HANGADÓ - rés a présen

„A nagyok ligájában”

  • rés a présen
  • 2024. május 8.

Zene

Kesselyák Gergely karmester

rés a présen: Idén januárban nevezték ki a Pannon Filharmonikusok vezető karmesterének. Ma már alapvetés, hogy a pécsi együttes a legjobb nem fővárosi szimfonikus zenekar. Milyen várakozásokkal vette át a vezetést, s hová szeretne fejlődni?

Kesselyák Gergely: A zenekar el­ismertsége tényleg sokat nőtt az elmúlt évtizedekben, de nem szeretem az olyasféle összehasonlításokat és ranglistákat, amelyek a legjobb vidéki együttesről szólnak. Tudjuk, hogy Magyarországon a kulturális élet „fejnehézséggel” küzd, Budapesten összpontosul minden, de Németországban fel sem merülne, hogy különválasszuk a berlini és nem berlini együtteseket. A Pannon Filharmonikusok európai zenekar. Rendszeresen vannak koncertjeink a bécsi Musikvereinben és még régebben a Müpában, ahol a 2024/2025-ös évadban is kínálunk bérletet. A nagyok ligájában játszunk, ráadásul egy széles látókörű menedzsment és művészeti tanács vezetésével, amit Horváth Zsolt igazgató fog össze. Nem szabad elkényelmesednünk, hiszen ma már egy vidéki középváros zenekarával szemben is olyan elvárások vannak, mint korábban a jóval rangosabb együtteseknél, és ez így van jól. Ahogy szoktuk mondani a muzsikusokkal: olyan nincs, hogy stagnálunk, vagy előremegyünk, vagy elkezdünk romlani, szóval dolgozni kell, és mindig új célokat kitűzni a fejlődéshez.

rap: Mi az az „elhallgatott szép 20. század”, amiről az új évad kapcsán beszél?

KG: Az elmúlt százhúsz évben a közönség és a modern művészek viszonyában valami elromlott. A 20. század elején a zeneszerzők elefántcsonttoronyba vonultak, a tudományos körökben olyan izmusok hódítottak, amelyekből a közönség nem kért. Én nyitott vagyok akár a progresszív avantgárd stílusára is, de úgy veszem észre, van a repertoárnak egy mellőzött, elfelejtett része, olyan zeneszerzők művei, akik kapcsolatot tartottak a közönségükkel. Ezekhez kell visszatérni, és megmutatni a hallgatóknak, hogy mennyi szépség született a modern korban. Nekem ez már több mint egy évtizede művészi hitvallásom, megfogalmaztam kiáltványban és személyes beszélgetésekben is. Mozart képes volt tömegekhez szólni, A varázsfuvola eredeti meghatározása szerint „operett” volt. A mai alkotóknak is meg kell őrizniük ezt a képességet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.