mi a kotta?

Nem nősülök soha

  • mi a kotta
  • 2016. október 8.

Zene

„Bizonyára hallottad, hogy Düsseldorfba hívtak. Oly soká és oly nagyon vágytam egy állás, valami tisztes foglalatosság után, hogy most kénytelen vagyok komoly képet vágni a dologhoz. Bécsből nem szívesen mennék el, és sok minden szól éppen Düsseldorf ellen is. […] Talán azt mondod majd, mindennek megvan a jó oldala. Ugyanis a fentiek ösztökéltek arra az elhatározásra, hogy végre előrukkoljak egy szimfóniával. Úgy gondoltam, búcsúzóul mégiscsak illik a bécsieknek valami tisztességeset elővezetnem. […] Nem szívesen írok, máskülönben részletesen kifejteném Számodra, hogy a düsseldorfi meghívás rendje-módja igazság szerint nagyon is kedvemre való volt. A legkiválóbb férfiúk a legmelegebben érdeklődnek az ügyben, s éppen az ő leveleik hallgattatták el kételyeimet. Ellenérveim gyerekes természetűek, tanácsosabb nem is beszélni róluk. Egyrészt Bécsben jók a vendéglők, másrészt ott a kellemetlen, vaskos rajnavidéki modor (különösen éppen Düsseldorfban), és – és – Bécsben minden további nélkül nőtlen maradhatok, egy kisvárosban viszont egy öregedő agglegény: karikatúra. Megnősülni már nem akarok, s megvan a jó okom arra, hogy a szebbik nemtől óvakodjam.” 1876-ban írta e levelet közeli, sebész barátjának a zenetörténet egyik nagy zsörtölődője és legendásan nehéz természete: Johannes Brahms, aki valóban nem nősült meg utóbb sem (képünk is valaki más, éppenséggel Johann Strauss feleségével mutatja), ahogyan persze Düsseldorfba sem költözött. Viszont tényleg megírta-befejezte a fentebb említett, s oly nehezen megszülető I. szimfóniáját – bár elsőre nem Bécs, hanem Karlsruhe muzsikusai számára. Ezt a művét, valamint III. szimfóniáját a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertjén hallhatjuk majd a Zeneakadémián, Kovács János vezényletével (szeptember 15., fél nyolc).

Brahms keresetlenül őszinte vagy más megközelítésben tapintatlan, vagy pokróc természetéről sokat elmond az a több beszámolóban is megőrzött történet, amely Liszt Ferenccel való első találkozásáról szól. Eszerint 1853-ban a Lisztet Weimarban felkereső, akkor még jószerint ismeretlen Brahms meghatottan fogadta, hogy a boszorkányos virtuóz első látásra leblattolta a fiatal pályatárs egyik zongoraművét, majd rögtön elbóbiskolt, amikor Liszt a saját h-moll szonátáját kezdte zongorázni. Az ilyen és egyéb dolgokban is mindig nagyvonalú Liszt persze elegánsan elsiklott a sértés felett, megígérte pártfogását, s búcsúzóul még egy szivarosdobozzal is megajándékozta a könnyű álmú fiatalembert. (Igaz, a skatulyán betűhíven ez a beírás állt: Brams.)

S ha már véletlenül (?) Lisztet emlegettük, hát ne feledkezzünk meg a Nemzetközi Liszt Ferenc Zongoraversenyről, amely vasárnap este ér majd el a gála és a díjkiosztó végkifejletéig (Zeneakadémia, szeptember 11., fél nyolc). De ha nem várnánk vasárnapig, akkor szombaton matinézhatunk is Liszt-zongoraművekkel: Sayaka Kubota játékát hallgatva a Régi Zeneakadémián (szeptember 10., tizenegy óra).

S végezetül egy templomi program! Németh Pál és korhű hangszereken játszó együttese, a Savaria Barokk Zenekar újra műsorára tűzi az egykoron, egészen pontosan 1713-ban, Mária Terézia császári atyja számára komponált István király-oratóriumát: Antonio Caldara Szent István, Magyarország első királya című zenetörténeti csemegéjét (Herminamezői Szentlélek templom, szeptember 9., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.