HANGADÓ - rés a présen

„A nagyok ligájában”

  • rés a présen
  • 2024. május 8.

Zene

Kesselyák Gergely karmester

rés a présen: Idén januárban nevezték ki a Pannon Filharmonikusok vezető karmesterének. Ma már alapvetés, hogy a pécsi együttes a legjobb nem fővárosi szimfonikus zenekar. Milyen várakozásokkal vette át a vezetést, s hová szeretne fejlődni?

Kesselyák Gergely: A zenekar el­ismertsége tényleg sokat nőtt az elmúlt évtizedekben, de nem szeretem az olyasféle összehasonlításokat és ranglistákat, amelyek a legjobb vidéki együttesről szólnak. Tudjuk, hogy Magyarországon a kulturális élet „fejnehézséggel” küzd, Budapesten összpontosul minden, de Németországban fel sem merülne, hogy különválasszuk a berlini és nem berlini együtteseket. A Pannon Filharmonikusok európai zenekar. Rendszeresen vannak koncertjeink a bécsi Musikvereinben és még régebben a Müpában, ahol a 2024/2025-ös évadban is kínálunk bérletet. A nagyok ligájában játszunk, ráadásul egy széles látókörű menedzsment és művészeti tanács vezetésével, amit Horváth Zsolt igazgató fog össze. Nem szabad elkényelmesednünk, hiszen ma már egy vidéki középváros zenekarával szemben is olyan elvárások vannak, mint korábban a jóval rangosabb együtteseknél, és ez így van jól. Ahogy szoktuk mondani a muzsikusokkal: olyan nincs, hogy stagnálunk, vagy előremegyünk, vagy elkezdünk romlani, szóval dolgozni kell, és mindig új célokat kitűzni a fejlődéshez.

rap: Mi az az „elhallgatott szép 20. század”, amiről az új évad kapcsán beszél?

KG: Az elmúlt százhúsz évben a közönség és a modern művészek viszonyában valami elromlott. A 20. század elején a zeneszerzők elefántcsonttoronyba vonultak, a tudományos körökben olyan izmusok hódítottak, amelyekből a közönség nem kért. Én nyitott vagyok akár a progresszív avantgárd stílusára is, de úgy veszem észre, van a repertoárnak egy mellőzött, elfelejtett része, olyan zeneszerzők művei, akik kapcsolatot tartottak a közönségükkel. Ezekhez kell visszatérni, és megmutatni a hallgatóknak, hogy mennyi szépség született a modern korban. Nekem ez már több mint egy évtizede művészi hitvallásom, megfogalmaztam kiáltványban és személyes beszélgetésekben is. Mozart képes volt tömegekhez szólni, A varázsfuvola eredeti meghatározása szerint „operett” volt. A mai alkotóknak is meg kell őrizniük ezt a képességet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.