mi a kotta?

Nem nősülök soha

  • mi a kotta
  • 2016. október 8.

Zene

„Bizonyára hallottad, hogy Düsseldorfba hívtak. Oly soká és oly nagyon vágytam egy állás, valami tisztes foglalatosság után, hogy most kénytelen vagyok komoly képet vágni a dologhoz. Bécsből nem szívesen mennék el, és sok minden szól éppen Düsseldorf ellen is. […] Talán azt mondod majd, mindennek megvan a jó oldala. Ugyanis a fentiek ösztökéltek arra az elhatározásra, hogy végre előrukkoljak egy szimfóniával. Úgy gondoltam, búcsúzóul mégiscsak illik a bécsieknek valami tisztességeset elővezetnem. […] Nem szívesen írok, máskülönben részletesen kifejteném Számodra, hogy a düsseldorfi meghívás rendje-módja igazság szerint nagyon is kedvemre való volt. A legkiválóbb férfiúk a legmelegebben érdeklődnek az ügyben, s éppen az ő leveleik hallgattatták el kételyeimet. Ellenérveim gyerekes természetűek, tanácsosabb nem is beszélni róluk. Egyrészt Bécsben jók a vendéglők, másrészt ott a kellemetlen, vaskos rajnavidéki modor (különösen éppen Düsseldorfban), és – és – Bécsben minden további nélkül nőtlen maradhatok, egy kisvárosban viszont egy öregedő agglegény: karikatúra. Megnősülni már nem akarok, s megvan a jó okom arra, hogy a szebbik nemtől óvakodjam.” 1876-ban írta e levelet közeli, sebész barátjának a zenetörténet egyik nagy zsörtölődője és legendásan nehéz természete: Johannes Brahms, aki valóban nem nősült meg utóbb sem (képünk is valaki más, éppenséggel Johann Strauss feleségével mutatja), ahogyan persze Düsseldorfba sem költözött. Viszont tényleg megírta-befejezte a fentebb említett, s oly nehezen megszülető I. szimfóniáját – bár elsőre nem Bécs, hanem Karlsruhe muzsikusai számára. Ezt a művét, valamint III. szimfóniáját a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertjén hallhatjuk majd a Zeneakadémián, Kovács János vezényletével (szeptember 15., fél nyolc).

Brahms keresetlenül őszinte vagy más megközelítésben tapintatlan, vagy pokróc természetéről sokat elmond az a több beszámolóban is megőrzött történet, amely Liszt Ferenccel való első találkozásáról szól. Eszerint 1853-ban a Lisztet Weimarban felkereső, akkor még jószerint ismeretlen Brahms meghatottan fogadta, hogy a boszorkányos virtuóz első látásra leblattolta a fiatal pályatárs egyik zongoraművét, majd rögtön elbóbiskolt, amikor Liszt a saját h-moll szonátáját kezdte zongorázni. Az ilyen és egyéb dolgokban is mindig nagyvonalú Liszt persze elegánsan elsiklott a sértés felett, megígérte pártfogását, s búcsúzóul még egy szivarosdobozzal is megajándékozta a könnyű álmú fiatalembert. (Igaz, a skatulyán betűhíven ez a beírás állt: Brams.)

S ha már véletlenül (?) Lisztet emlegettük, hát ne feledkezzünk meg a Nemzetközi Liszt Ferenc Zongoraversenyről, amely vasárnap este ér majd el a gála és a díjkiosztó végkifejletéig (Zeneakadémia, szeptember 11., fél nyolc). De ha nem várnánk vasárnapig, akkor szombaton matinézhatunk is Liszt-zongoraművekkel: Sayaka Kubota játékát hallgatva a Régi Zeneakadémián (szeptember 10., tizenegy óra).

S végezetül egy templomi program! Németh Pál és korhű hangszereken játszó együttese, a Savaria Barokk Zenekar újra műsorára tűzi az egykoron, egészen pontosan 1713-ban, Mária Terézia császári atyja számára komponált István király-oratóriumát: Antonio Caldara Szent István, Magyarország első királya című zenetörténeti csemegéjét (Herminamezői Szentlélek templom, szeptember 9., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.