Koncert

A Kadri Voorand Trió

Zene

koncertjén az énekesnő egyik konferansza arról szólt, hogy a nő egy könyv, nem csak holmi képes magazin, viszont a cselekménye nap mint nap változik. Ahhoz, hogy valaki ezt bevállalja, és ne váljon nevetségessé, valamit tudnia kell, és ezt Voorand tudja is. A zongorához ült le a koncert elején, de azért, mert ott voltak a beprogramozott mikrofonok. A számok többségében csak énekelt, általában samplerrel és más digitális eszközökkel többszörözve hangját. Amikor viszont zongorán is kísérte magát, hatalmas lendülete kifinomult technikával párosult a hangszeren. Voorand vitalitása, óriási hangterjedelme, eredetisége, amely érezhető a dalok kivitelezésében és az éneklés technikájában egyaránt, igazán kiemelkedő produkciót hozott létre. Mifelénk a mélabú és a középtempójú világundor jellemzi a dzsesszes énekesnők többségét – semmi sem áll Voorandtól távolabb. Saját szerzeményei a fehér éjszakákon egymásra találó szerelmesekről szólnak, a bevásárlóközpontból végül kiszabaduló madárról, és így tovább – bravúros hangutánzással és elektronikus effektekkel. Triójának hangszer-összeállításában is érvényesül Voorand lényének és zeneiségének légies, könnyed, de energikus volta: gitáron Marek Talts, nagybőgőn Taavo Remmel kísérte.

Kadri Voorand az észt dzsessz fiatal generációjának képviselője, aki fél éve egy alkalmi felállással mutatkozott be emlékezetesen Budapesten. Zeneakadémiára járt előbb otthon, aztán Stockholmban, klasszikus zongorát és dzsesszéneket is tanult – most már ő otthon a legfiatalabb tanár. Énjének csak egy oldalát mutatta meg ezúttal, van egy valamivel testesebben megszólaló kvintettje és egy a capella szextett­je is. Voorand olyan jól komponál, hogy saját zenei anyagából is tud trió­ja élén élvezetes dzsesszstan­dard­­érzést kelteni. Scattelése pedig egyenesen kolosszális – nem is volna szüksége ilyen sokszor a kütyükre, hangulatait nélkülük is meg tudta mutatni.

Opus Jazz Club, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.