rés a présen: A Vienna Music Institut zeneszerzés tanszékének vezetője vagy. Hogyan landoltál ott?
Gryllus Samu: A VMI egy bécsi privát egyetem, ahol 2013 ősze óta tanítok. A budapesti jazztanszék diplomája után Bécsben folytattam a tanulást zeneszerzés, illetve média-zeneszerzés szakokon, onnan Németországba és az Egyesült Államokba is vitt az utam, mielőtt mindkettőből lediplomáztam volna. Ezek után, éppen amikor megkezdtem a doktori tanulmányaimat Budapesten, akkor adódott ez a lehetőség, és így továbbra is maradtam részben Bécsben, de mellette a győri Széchenyi István Egyetemen meg a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen is tartok kurzusokat.
rap: Milyen projektjeid vannak Bécsben?
GS: Most a legfontosabb számomra az ottani zeneakadémia Creative (Mis)Understandings nevű nemzetközi művészeti kutatása, amelyben fontos szerepe van egy közigazgatásilag Tajvanhoz tartozó kis területnek, az ezeréves, zártan fejlődött kultúrával még éppen rendelkező Orchidea-szigetnek is. A program lényege a kortárs kultúra találkozásai mentén létrejövő alkotások keletkezésének megismerése, tehát valamiféle inspirációkutatás, lehetőleg mindenféle kolonialista művész- és művészetképtől mentesen.
rap: Min dolgozol még itthon?
GS: Nagyon sokfelé dolgozom és dolgoztam. Aktuálisan épp egy családi projekt ugrik be, november 30-án a Müpában a Miskolci Szimfonikus Zenekart vezénylem az 50 éves Kalákával közös gyerekkoncerten. De emellett a közelgő Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál eseményeit említhetem. Idén január 17-én kivételesen egy saját darabom is bekerült a programba, mert annak az estnek nem én vagyok a kurátora. A fesztivál után Eötvös Péter két darabjában is fogok eredeti hangszeremen, basszusgitáron játszani.
rap: Miről szól az Átlátszó Hang Fesztivál?
GS: Most lesz a hetedik kiadása a fesztiválnak, amelyet először 2014-ben a BMC, a Fuga, a Trafó és a Zeneakadémia szervezett meg. Mostanra több más intézmény, például a Müpa és a CEU is csatlakoztak a kezdeményezéshez. A fesztivál elsődleges koncepciója az volt, hogy olyan zenéket, amelyek számunkra vitán felül csodálatosak, hitelesek és referenciaértékűek, a szélesebb közönség számára érthetővé, átélhetővé, „átláthatóvá” tegyük, például egy interaktív foglalkozással.
rap: Készülsz egy nagyszabású női zenei projektre is, az miből áll?
GS: A MusicaFemina International program egy 2018-ban elindított nemzetközi együttműködés Ausztria, Szlovénia, Németország és Magyarország között. Irene Suchy osztrák zenetudós keresett meg, hogy részt vennék-e a női alkotók népszerűsítésével foglalkozó programjában. Kíváncsi voltam, hogy mit tudok meg ebből, és boldogan vállaltam a részvételt. Nyári fesztiválokon kezdődtek az események, magyar és a partnerországokból érkezett előadók, dalszerzők részvételével. Az Átlátszó Hang (január 7–20.) műsorába is bekerült számos koncert, sőt, több ősbemutató is. Január 8–9-re kétnapos szimpóziumot szerveztünk, amelynek része egy angol nyelvű nemzetközi tudományos konferencia is, Gender and Creativity in Music témában.