Koncert

A Kadri Voorand Trió

Zene

koncertjén az énekesnő egyik konferansza arról szólt, hogy a nő egy könyv, nem csak holmi képes magazin, viszont a cselekménye nap mint nap változik. Ahhoz, hogy valaki ezt bevállalja, és ne váljon nevetségessé, valamit tudnia kell, és ezt Voorand tudja is. A zongorához ült le a koncert elején, de azért, mert ott voltak a beprogramozott mikrofonok. A számok többségében csak énekelt, általában samplerrel és más digitális eszközökkel többszörözve hangját. Amikor viszont zongorán is kísérte magát, hatalmas lendülete kifinomult technikával párosult a hangszeren. Voorand vitalitása, óriási hangterjedelme, eredetisége, amely érezhető a dalok kivitelezésében és az éneklés technikájában egyaránt, igazán kiemelkedő produkciót hozott létre. Mifelénk a mélabú és a középtempójú világundor jellemzi a dzsesszes énekesnők többségét – semmi sem áll Voorandtól távolabb. Saját szerzeményei a fehér éjszakákon egymásra találó szerelmesekről szólnak, a bevásárlóközpontból végül kiszabaduló madárról, és így tovább – bravúros hangutánzással és elektronikus effektekkel. Triójának hangszer-összeállításában is érvényesül Voorand lényének és zeneiségének légies, könnyed, de energikus volta: gitáron Marek Talts, nagybőgőn Taavo Remmel kísérte.

Kadri Voorand az észt dzsessz fiatal generációjának képviselője, aki fél éve egy alkalmi felállással mutatkozott be emlékezetesen Budapesten. Zeneakadémiára járt előbb otthon, aztán Stockholmban, klasszikus zongorát és dzsesszéneket is tanult – most már ő otthon a legfiatalabb tanár. Énjének csak egy oldalát mutatta meg ezúttal, van egy valamivel testesebben megszólaló kvintettje és egy a capella szextett­je is. Voorand olyan jól komponál, hogy saját zenei anyagából is tud trió­ja élén élvezetes dzsesszstan­dard­­érzést kelteni. Scattelése pedig egyenesen kolosszális – nem is volna szüksége ilyen sokszor a kütyükre, hangulatait nélkülük is meg tudta mutatni.

Opus Jazz Club, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.