Koncert

Medeski Martin & Wood

  • - kyt -
  • 2012. június 3.

Zene

Egy héten belül két nagyszerű, kifinomult és erőteljes amerikai ritmusszekció - nem éppen rossz arány a kortárs dzsessz nemzetközi kiválóságai által ritkán kényeztetett honi végeken.

Mindenesetre a hétvégén a Mediawave-en fellépő Fly Trio bőséges erényei sem tudták feledtetni az öt nappal korábbi estét, amikor John Medeski, Billy Martin és Chris Wood nem kevésbé elvont és ugyanolyan finoman, aprólékosan felépített darabjait hallgathattuk. Csakhogy ezek a darabok nem egyszerűen kifinomultak, vagy inkább fegyelmezett és bonyodalmas szerkezetűek voltak, hanem olyan hatalmas feszültségeket gerjesztettek, majd robbantottak apróra, amilyen hullámhegyek és -völgyek ritkán rázkódtatják meg dzsesszkoncertek pódiumait. Billy Martin, a dobos alig hallható zörgettyűzésekkel ágyazott meg Criss Wood hol ábrándosan szétszaladó, hol zaklatottan feldühödő bőgőfutamainak. Azt pedig, hogy John Medeski milyen elvetemült belefeledkezésekre képes a billentyűkön, csak a trió ismerői tudhatták előre.

Hogy milyen stílusú zenét játszanak? Mindenfélét: kontemplatív, agyonszűkített akkordok fürtjeiből összeálló kortárs komolyzenét, amely vastagon megeffektezett brutális zúzásba torkollik, hogy onnan egyszer csak fegyelmezetten, a zenészek példásan precíz összjátékával a megsemmisülésig hátráljon vissza. Feszesen lüktető funkyt, amelybe habzsoló élvezettel sivít bele a Hammond orgona, miközben a bőgő helyett stílszerűen basszusgitár pontozza ki a ritmus részleteit.

Megállás nélkül áradt a legyűrhetetlen életerő, és a fölényes technikai tudásnak hála önmagukon tettek túl a hangszerek. A dob ritmusait izgalmas hangsúlyváltások tartották folyamatosan előtérben, a basszus gyakran dallamot vezetett be, tartott fenn és fejlesztett tovább. A Medeskit körülbástyázó billentyűs hangszerek pedig dallamok helyett lenyűgöző hangzuhatagokat bocsátottak a boldogságba révült hallgatóságra.

Trafó, április 24.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.