainak volt köszönhető, akivel a Voivod 2003-ban, két évvel a halála előtt vett fel utoljára lemezt.

Ezért is dönthetett úgy a jelenlegi tagság, hogy 40 éves fennállásuk alkalmából Piggy előtt tisztelegve kiadnak egy „saját tribute” albumot. A Morgöth Tales tizenegy dalából kilenc a zenekar első húsz évéből válogat, míg a címadó tizedik szám néhány percbe sűrítve próbálja felidézni a Voivod történetének összes állomását. (Az utolsó dal egy Public Image Ltd-feldolgozás, amely lassúbb tempójával és a túlságosan is Johnny Rottent idéző énekhanggal egyszerűen nem tud szervesen illeszkedni az albumhoz, némileg rontva az összképet.)

Az időrend a lemez elsődleges rendezőelve: a Condemned to the Gallows című dal a zenekar első, stúdióban rögzített hanganyaga, amely akkor sorlemezen nem, csak egy több zenekart bemutató válogatáson jelent meg. Az első lemezt átugorva a Thrashing Rage már a ’86-os Rrröööaaarrr hardcore-ba mártott thrash-metálját idézi, ezt az egy évvel későbbi Killing Technology címadója, a lemez egyértelmű csúcspontja követi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.