mi a kotta?

A néger zene Lincolnja

  • mi a kotta
  • 2013. szeptember 8.

Zene

"Olyan csodálatosnak tartom a zenét, hogy igazán alig hiszem el, hogy én írtam!" A visz-szaemlékezések szerint ezt mondogatta a művével méltán elégedett George Gershwin a Porgy és Bess bemutatóját megelőző hetekben-hónapokban, s lelkesedését az egykorú (vagyis az 1935-ös) közönség és a kritika is osztotta. "A néger zene Abraham Lincolnja" - magasztalta a merész, az operaszínpadokra egy egészen új világot bebocsátó komponistát az egyik kortárs értékelő, s ha mi már az afroamerikai jelzőt használnánk is, azért Gershwin (opera)történeti tettét váltig hasonlóan értékeljük. A hazánkban felettébb régóta nem játszott Gershwin-mű Szegeden most a formálisan is legautentikusabb előadásban jut majd a közönség elé, az Egyesült Államokból érkező társulat produkciója révén (Dóm tér, augusztus 9. és 10., kilenc óra).

Mindeközben az esedékes hétvégén az ország másik végében is különleges zenei esemény ígérkezik: a szombathelyi Iseumnál, a 80 esztendős Vásáry Tamást megünneplendő (augusztus 10., fél kilenc). A Savaria Szimfonikus Zenekar és tiszteletbeli elnök-karnagya koncertjére sztárvendég is érkezik a tenor Ramón Vargas személyében, aki a Nessun dormától a Granadáig slágerek sorával köszönti majd a közhelyesen, ámde helytálló módon bízvást örökifjúnak nevezhető Vásáryt. ' maga ezen az ünnepi estén Mozart korai, ám kedvenc D-dúr zongoraversenyének szólóját játssza majd, s a programon ott fog szerepelni a Liszt-operaparafrázisok talán legvirtuózabbika, a Don Juan-fantázia is. Mely operát, azaz az operák operáját ugyanezen a napon, de immár az ország harmadik sarkában, a fővárostól ugyancsak távol eső helyszínen mutatják majd be: a sárospataki Rákóczi-vár udvarán, a Zempléni Fesztivál és vele a Crescendo Nyári Akadémia jóvoltából (augusztus 10., nyolc óra). A nyári operatanszak és a zenekari kurzus fiatal résztvevőinek közreműködésével elkészülő operaprodukció karmestere az udinei születésű maestro, Paolo Paroni lesz.

Az esedékes koncerthét negyedik központja a kaposvári Szivárvány Kultúrpalota lesz, hiszen kedden este útjára indul a sorban immár negyedik Kaposfest, amelyet pár éve még mint nemzetközi kamarazenei fesztivált zártunk a szívünkbe. Ezen a nyitókoncerten (augusztus 13., hét óra) a fesztivál megannyi törzsvendége ott muzsikál majd Kokas Katalinékkal, a csellista Nicolas Altstaedt csakúgy, mint a zongorista José Gallardo. Kaposvári jó szokás szerint e hangverseny programja is a változatosságával gyönyörködtet majd: Bachtól a dán Carl Nielsenig, Kurtág Györgytől a jeles osztrák zenész- és zeneszerző-dinasztia beltagja, az ifjabb Joseph Hellmesberger románcáig. Kaposvárról értelemszerűen a jövő héten is regélni fogunk e hasábokon, de végezetül említsünk itt két pesti eseményt is a FUGA koncertszervezői tevékenységének hála, amely még a mostani nyáridőn (lásd még: Summertime) is a Petőfi Sándor utcába hívogat minket: a Piano+Ride fantáziacímű sorozat alkalmain előbb Kiss Péter (augusztus 10., hét óra), majd Fejérvári Zoltán (augusztus 14., hét óra) zongoraestjére.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.