rés a présen

A kortárs kultúra találkozásai

Gryllus Samu zeneszerző, kurátor, pedagógus

  • rés a présen
  • 2019. december 29.

Zene

rés a présen: A Vienna Music Institut zeneszerzés tanszékének vezetője vagy. Hogyan landoltál ott?

Gryllus Samu: A VMI egy bécsi privát egyetem, ahol 2013 ősze óta tanítok. A budapesti jazztanszék diplomája után Bécsben folytattam a tanulást zeneszerzés, illetve média-zeneszerzés szakokon, onnan Németországba és az Egyesült Államokba is vitt az utam, mielőtt mindkettőből lediplomáztam volna. Ezek után, éppen amikor megkezdtem a doktori tanulmányaimat Budapesten, akkor adódott ez a lehetőség, és így továbbra is maradtam részben Bécsben, de mellette a győri Széchenyi István Egyetemen meg a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen is tartok kurzusokat.

rap: Milyen projektjeid vannak Bécsben?

GS: Most a legfontosabb számomra az ottani zeneakadémia Creative (Mis)Understandings nevű nemzetközi művészeti kutatása, amelyben fontos szerepe van egy közigazgatásilag Tajvanhoz tartozó kis területnek, az ezeréves, zártan fejlődött kultúrá­val még éppen rendelkező Orchidea-szigetnek is. A program lényege a kortárs kultúra találkozásai mentén létrejövő alkotások keletkezésének megismerése, tehát valamiféle inspirációkutatás, lehetőleg mindenféle kolonialista művész- és művészetképtől mentesen.

rap: Min dolgozol még itthon?

GS: Nagyon sokfelé dolgozom és dolgoztam. Aktuálisan épp egy családi projekt ugrik be, november 30-án a Müpában a Miskolci Szimfonikus Zenekart vezénylem az 50 éves Kalákával közös gyerekkoncerten. De emellett a közelgő Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál eseményeit említhetem. Idén január 17-én kivételesen egy saját darabom is bekerült a programba, mert annak az estnek nem én vagyok a kurátora. A fesztivál után Eötvös Péter két darabjában is fogok eredeti hangszeremen, basszusgitáron játszani.

rap: Miről szól az Átlátszó Hang Fesztivál?

GS: Most lesz a hetedik kiadása a fesztiválnak, amelyet először 2014-ben a BMC, a Fuga, a Trafó és a Zeneakadémia szervezett meg. Mostanra több más intézmény, például a Müpa és a CEU is csatlakoztak a kezdeményezéshez. A fesztivál elsődleges koncepciója az volt, hogy olyan zenéket, amelyek számunkra vitán felül csodálatosak, hitelesek és referenciaértékűek, a szélesebb közönség számára érthetővé, átélhetővé, „átláthatóvá” tegyük, például egy interaktív foglalkozással.

rap: Készülsz egy nagyszabású női zenei projektre is, az miből áll?

GS: A MusicaFemina International program egy 2018-ban elindított nemzetközi együttműködés Ausztria, Szlovénia, Németország és Magyarország között. Irene Suchy osztrák zenetudós keresett meg, hogy részt vennék-e a női alkotók népszerűsítésével foglalkozó programjában. Kíváncsi voltam, hogy mit tudok meg ebből, és boldogan vállaltam a részvételt. Nyári fesztiválokon kezdődtek az események, magyar és a partnerországokból érkezett előadók, dalszerzők részvételével. Az Átlátszó Hang (január 7–20.) műsorába is bekerült számos koncert, sőt, több ősbemutató is. Január 8–9-re kétnapos szimpóziumot szerveztünk, amelynek része egy angol nyelvű nemzetközi tudományos konferencia is, Gender and Creativity in Music témában.

 

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?