rés a présen

A kortárs kultúra találkozásai

Gryllus Samu zeneszerző, kurátor, pedagógus

  • rés a présen
  • 2019. december 29.

Zene

rés a présen: A Vienna Music Institut zeneszerzés tanszékének vezetője vagy. Hogyan landoltál ott?

Gryllus Samu: A VMI egy bécsi privát egyetem, ahol 2013 ősze óta tanítok. A budapesti jazztanszék diplomája után Bécsben folytattam a tanulást zeneszerzés, illetve média-zeneszerzés szakokon, onnan Németországba és az Egyesült Államokba is vitt az utam, mielőtt mindkettőből lediplomáztam volna. Ezek után, éppen amikor megkezdtem a doktori tanulmányaimat Budapesten, akkor adódott ez a lehetőség, és így továbbra is maradtam részben Bécsben, de mellette a győri Széchenyi István Egyetemen meg a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen is tartok kurzusokat.

rap: Milyen projektjeid vannak Bécsben?

GS: Most a legfontosabb számomra az ottani zeneakadémia Creative (Mis)Understandings nevű nemzetközi művészeti kutatása, amelyben fontos szerepe van egy közigazgatásilag Tajvanhoz tartozó kis területnek, az ezeréves, zártan fejlődött kultúrá­val még éppen rendelkező Orchidea-szigetnek is. A program lényege a kortárs kultúra találkozásai mentén létrejövő alkotások keletkezésének megismerése, tehát valamiféle inspirációkutatás, lehetőleg mindenféle kolonialista művész- és művészetképtől mentesen.

rap: Min dolgozol még itthon?

GS: Nagyon sokfelé dolgozom és dolgoztam. Aktuálisan épp egy családi projekt ugrik be, november 30-án a Müpában a Miskolci Szimfonikus Zenekart vezénylem az 50 éves Kalákával közös gyerekkoncerten. De emellett a közelgő Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál eseményeit említhetem. Idén január 17-én kivételesen egy saját darabom is bekerült a programba, mert annak az estnek nem én vagyok a kurátora. A fesztivál után Eötvös Péter két darabjában is fogok eredeti hangszeremen, basszusgitáron játszani.

rap: Miről szól az Átlátszó Hang Fesztivál?

GS: Most lesz a hetedik kiadása a fesztiválnak, amelyet először 2014-ben a BMC, a Fuga, a Trafó és a Zeneakadémia szervezett meg. Mostanra több más intézmény, például a Müpa és a CEU is csatlakoztak a kezdeményezéshez. A fesztivál elsődleges koncepciója az volt, hogy olyan zenéket, amelyek számunkra vitán felül csodálatosak, hitelesek és referenciaértékűek, a szélesebb közönség számára érthetővé, átélhetővé, „átláthatóvá” tegyük, például egy interaktív foglalkozással.

rap: Készülsz egy nagyszabású női zenei projektre is, az miből áll?

GS: A MusicaFemina International program egy 2018-ban elindított nemzetközi együttműködés Ausztria, Szlovénia, Németország és Magyarország között. Irene Suchy osztrák zenetudós keresett meg, hogy részt vennék-e a női alkotók népszerűsítésével foglalkozó programjában. Kíváncsi voltam, hogy mit tudok meg ebből, és boldogan vállaltam a részvételt. Nyári fesztiválokon kezdődtek az események, magyar és a partnerországokból érkezett előadók, dalszerzők részvételével. Az Átlátszó Hang (január 7–20.) műsorába is bekerült számos koncert, sőt, több ősbemutató is. Január 8–9-re kétnapos szimpóziumot szerveztünk, amelynek része egy angol nyelvű nemzetközi tudományos konferencia is, Gender and Creativity in Music témában.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.