Lemez

Best of Hofi Géza

Zene

Úgy játszott a közönségén, akár egy hangszeren.

Hofi Géza második nagylemeze, az 1972-es Második menet borítójának hátoldalán van egy emlékezetes fotómontázs. Egymás mellett az 1960-as, 68-as, 70-es meg a 97501-es esztendő Hofija: először még épp csak a feje búbja látszik, aztán már derékig emelkedik ki, majd trónon ül, végül egy szobor talapzatát látjuk, rajta a „Gejza” felirat.

Mint annyi más Hofi-poén, úgy ez is nagyon bejött, hiszen a trónja máig megingathatatlan, szobra pedig már régen áll (és itt nemcsak a Nagymező utcai valóságos szoborra gondolhatunk).

Hofi Géza szobra

Hofi Géza szobra

 

A múlt század második felének humortörténete, minden televíziós agyonismétlés dacára, gyors ütemben távolodik tőlünk: a Vidám Színpad hajdani három legendás K-ja (Kazal, Kabos, Kibédi), meg Kellér Dezső és Darvas Szilárd immáron egy lezárt korszak halványuló emlékezetének része, Szuhay Balázs vagy épp Angyal János pedig még annak sem. Hofi Géza azonban elevenebb még a legtöbb ma működő stand-uposnál is.

Erre bizonyság a Hungaroton most megjelentetett kétlemezes antológiája is: a felhangzó számok, műsorrészletek szövegét szinte szóról szóra felmondhatnánk,

mégsem unjuk Hofit hallgatni.

Részben azért nem, mert az előadó által önmaga számára (Komlós János tevőleges közreműködésével) kialakított szerep és modor nemcsak a hitelességét őrzi, de a közönségigényekkel való harmóniáját is.

Ez éppúgy igaz Hofi állandósított pódiumfigurájára (tipo fissójára), a szabad szájú kőbányai plebejusra, mint a fellépésére, amelyet már a hetvenes évek elején így jellemzett Molnár Gál Péter: „Fölényesen bánt közönségével: a szónak szakmai és modorbeli tekintetében egyaránt.” A keresetlen proli és a magabiztosan kioktató profi önazonos elegye pedig minden jel szerint rendszerváltáson innen és túl, Hofi életében és holtában is hatásosnak bizonyul.

false

 

Fotó: Fortepan

A hatás meg az élmény frissességét persze a magyar élet változatlannak és megváltoztathatatlannak érzett undokságai, örök visszásságai is nagyban szolgálják. „Hogy én [m]ilyen friss vagyok!” – emlegette már maga Hofi is, egyszerre elégedetten és zsörtölődve, témáinak szűnni nem akaró aktualitását.

Nos, a best of válogatás ezt a jellegzetességet is váltig felmutatja: a bunkó kivagyiságtól a hatalmi arroganciáig tényleg sok mindenre ráismerhetünk a hetvenes, nyolcvanas és kilencvenes évek monológjaiból. Igaz, olykor azért, befogva a fülünket,

egy kicsit csalnunk kell

– azonban a rajongó számára az ilyesmi jószerint fel sem tűnik. Mondjuk, amikor a totális szovjet–kínai elhidegülés idején Hofi műsoraiban vissza-visszatérően feltűnt a külpolitikai vörös farok: „a kis kínai az nem mindig fal” – halljuk még most is a kiszólást a lemezen, és ilyenkor a tű helyett mi ugorhatunk egyet.

A válogatás természetesen Hofi Gézát, a jazz iránt egész pályafutása során olthatatlan vonzalmat tápláló énekest is felmutatja, még ha nem is mindig a legemlékezetesebb számaival, hiszen a Próbálj meg lazítani, a Felmegyek hozzád, vagy éppen a Koós Jánossal közösen előadott Macska-duett meg a Gumidominó most nem szerepel a lemezeken.

Hofival 1974-ben

Koóssal 1974-ben

Fotó: Fortepan

Mindazonáltal az 1978-as Szabhatjuk műsor címadó száma azért szerencsénkre fellelhető a trackek sorában, méghozzá egy hosszabb részlet indítása gyanánt. Itt ráadásul nem csupán Hofi muzikalitása meg énekszóban is remekül érvényesülő poentírozó hatása válik érzékletessé, hanem az egykori Mikroszkóp Színpad publikumát közös dalolásra késztető-kényszerítő fölényes lendülete is. Hofi Géza ugyanis sosem csak énekelt; közben úgy játszott a közönségén, akár egy hangszeren.

Hungaroton, 2019, 2 CD

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.