mi a kotta?

A lap keretei

  • mi a kotta
  • 2021. április 21.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/16. hétre

„Így tehát, ha egy zenekritikus egy szerzőről azt írja, hogy kompozíciója nem felel meg a költő szavainak, az semmi egyéb, mint kibúvó e dilemma alól. A »lap keretei« mindig épp akkor bizonyulnak szűkösnek, amikor megfelelő bizonyítékokkal kellene előállni. Ez a kifogás minden alkalommal a legnagyobb készséggel siet a gondolatszegénység segítségére, és a művészt voltaképpen a »bizonyíték hiánya« miatt marasztalja el. Az efféle kijelentések bizonyítására rendszerint olyan dolgokkal hozakodnak elő, amelyekből csak az derül ki, hogy milyen zenét írna olyasvalaki, aki nem tud zenét írni, vagyis hogy a zenének milyennek nem szabadna semmiképpen sem lennie, ha valóban művész írja. (…) Valójában az ilyen ítéletek abból a lehető legbanálisabb feltevésből, abból a konvencionális sémából eredeztethetők, mely szerint a költeményben megjelenő folyamatoknak megfeleltethető egy bizonyos hangerő és tempó.”

A szöveghez való viszony című 1912-es írásában Arnold Schönberg fogalmazott ily sarkosan, s ő aztán igazán tudta, hogy mit beszél. Egyrészt mert bőven kijutott neki oktondi kritikusokból, másrészt mivel épp ugyanabban az esztendőben komponálta, majd bocsátotta a közönség elé Pierrot lunaire című melodrámáját, amely a gyakorlatban is tanúskodik Schönbergnek a szöveg és a zene kapcsolatát tárgyazó, legszemélyesebb elképzeléseiről. Ez a különleges ciklus a jövő héten a Classicus Ensemble zeneakadémiai online koncertjén jut majd elénk – csak wifi legyen meg egészség! –, méghozzá Harcsa Veronika Sprechgesangjával. De egyszersmind Tornyai Péter Sprechgesangjával is, merthogy a programon egy Debussy- és egy Ravel-mű mellett az ilyen című szellemes kortárs darab is ott szerepel (április 29., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.