mi a kotta?

A patetikus herceg

  • mi a kotta
  • 2012. június 3.

Zene

A Zarathustra pompás!

"A Zarathustra pompás! Messze a legjelentősebb, legtökéletesebb formájú, legtartalmasabb és a legegyénibb eddigi műveim közül. A kezdete pazar, a sok vonósállás remekül sikerült, a szenvedély-téma magával ragadó, a fúga iszonyatos és a Tanzlied egyszerűen elragadó. Nagyon boldog vagyok, és sajnálom, hogy nem hallhatod. A fokozások erőteljesek, és mind meghangszerelt!!! Hibátlanul hangszerelt - s mindehhez a szép terem! A zenekar kitűnő - röviden: mégiscsak teljes értékű fickó vagyok, s ismét egy kis örömet találok magamban..." Feleségének címzett levelében így lelkesedett művéért és persze dicső önmagáért az Imígyen szóla Zarathustra berlini ősbemutatója táján Richard Strauss, s tudjuk, a szimfonikus költeményre vonatkozó elismerő véleményt mások is osztották. Például mindjárt az ifjú Bartók Béla, aki 1902-ben hallotta a Zarathustra első budapesti előadását: "Ez a mű, amelyet az itthoni muzsikusok javarésze felháborodással fogadott, számomra óriási élményt jelentett: végre irányt, új utat láttam. Rávetettem magam a Strauss partitúrákra, és újra komponálni kezdtem..."

A Zarathustra ezúttal a Strauss-játékban is mindinkább elmélyülő Budapesti Fesztiválzenekar három bérleti koncertjét zárja majd, bizonnyal felérve az első részben fellépő nagyság, a hegedűs Pinchas Zukerman teljesítményéig (Nemzeti Hangversenyterem, május 4. és 5., háromnegyed nyolc, május 6., fél négy). Sőt, szombat éjjel még a Millenárison (Millenáris Teátrum, május 5., fél tizenkettő), az együttes éjféli koncertjén is felhangzik majd az eredetileg ezzel a figyelemfelkeltő alcímmel eltervezett mű: "szimfonikus optimizmus, fin de siécle formában, a XX. századnak ajánlva".

Zukerman Beethoven Hegedűversenyét fogja játszani, s egyebekben a hét további programjai is rendre a nagy Lajos előtt hódolnak majd. Így tesz például a Szereti Ön Beethovent? című sorozat szombati estje is, ahol Keller András vezénylete alatt és Batta András (Strauss levélrészletét amúgy az ő remek életrajzából idéztük) házigazdai közreműködése mellett zajlik majd a zenei ismeretterjesztés és népszerűsítés áldásos munkája (Fesztivál Színház, május 5., hét óra). De e hét végén rendezik meg a Beethoven Budán elnevezésű minifesztivál idei koncertjeit is: vasárnap este például a már említett versenymű historikus előadásával, az Orfeo Zenekar, Simon Standage és Vashegyi György közös nekifohászkodásával (MTA Kongresszusi Terem, május 6., fél nyolc). Az immár hagyományos Beethoven-ünnep idén Beethoven mecénása (és Mozart szabadkőműves páholytársa), Karl Alois Johann-Nepomuk Vinzenz Lichnowsky herceg (festményünkön) előtt is tisztelegni fog, különösen azzal a délutáni kamarakoncerttel, amely a Lichnowsky hercegnek dedikált Pathétique szonátával indul majd - Szilasi Alex előadásában (Nemzeti Múzeum, május 6., négy óra). S végezetül felszínesen idecsapva: csütörtökön a Maxim Fedotovot vendégelő Concerto Budapest orosz programját a zeneirodalom másik "Patetikus" melléknevű népszerű alkotása zárja majd: a VI., h-moll szimfónia Csajkovszkijtól.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.