Visszhang: film

Első kézből: A szégyenfal

  • 2023. szeptember 13.

Visszhang

Victor Conte beszámol...

A világ versenysportja egyik legnagyobb doppingbotrányának (a „legnagyobb” címért erős versenyben van az egykori NDK és a mai Oroszország), a BALCO-ügy­ként hírhedtté vált, zömmel amerikai élsportolókat érintő csalássorozatnak a kitervelője, az események idején még kimutathatatlan szteroidmix előállítója és (illegális) forgalmazója, Victor Conte beszámol a kezdeti (legális) vitaminkészítményektől az egyszerűen csak Folyadéknak nevezett (használóinak olimpiai aranyakat és világcsúcsot hozó) csodaszerig vezető útról. Megbánás nincs benne. Börtönbüntetését letöltötte (nevetséges 4 hónapot – ennél az öt olimpiai érmétől megfosztott Marion Jones is többet ült), ma tanácsokat ad a doppingellenőröknek, több tízmilliós bevételhez jut táplálékkiegészítőivel. A csalárd úton elnyert, saját érdemének tekintett érmekre és felállított csúcsokra büszke, a svindlerek kedvenc szólamával mentve fel magát, hogy ti. mindenki ezt csinálja.

És az ember, nézvén a dokumentumfilmet, hajlamos ezt el is hinni. Némely tönkretett sportoló (azért őket se kell sajnálni), valamint a nyomozás és a per résztvevőinek megszólaltatásával a film korántsem tudja megjeleníteni a Contééhez hasonlóan erős narratívaként a másik oldal, a becsületes verseny híveinek álláspontját. Így nem a csalás, hanem a lebukás lesz a dráma. Voltaképpen nem is dokumentumfilmet látunk (abban a többoldalú valóságfeltárás alapértelmezett), hanem egy gagyi tévémagazin hosszúra nyúlt bejátszását. Amikor elhangzik, hogy „úgy megy, mint a rakéta”, akkor látunk egy rakétát (és hasonlók), záporoznak a redundáns vágóképek, az interjúk többnyire úgy vannak fölvéve, hogy az alanyok (lehetőleg ellenfényben) kibeszélnek a képből, így megcsodálhatjuk a háttér bravúros bevilágítását.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)