Koncert

Lajkó Félix + Sivan Perwer

  • Kovács Bálint
  • 2012. június 3.

Zene

A Budapest Folk Fest legnagyobb durranásának rögtön a nyitókoncert ígérkezett - és ez még úgy is jogosnak tűnik, hogy Lajkó Félix és szabadkai zenésztársai a kétértelmű plakát ellenére egy percet sem zenéltek együtt a szünet után színpadra lépő Sivan Perwerrel és zenekarával.

Lajkó ezúttal citerára cserélte a hegedűt, és a váltás mindenkinek jót tett: az egyórás improvizáció végig rendkívül izgalmas maradt, s ebben a szintén domináns szerepű cimbalom meg a brácsa és a nagybőgő is fontos szerepet játszott. A két ördögien gyors kezű és kreatív vezető zenész tökéletesen érti egymást, remek, ahogyan egy-egy halkabb, lassabb rész után az egyikük átveszi és a maga interpretációjában folytatja a másik által elkezdett témát. Lajkó szívesen kísérletezik a legmagasabb hangokkal, hogy aztán mélyebben is eljátssza ugyanazt - a hatásos eszközt meg közben hol önálló, sajátos hangulatot adó dallamaikkal, hol pedig "csak" a ritmust diktálva kíséri a brácsa és a bőgő.

A szabad Kurdisztánért küzdő, világhírű Sivan Perwer ezernyi közel-keleti hatást magukba olvasztó dalai nem az eredetiségtől jók (sőt, az elvágyódásról vagy szerelemről szóló dallamok egészen univerzálisak és egyértelműek), hanem attól, ahogyan a virtuóz zenekar különleges hangszereire írja az ismerős témákat. A sajátos hangzásért persze a saz, ez a keleti lantféle felel, de a dervisdob és egy méretéhez képest megdöbbentően erős hangú kis fafúvós vagy a még harsányabb sípféle is egészen különleges ízt ad Perwer zenéjének. Ahogyan a zenekarvezető kántáláson alapuló, de szép dallamokkal dúsított éneke is, na meg az az átélés, ahogyan Perwer mindent előad: igazi frontember, aki nemcsak pár éve, a nyíregyházi főtéren tudta rábírni a közönséget, hogy perdüljön táncra és énekeljen vele együtt, de még a Müpa puccos széksorai között is.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 29.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.