Lemez

A leghosszabb híd

Frank Ocean: Blonde

  • Lang Ádám
  • 2016. október 8.

Zene

Nincs ennél „kétezertizenhatosabb” lemez.

Egyrészt itt van a már-már performanszszerű megjelenés, amely végül egész hétvégés zeneáradatba torkollt. Először jött egy eseménytelen, flexelős videóval kísért teljes lemez, az Endless – rögtön jelezve, hogy ez még nem „az igazi” új anyag (mint később kiderült, ennek részben az volt a célja, hogy kitöltse Ocean nagy kiadós szerződését). Aztán megkaptuk a csodás Nikes lenyűgöző klipjét, majd rá egy nappal végre-valahára megérkezett hősünk második sorlemeze, a Blonde – immár szerzői kiadásban. És itt még nem volt vége! Hiszen egy nappal később a Los Angelesben, New Yorkban, Chicagóban és Londonban felállított pop­up-shopokban egy 360 oldalas „füzet”, a Boys Don’t Cry társaságában ingyenesen be lehetett szerezni a Blonde fizikai verzióját – hogy majd ki lehessen tenni később sok száz dolláros áron az

eBayre.

Maga a Blonde – és a mixtape-szerű ötletkollázsként értelmezhető Endless – tulajdonképpen ellenáll a zenei kritikának. Azt a szuperszemélyes, öntörvényű modern r&b-t kapjuk most is, amely miatt Frank Oceanből olyan szintű kultfigura lett, hogy már most Prince-szel emlegetik egy napon. Másrészt viszont – az idézhető szövegsorok tömkelegén túl – nem ad semmi említhetőt a két lemez összesen 35 tétele. Ezzel egyrészt illeszkednek abba a trendbe, miszerint a nagylemez formátum már nem a slágerek és töltelékdalok kombinációjáról szól, hanem művészi víziót visz végig, miközben a slágerek önálló kislemezként, külön, egymagukban léteznek. Csak az a baj, hogy Frank Oceantől évek óta nem hallottunk olyan ütős, magában is megálló számot, mint amilyen a Novocaine vagy a Lost volt anno. Emellett Frank Ocean ezúttal a mainstream pop újkori menőségi mércéjét, vagyis az A listás közreműködők garmadáját is csak a névsorolvasás szintjén használja. Nála Beyoncéből háttérvokálos (!) lesz, és napjaink legnagyobb rappere, Kendrick Lamar is csak egy-egy szót kap a sorvégeken. Ellenben Ocean anyukája egy teljes beszélős tételt elvisz.

A végletekig kiszámított Blonde és a demóhangulatú Endless legérdekesebb vetülete így egyaránt az, hogy a valaha volt egyik leghosszabb hidat verik a háttérzene és a feltétel nélküli, odaadó, figyelmes hallgatás terepei közé. Ennek a két lemeznek az alkotója egyszerre szeretne mindenhol ott lenni (a háttérben), ám közben ugyanennyire vágya az is, hogy kettesben maradjon a hallgatójával. De azt legalább semmiképp sem akarja, hogy csupán egy újabb, sokadik lemezzel álljon elő a poptörténelem beláthatatlanul burjánzó, befogadhatatlan világában.

Boys Don’t Cry, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.