Lemez

Martha Argerich, Theodosia Ntokou: Beethoven

  • - csk -
  • 2021. április 21.

Zene

Az idén nyolcvanat betöltő argentin zongoraművészt nem csak az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb muzsikusaként ismeri a világ, Martha Argerich arról is híres, hogy mindig szívesen pártfogol tehetséges pályakezdőket.

Ez néha kimerül egy elismerő nyilatkozatban, máskor zsűritagként küzd azokért, akiket kiemelkedőnek tart, de sokszor együtt is koncertezik ifjú kedvenceivel. Ennek a pártfogó tevékenységnek volt sok éven át színhelye a művész luganói fesztiválja. A közös koncertekből nemegyszer lemez született.

Ez történt legutóbb is, amikor Martha Argerich és az egy évtizede szárnyai alatt fejlődő fiatal görög zongoraművésznő, Theodosia Ntokou készített közös albumot. A lemez két száma közül Argerich csak az egyikben muzsikál: Beetho­ven Pastorale-szimfóniájának kétzongorás átiratát közösen tolmácsolják. A fennmaradó időben megszólaló zongoraszonátát (d-moll, „Vihar”, op. 31. no. 2.) Theodosia Ntokou már egyedül játssza.

Mindkét felvételt élvezetes és tanulságos meghallgatni. A szimfónia átiratában megfigyelhetjük, hogyan lényegül át egy zenekari mű kamarazenévé, hogyan értékelődnek fel a két művész bámulatos érzékenységű előadásában a legapróbb tempólélegeztetések, hangsúlyok, dinamikai váltások. A szonáta legszebb pillanatait pedig akkor éljük át, amikor a nagyszerű pianisztikus felkészültségű, mindvégig szuggesztíven játszó Theodosia Ntokou átadja magát a zene sodrának, szenvedélyének, amikor felszabadulnak az indulatok, amire erre ebben a műben nemegyszer adódik lehetősége.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.