Koncert

Medeski Martin & Wood

  • - kyt -
  • 2012. június 3.

Zene

Egy héten belül két nagyszerű, kifinomult és erőteljes amerikai ritmusszekció - nem éppen rossz arány a kortárs dzsessz nemzetközi kiválóságai által ritkán kényeztetett honi végeken.

Mindenesetre a hétvégén a Mediawave-en fellépő Fly Trio bőséges erényei sem tudták feledtetni az öt nappal korábbi estét, amikor John Medeski, Billy Martin és Chris Wood nem kevésbé elvont és ugyanolyan finoman, aprólékosan felépített darabjait hallgathattuk. Csakhogy ezek a darabok nem egyszerűen kifinomultak, vagy inkább fegyelmezett és bonyodalmas szerkezetűek voltak, hanem olyan hatalmas feszültségeket gerjesztettek, majd robbantottak apróra, amilyen hullámhegyek és -völgyek ritkán rázkódtatják meg dzsesszkoncertek pódiumait. Billy Martin, a dobos alig hallható zörgettyűzésekkel ágyazott meg Criss Wood hol ábrándosan szétszaladó, hol zaklatottan feldühödő bőgőfutamainak. Azt pedig, hogy John Medeski milyen elvetemült belefeledkezésekre képes a billentyűkön, csak a trió ismerői tudhatták előre.

Hogy milyen stílusú zenét játszanak? Mindenfélét: kontemplatív, agyonszűkített akkordok fürtjeiből összeálló kortárs komolyzenét, amely vastagon megeffektezett brutális zúzásba torkollik, hogy onnan egyszer csak fegyelmezetten, a zenészek példásan precíz összjátékával a megsemmisülésig hátráljon vissza. Feszesen lüktető funkyt, amelybe habzsoló élvezettel sivít bele a Hammond orgona, miközben a bőgő helyett stílszerűen basszusgitár pontozza ki a ritmus részleteit.

Megállás nélkül áradt a legyűrhetetlen életerő, és a fölényes technikai tudásnak hála önmagukon tettek túl a hangszerek. A dob ritmusait izgalmas hangsúlyváltások tartották folyamatosan előtérben, a basszus gyakran dallamot vezetett be, tartott fenn és fejlesztett tovább. A Medeskit körülbástyázó billentyűs hangszerek pedig dallamok helyett lenyűgöző hangzuhatagokat bocsátottak a boldogságba révült hallgatóságra.

Trafó, április 24.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.