Lemez

A magasból

Drake: Views

  • Lang Ádám
  • 2016. június 12.

Zene

Nagyon sok minden történt abban a két évben, amióta Drake először beszélt a végül Views címen megjelent negyedik sorlemezéről.

Rögtön 2015 elején kijött egy sok újat nem hozó, de néhány egészen klassz slágert rejtő mixtape-je: az If You’re Reading This It’s Too Late „igazi” albumhoz méltó fogadtatást kapott, és átírta az első hetes streamingrekordot a Spotify-on. Majd egy vicces csörte következett Meek Mill-lel, mert a philadelphiai rapper megvádolta Drake-et, hogy szel­lem­írókat alkalmaz a szövegeinél. Közben a Hotline Bling az év egyik legnagyobb slágere, a bénán táncolgatós klipje pedig 2015 egyik legtermékenyebb mémje let, 2016 elején pedig belefért még egy szintén albumértékű mixtape is Future-rel.

Tartani lehetett tőle, hogy az orrhangon szenvelgő énekes-rapper mindezzel nagyon szétszórja az ötleteit, a Views-t végighallgatva viszont teljesen érthető a határtalan önbizalom. De ne szaladjunk ennyire előre! Az album felvezetésének volt még egy fontos aspektusa: a néhány nappal korábban megmutatott lemezborító, amelyből rögtön mém lett, és vizuális remixek tömkelege árasztotta el az internetet. A képen a jeles férfi Photoshop segítségével lett felültetve szülővárosa legmagasabb épületére: ebből a pozícióból indul a lemez, süvít a szél a Keep The Family Close filmzenés elemekkel dramatizált nyitányában. Majd jönnek a nagyrészt a régi harcostárs, 40 produceri segítségével összerakott, hol inkább az r&b, hol meg a trap felé húzó dalok, és ugyan izgalmas a Feel No Ways vintázs dobgépes alapja, epikus a 9 című tétel atmoszferikus trapbe oltott szerelmeslevele önmagához és Torontóhoz, ahogyan szuper a Weston Road Flowsnak a Mary J Blige-től vett hangmintája is, mégsem történik bennük semmi újdonság.

Aztán egyszer csak a semmiből berobban a nyár a Partynextdoorral közös With You-val, és elindul voltaképp egy másik lemez. Tíz számon keresztül egymást követik a szebbnél szebb, napfényes pillanatokat megidéző témák, sok helyen dancehallos beütésekkel – de a nigériai Wizkiddel közös One Dance már egészen az afrobeatig elmerészkedik. Ismét nyerő lett a Rihannával közös szám, a house-os Too Good, a Still Here-ből pedig lefogadom, hogy óriási sláger lesz. A nyári betét után viszont visszatér a hidegebb idő: a Fire & Desire intim, otthoni darab, az emelkedett címadó pedig keretbe helyezi az albumot, mintha ismét a CN Tower magasából szövegelne Drake. A végén (világos eladásserkentő célzattal) jön még a tavalyi Hotline Bling is, pedig semmi szükség rá. Ez a lemez nélküle is jó – hogy a lemezen belüli lemezről már ne is beszéljünk.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.