24 másodperc - Billy Ray: Az utolsó jelentés (film)

  • - bruno -
  • 2007. április 19.

Zene

A napokban érdekes kísérletet mutatott be az egyik mélyen tudományos, feltűnően ismeretterjesztő, viszont teljesen amerikai tévécsatorna. Ahogy mondani szokták, "lelkes kutatók egy csoportja" tapasztalati módszerekkel vizsgálta azt, hogy a corn flakes-es doboznak véletlenül nem magasabb-e a tápértéke, mint a belé csomagolt zabpehelynek - igen, úgy: megették a dobozt (is).

A napokban érdekes kísérletet mutatott be az egyik mélyen tudományos, feltűnően ismeretterjesztő, viszont teljesen amerikai tévécsatorna. Ahogy mondani szokták, "lelkes kutatók egy csoportja" tapasztalati módszerekkel vizsgálta azt, hogy a corn flakes-es doboznak véletlenül nem magasabb-e a tápértéke, mint a belé csomagolt zabpehelynek - igen, úgy: megették a dobozt (is). A vizsgálat pozitív eredményt hozott, így hát mi is nyugodtan beláthatunk kettő dolgot:

1. Amerikának igenis van mit vesztenie,

2. jobban tesszük, ha időnként variáljuk a mozizást a tévézéssel, mert akkor nem leszünk egysíkúak, hanem inkább széles látókörűek!

E második szabállyal azonban jobb, ha vigyázunk - a túladagolás határozottan veszélyes lehet! Mert például mi van, ha jelen kémhistóriánk megoldását nem a mozigépészre, hanem - merő lustaságból - a tévére bízzuk? Az van, hogy kidobtuk a popkorn árát az ablakon, mert a műélvezet pontosan 24 másodpercig tart. Bejön Jack Bauer, térden lövi a rosszfiút, és ráüvölt: kinek dolgozol? Végefőcím, előzetes a következő évadból. Aki eddig értette, mit beszélek (mindenki, nyilván: 24 című hasontárgyú szappanopera-folyamról), különösen fog örülni Dennis Haysbert feltűnésének a vásznon, annál is inkább, mert ő mondja ki a film kulcsmondatát: "nem érdekel" (a lebukott főkém kapacitálja, hogy kérdezné már meg, miért csináltam, ti. Amerika elárulását negyed századon át), amit ha véletlenül a mű elejére vágnak, ugyancsak 24 másodpercig tart a mű.

Ám negyedszázados kémügyeket valóban nem lehet ilyen röpke idő alatt megoldani - s itt a "valóbanon" van a hangsúly! Az utolsó jelentés ugyanis színigaz történet, true story, "az Egyesült Államok történelmének legnagyobb kémbotránya"! Mondjuk ehhez hozzászoktunk a moziban - majd a legkisebb vagy a második legkisebb. Hollywoodban csak a méret a lényeg, mindenből a legnagyobb, a legjobb kell. A bevezetőnkben idézett kutatókhoz hasonlóan pihent agyú japán tudósok kimutatták, hogy mi a filmvásznon eddig legtöbbször elhangzott mondat. "A legjobb ügyvédet szerzem neked!" - gondolták volna?

Nos, miért is ne lehetne ez az Egyesült Államok legnagyobb kémbotránya? Khm, talán, mert végtelenül mesterkélt (biztos csupa mesterkém; vö. mesterkém, hozza má' ide...), de még inkább roppant unalmas, ami azért lehet, mert a true storyknak mindig tudjuk a végét (azt úgy szokás, hogy meg is mutatják rögtön az elejin, aztán a film voltaképpen úgy kezdődik, hogy: "Két hónappal korábban"). Ugyanakkor, ha valaminek az izgalmait csupán azzal az egy eszközzel próbáljuk érzékeltetni, hogy visszaér-e a kamuból valahová elcsalt balek, amíg átnézik a táskáját, felszerelik az autójára a nyomkövetőt, vagy nem ér-e vissza, hát lehetett az a való életben a legvérfagylalóbb, a moziban akkor is elalszunk rajta.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.