mi a kotta?

A lap keretei

  • mi a kotta
  • 2021. április 21.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/16. hétre

„Így tehát, ha egy zenekritikus egy szerzőről azt írja, hogy kompozíciója nem felel meg a költő szavainak, az semmi egyéb, mint kibúvó e dilemma alól. A »lap keretei« mindig épp akkor bizonyulnak szűkösnek, amikor megfelelő bizonyítékokkal kellene előállni. Ez a kifogás minden alkalommal a legnagyobb készséggel siet a gondolatszegénység segítségére, és a művészt voltaképpen a »bizonyíték hiánya« miatt marasztalja el. Az efféle kijelentések bizonyítására rendszerint olyan dolgokkal hozakodnak elő, amelyekből csak az derül ki, hogy milyen zenét írna olyasvalaki, aki nem tud zenét írni, vagyis hogy a zenének milyennek nem szabadna semmiképpen sem lennie, ha valóban művész írja. (…) Valójában az ilyen ítéletek abból a lehető legbanálisabb feltevésből, abból a konvencionális sémából eredeztethetők, mely szerint a költeményben megjelenő folyamatoknak megfeleltethető egy bizonyos hangerő és tempó.”

A szöveghez való viszony című 1912-es írásában Arnold Schönberg fogalmazott ily sarkosan, s ő aztán igazán tudta, hogy mit beszél. Egyrészt mert bőven kijutott neki oktondi kritikusokból, másrészt mivel épp ugyanabban az esztendőben komponálta, majd bocsátotta a közönség elé Pierrot lunaire című melodrámáját, amely a gyakorlatban is tanúskodik Schönbergnek a szöveg és a zene kapcsolatát tárgyazó, legszemélyesebb elképzeléseiről. Ez a különleges ciklus a jövő héten a Classicus Ensemble zeneakadémiai online koncertjén jut majd elénk – csak wifi legyen meg egészség! –, méghozzá Harcsa Veronika Sprechgesangjával. De egyszersmind Tornyai Péter Sprechgesangjával is, merthogy a programon egy Debussy- és egy Ravel-mű mellett az ilyen című szellemes kortárs darab is ott szerepel (április 29., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.