Koncert

Sarah McKenzie

Sarah McKenzie kvartettjének koncertjére érkezve a Bálna mélygarázsából feljövő, még mindig fiatal yuppie-k arról beszéltek, hogy az énekesnő olyan, mint Diana Krall. Tényleg, szőke, vonzó, zongorán kíséri önmagát és imádja a szvinget. De McKenzie legalább ugyanannyira zenekarvezető, mint szólista, kedvesebb és nyitottabb alkata határozza meg a produkció felépítését. Meg is tudja szólítani a közönséget: pesti debütálásán is minden korosztály képviseltette magát. Miközben nem akar kilépni a mainstream jazznek nevezett, az örökzöldek előadására épülő stílus régóta adott keretei közül, jelentősebb dalszerzőként, mint nevesebb és idősebb pályatársa. Az olyan gyöngyszemek, mint a That’s it, I Quit, vagy a Quoi, Quoi, Quoi című bossa túllépnek a naiva szerepkörén, huncutságot és öniróniát is mutatnak, bluesban pedig szuperdögös. Saját hangszerelései ugyancsak kialakult felfogás lenyomatai, hazájában már big banddel is dolgozhatott. Legutóbbi, We Could Be Lovers című, immár harmadik lemezének saját és standard számai a műfaji határokon belüli összes lehetőséget kiaknázzák. Kerek rögtönzései tetszetősek, a társaknak is bőven elég alkalmat adnak, hogy megmutassák tudásukat, és ki-kiléphessenek a szólista mögül. Éneklése és zongorázása egy érem két oldala. Bár nem túl széles az orgánuma, gitáros duóban, lecsukott zongorafedéllel elbűvölően bánik a hangjával. Zenekarából a brit Jo Caleb, egy Pizzarelli-felfogású virtuóz gitáros a legfontosabb.

A 27 éves ausztrál énekesnő a híres bostoni Berklee elvégzése után most Párizsban él. A tavalyi lemezbemutató turné még tulajdonképpen nem is ért véget, hiszen egy kis klub pódiumán vagy szabadtéri fesztiválok színpadán egyaránt képes érvényesülni. De a Bálnát én még mindig nem tudtam megkedvelni ilyen koncertek helyszíneként, a hangulat elillan a nagy térben, a technikai stáb jó munkája ellenére.

BTF, Bálna, április 21.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.