Lemez

A magasból

Drake: Views

  • Lang Ádám
  • 2016. június 12.

Zene

Nagyon sok minden történt abban a két évben, amióta Drake először beszélt a végül Views címen megjelent negyedik sorlemezéről.

Rögtön 2015 elején kijött egy sok újat nem hozó, de néhány egészen klassz slágert rejtő mixtape-je: az If You’re Reading This It’s Too Late „igazi” albumhoz méltó fogadtatást kapott, és átírta az első hetes streamingrekordot a Spotify-on. Majd egy vicces csörte következett Meek Mill-lel, mert a philadelphiai rapper megvádolta Drake-et, hogy szel­lem­írókat alkalmaz a szövegeinél. Közben a Hotline Bling az év egyik legnagyobb slágere, a bénán táncolgatós klipje pedig 2015 egyik legtermékenyebb mémje let, 2016 elején pedig belefért még egy szintén albumértékű mixtape is Future-rel.

Tartani lehetett tőle, hogy az orrhangon szenvelgő énekes-rapper mindezzel nagyon szétszórja az ötleteit, a Views-t végighallgatva viszont teljesen érthető a határtalan önbizalom. De ne szaladjunk ennyire előre! Az album felvezetésének volt még egy fontos aspektusa: a néhány nappal korábban megmutatott lemezborító, amelyből rögtön mém lett, és vizuális remixek tömkelege árasztotta el az internetet. A képen a jeles férfi Photoshop segítségével lett felültetve szülővárosa legmagasabb épületére: ebből a pozícióból indul a lemez, süvít a szél a Keep The Family Close filmzenés elemekkel dramatizált nyitányában. Majd jönnek a nagyrészt a régi harcostárs, 40 produceri segítségével összerakott, hol inkább az r&b, hol meg a trap felé húzó dalok, és ugyan izgalmas a Feel No Ways vintázs dobgépes alapja, epikus a 9 című tétel atmoszferikus trapbe oltott szerelmeslevele önmagához és Torontóhoz, ahogyan szuper a Weston Road Flowsnak a Mary J Blige-től vett hangmintája is, mégsem történik bennük semmi újdonság.

Aztán egyszer csak a semmiből berobban a nyár a Partynextdoorral közös With You-val, és elindul voltaképp egy másik lemez. Tíz számon keresztül egymást követik a szebbnél szebb, napfényes pillanatokat megidéző témák, sok helyen dancehallos beütésekkel – de a nigériai Wizkiddel közös One Dance már egészen az afrobeatig elmerészkedik. Ismét nyerő lett a Rihannával közös szám, a house-os Too Good, a Still Here-ből pedig lefogadom, hogy óriási sláger lesz. A nyári betét után viszont visszatér a hidegebb idő: a Fire & Desire intim, otthoni darab, az emelkedett címadó pedig keretbe helyezi az albumot, mintha ismét a CN Tower magasából szövegelne Drake. A végén (világos eladásserkentő célzattal) jön még a tavalyi Hotline Bling is, pedig semmi szükség rá. Ez a lemez nélküle is jó – hogy a lemezen belüli lemezről már ne is beszéljünk.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.