rés a présen

A kortárs kultúra találkozásai

Gryllus Samu zeneszerző, kurátor, pedagógus

  • rés a présen
  • 2019. december 29.

Zene

rés a présen: A Vienna Music Institut zeneszerzés tanszékének vezetője vagy. Hogyan landoltál ott?

Gryllus Samu: A VMI egy bécsi privát egyetem, ahol 2013 ősze óta tanítok. A budapesti jazztanszék diplomája után Bécsben folytattam a tanulást zeneszerzés, illetve média-zeneszerzés szakokon, onnan Németországba és az Egyesült Államokba is vitt az utam, mielőtt mindkettőből lediplomáztam volna. Ezek után, éppen amikor megkezdtem a doktori tanulmányaimat Budapesten, akkor adódott ez a lehetőség, és így továbbra is maradtam részben Bécsben, de mellette a győri Széchenyi István Egyetemen meg a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen is tartok kurzusokat.

rap: Milyen projektjeid vannak Bécsben?

GS: Most a legfontosabb számomra az ottani zeneakadémia Creative (Mis)Understandings nevű nemzetközi művészeti kutatása, amelyben fontos szerepe van egy közigazgatásilag Tajvanhoz tartozó kis területnek, az ezeréves, zártan fejlődött kultúrá­val még éppen rendelkező Orchidea-szigetnek is. A program lényege a kortárs kultúra találkozásai mentén létrejövő alkotások keletkezésének megismerése, tehát valamiféle inspirációkutatás, lehetőleg mindenféle kolonialista művész- és művészetképtől mentesen.

rap: Min dolgozol még itthon?

GS: Nagyon sokfelé dolgozom és dolgoztam. Aktuálisan épp egy családi projekt ugrik be, november 30-án a Müpában a Miskolci Szimfonikus Zenekart vezénylem az 50 éves Kalákával közös gyerekkoncerten. De emellett a közelgő Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál eseményeit említhetem. Idén január 17-én kivételesen egy saját darabom is bekerült a programba, mert annak az estnek nem én vagyok a kurátora. A fesztivál után Eötvös Péter két darabjában is fogok eredeti hangszeremen, basszusgitáron játszani.

rap: Miről szól az Átlátszó Hang Fesztivál?

GS: Most lesz a hetedik kiadása a fesztiválnak, amelyet először 2014-ben a BMC, a Fuga, a Trafó és a Zeneakadémia szervezett meg. Mostanra több más intézmény, például a Müpa és a CEU is csatlakoztak a kezdeményezéshez. A fesztivál elsődleges koncepciója az volt, hogy olyan zenéket, amelyek számunkra vitán felül csodálatosak, hitelesek és referenciaértékűek, a szélesebb közönség számára érthetővé, átélhetővé, „átláthatóvá” tegyük, például egy interaktív foglalkozással.

rap: Készülsz egy nagyszabású női zenei projektre is, az miből áll?

GS: A MusicaFemina International program egy 2018-ban elindított nemzetközi együttműködés Ausztria, Szlovénia, Németország és Magyarország között. Irene Suchy osztrák zenetudós keresett meg, hogy részt vennék-e a női alkotók népszerűsítésével foglalkozó programjában. Kíváncsi voltam, hogy mit tudok meg ebből, és boldogan vállaltam a részvételt. Nyári fesztiválokon kezdődtek az események, magyar és a partnerországokból érkezett előadók, dalszerzők részvételével. Az Átlátszó Hang (január 7–20.) műsorába is bekerült számos koncert, sőt, több ősbemutató is. Január 8–9-re kétnapos szimpóziumot szerveztünk, amelynek része egy angol nyelvű nemzetközi tudományos konferencia is, Gender and Creativity in Music témában.

 

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.