Lemez

A magasból

Drake: Views

  • Lang Ádám
  • 2016. június 12.

Zene

Nagyon sok minden történt abban a két évben, amióta Drake először beszélt a végül Views címen megjelent negyedik sorlemezéről.

Rögtön 2015 elején kijött egy sok újat nem hozó, de néhány egészen klassz slágert rejtő mixtape-je: az If You’re Reading This It’s Too Late „igazi” albumhoz méltó fogadtatást kapott, és átírta az első hetes streamingrekordot a Spotify-on. Majd egy vicces csörte következett Meek Mill-lel, mert a philadelphiai rapper megvádolta Drake-et, hogy szel­lem­írókat alkalmaz a szövegeinél. Közben a Hotline Bling az év egyik legnagyobb slágere, a bénán táncolgatós klipje pedig 2015 egyik legtermékenyebb mémje let, 2016 elején pedig belefért még egy szintén albumértékű mixtape is Future-rel.

Tartani lehetett tőle, hogy az orrhangon szenvelgő énekes-rapper mindezzel nagyon szétszórja az ötleteit, a Views-t végighallgatva viszont teljesen érthető a határtalan önbizalom. De ne szaladjunk ennyire előre! Az album felvezetésének volt még egy fontos aspektusa: a néhány nappal korábban megmutatott lemezborító, amelyből rögtön mém lett, és vizuális remixek tömkelege árasztotta el az internetet. A képen a jeles férfi Photoshop segítségével lett felültetve szülővárosa legmagasabb épületére: ebből a pozícióból indul a lemez, süvít a szél a Keep The Family Close filmzenés elemekkel dramatizált nyitányában. Majd jönnek a nagyrészt a régi harcostárs, 40 produceri segítségével összerakott, hol inkább az r&b, hol meg a trap felé húzó dalok, és ugyan izgalmas a Feel No Ways vintázs dobgépes alapja, epikus a 9 című tétel atmoszferikus trapbe oltott szerelmeslevele önmagához és Torontóhoz, ahogyan szuper a Weston Road Flowsnak a Mary J Blige-től vett hangmintája is, mégsem történik bennük semmi újdonság.

Aztán egyszer csak a semmiből berobban a nyár a Partynextdoorral közös With You-val, és elindul voltaképp egy másik lemez. Tíz számon keresztül egymást követik a szebbnél szebb, napfényes pillanatokat megidéző témák, sok helyen dancehallos beütésekkel – de a nigériai Wizkiddel közös One Dance már egészen az afrobeatig elmerészkedik. Ismét nyerő lett a Rihannával közös szám, a house-os Too Good, a Still Here-ből pedig lefogadom, hogy óriási sláger lesz. A nyári betét után viszont visszatér a hidegebb idő: a Fire & Desire intim, otthoni darab, az emelkedett címadó pedig keretbe helyezi az albumot, mintha ismét a CN Tower magasából szövegelne Drake. A végén (világos eladásserkentő célzattal) jön még a tavalyi Hotline Bling is, pedig semmi szükség rá. Ez a lemez nélküle is jó – hogy a lemezen belüli lemezről már ne is beszéljünk.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.