Lemez

Mavis Staples: One True Vine

  • G.A.
  • 2013. szeptember 8.

Zene

Noha nem lett olyan látványos siker, mint Gil Scott-Heron és Richard Russell ugyanakkor zajló nagy közös kalandja (hogy Johnny Cash és Rick Rubin pár évvel korábbi diadalmenetéről most ne is beszéljünk), Mavis Staples Jeff Tweedy felügyelete alatt három évvel ezelőtt elkészített lemeze, a You Are Not Alone gondolkodás nélkül belepakolható volt abba a ládába, amelyben amerikai énekeslegendák figyelemre méltó időskori munkáit tárolják. A 70-es évek elején számos kislemezsikert a magáénak tudó Staples Singers egykori, ma 74 éves tagjának már korábban is szerencséje volt, 2007-ben ugyanis Ry Cooder készített neki meglehetős albumot, alkonyi pályaszakaszának igazán nagy húzásaként mégis a Wilco vezérének maga mellé emelését lehet megjelölni. A széles körben az új Neil Youngként tisztelt Tweedynek nagyjából minden a kezében van, amiből az amerikai könnyűzenei tradíció összeáll, de a Staples asszonynak írott, illetve feldolgozásra kiválasztott dalok előadásakor sosem dicsekszik félelmetes jártasságával a soul-, blues- és countryhagyományban. Saját magát és a zenészeit is visszafogja, és ez különösen igaz a most megjelent One True Vine-ra, amely ha változatosságban nem is, a kifejezőerő tekintetében maga mögé utasítja 2010-es elődjét. A zenekar éjszakai üzemmódban, már-már kopár hangkulisszákat skiccelve hullámzik ide-oda az időben, s így minden figyelem a főszereplőnőre koncentrálódhat, akivel száraz, poros vidékeken kutatjuk a szakralitás nyomait, és aki igazán szuggesztív vezetőnek bizonyul e rövid, ám megbízhatóan távolra sodró utazás során.

ANTI-, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.