Lemez

Mavis Staples: One True Vine

  • G.A.
  • 2013. szeptember 8.

Zene

Noha nem lett olyan látványos siker, mint Gil Scott-Heron és Richard Russell ugyanakkor zajló nagy közös kalandja (hogy Johnny Cash és Rick Rubin pár évvel korábbi diadalmenetéről most ne is beszéljünk), Mavis Staples Jeff Tweedy felügyelete alatt három évvel ezelőtt elkészített lemeze, a You Are Not Alone gondolkodás nélkül belepakolható volt abba a ládába, amelyben amerikai énekeslegendák figyelemre méltó időskori munkáit tárolják. A 70-es évek elején számos kislemezsikert a magáénak tudó Staples Singers egykori, ma 74 éves tagjának már korábban is szerencséje volt, 2007-ben ugyanis Ry Cooder készített neki meglehetős albumot, alkonyi pályaszakaszának igazán nagy húzásaként mégis a Wilco vezérének maga mellé emelését lehet megjelölni. A széles körben az új Neil Youngként tisztelt Tweedynek nagyjából minden a kezében van, amiből az amerikai könnyűzenei tradíció összeáll, de a Staples asszonynak írott, illetve feldolgozásra kiválasztott dalok előadásakor sosem dicsekszik félelmetes jártasságával a soul-, blues- és countryhagyományban. Saját magát és a zenészeit is visszafogja, és ez különösen igaz a most megjelent One True Vine-ra, amely ha változatosságban nem is, a kifejezőerő tekintetében maga mögé utasítja 2010-es elődjét. A zenekar éjszakai üzemmódban, már-már kopár hangkulisszákat skiccelve hullámzik ide-oda az időben, s így minden figyelem a főszereplőnőre koncentrálódhat, akivel száraz, poros vidékeken kutatjuk a szakralitás nyomait, és aki igazán szuggesztív vezetőnek bizonyul e rövid, ám megbízhatóan távolra sodró utazás során.

ANTI-, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.