mi a kotta?

A néger zene Lincolnja

  • mi a kotta
  • 2013. szeptember 8.

Zene

"Olyan csodálatosnak tartom a zenét, hogy igazán alig hiszem el, hogy én írtam!" A visz-szaemlékezések szerint ezt mondogatta a művével méltán elégedett George Gershwin a Porgy és Bess bemutatóját megelőző hetekben-hónapokban, s lelkesedését az egykorú (vagyis az 1935-ös) közönség és a kritika is osztotta. "A néger zene Abraham Lincolnja" - magasztalta a merész, az operaszínpadokra egy egészen új világot bebocsátó komponistát az egyik kortárs értékelő, s ha mi már az afroamerikai jelzőt használnánk is, azért Gershwin (opera)történeti tettét váltig hasonlóan értékeljük. A hazánkban felettébb régóta nem játszott Gershwin-mű Szegeden most a formálisan is legautentikusabb előadásban jut majd a közönség elé, az Egyesült Államokból érkező társulat produkciója révén (Dóm tér, augusztus 9. és 10., kilenc óra).

Mindeközben az esedékes hétvégén az ország másik végében is különleges zenei esemény ígérkezik: a szombathelyi Iseumnál, a 80 esztendős Vásáry Tamást megünneplendő (augusztus 10., fél kilenc). A Savaria Szimfonikus Zenekar és tiszteletbeli elnök-karnagya koncertjére sztárvendég is érkezik a tenor Ramón Vargas személyében, aki a Nessun dormától a Granadáig slágerek sorával köszönti majd a közhelyesen, ámde helytálló módon bízvást örökifjúnak nevezhető Vásáryt. ' maga ezen az ünnepi estén Mozart korai, ám kedvenc D-dúr zongoraversenyének szólóját játssza majd, s a programon ott fog szerepelni a Liszt-operaparafrázisok talán legvirtuózabbika, a Don Juan-fantázia is. Mely operát, azaz az operák operáját ugyanezen a napon, de immár az ország harmadik sarkában, a fővárostól ugyancsak távol eső helyszínen mutatják majd be: a sárospataki Rákóczi-vár udvarán, a Zempléni Fesztivál és vele a Crescendo Nyári Akadémia jóvoltából (augusztus 10., nyolc óra). A nyári operatanszak és a zenekari kurzus fiatal résztvevőinek közreműködésével elkészülő operaprodukció karmestere az udinei születésű maestro, Paolo Paroni lesz.

Az esedékes koncerthét negyedik központja a kaposvári Szivárvány Kultúrpalota lesz, hiszen kedden este útjára indul a sorban immár negyedik Kaposfest, amelyet pár éve még mint nemzetközi kamarazenei fesztivált zártunk a szívünkbe. Ezen a nyitókoncerten (augusztus 13., hét óra) a fesztivál megannyi törzsvendége ott muzsikál majd Kokas Katalinékkal, a csellista Nicolas Altstaedt csakúgy, mint a zongorista José Gallardo. Kaposvári jó szokás szerint e hangverseny programja is a változatosságával gyönyörködtet majd: Bachtól a dán Carl Nielsenig, Kurtág Györgytől a jeles osztrák zenész- és zeneszerző-dinasztia beltagja, az ifjabb Joseph Hellmesberger románcáig. Kaposvárról értelemszerűen a jövő héten is regélni fogunk e hasábokon, de végezetül említsünk itt két pesti eseményt is a FUGA koncertszervezői tevékenységének hála, amely még a mostani nyáridőn (lásd még: Summertime) is a Petőfi Sándor utcába hívogat minket: a Piano+Ride fantáziacímű sorozat alkalmain előbb Kiss Péter (augusztus 10., hét óra), majd Fejérvári Zoltán (augusztus 14., hét óra) zongoraestjére.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.