Lemez

Mavis Staples: One True Vine

  • G.A.
  • 2013. szeptember 8.

Zene

Noha nem lett olyan látványos siker, mint Gil Scott-Heron és Richard Russell ugyanakkor zajló nagy közös kalandja (hogy Johnny Cash és Rick Rubin pár évvel korábbi diadalmenetéről most ne is beszéljünk), Mavis Staples Jeff Tweedy felügyelete alatt három évvel ezelőtt elkészített lemeze, a You Are Not Alone gondolkodás nélkül belepakolható volt abba a ládába, amelyben amerikai énekeslegendák figyelemre méltó időskori munkáit tárolják. A 70-es évek elején számos kislemezsikert a magáénak tudó Staples Singers egykori, ma 74 éves tagjának már korábban is szerencséje volt, 2007-ben ugyanis Ry Cooder készített neki meglehetős albumot, alkonyi pályaszakaszának igazán nagy húzásaként mégis a Wilco vezérének maga mellé emelését lehet megjelölni. A széles körben az új Neil Youngként tisztelt Tweedynek nagyjából minden a kezében van, amiből az amerikai könnyűzenei tradíció összeáll, de a Staples asszonynak írott, illetve feldolgozásra kiválasztott dalok előadásakor sosem dicsekszik félelmetes jártasságával a soul-, blues- és countryhagyományban. Saját magát és a zenészeit is visszafogja, és ez különösen igaz a most megjelent One True Vine-ra, amely ha változatosságban nem is, a kifejezőerő tekintetében maga mögé utasítja 2010-es elődjét. A zenekar éjszakai üzemmódban, már-már kopár hangkulisszákat skiccelve hullámzik ide-oda az időben, s így minden figyelem a főszereplőnőre koncentrálódhat, akivel száraz, poros vidékeken kutatjuk a szakralitás nyomait, és aki igazán szuggesztív vezetőnek bizonyul e rövid, ám megbízhatóan távolra sodró utazás során.

ANTI-, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.