Koncert

Medeski Martin & Wood

  • - kyt -
  • 2012. június 3.

Zene

Egy héten belül két nagyszerű, kifinomult és erőteljes amerikai ritmusszekció - nem éppen rossz arány a kortárs dzsessz nemzetközi kiválóságai által ritkán kényeztetett honi végeken.

Mindenesetre a hétvégén a Mediawave-en fellépő Fly Trio bőséges erényei sem tudták feledtetni az öt nappal korábbi estét, amikor John Medeski, Billy Martin és Chris Wood nem kevésbé elvont és ugyanolyan finoman, aprólékosan felépített darabjait hallgathattuk. Csakhogy ezek a darabok nem egyszerűen kifinomultak, vagy inkább fegyelmezett és bonyodalmas szerkezetűek voltak, hanem olyan hatalmas feszültségeket gerjesztettek, majd robbantottak apróra, amilyen hullámhegyek és -völgyek ritkán rázkódtatják meg dzsesszkoncertek pódiumait. Billy Martin, a dobos alig hallható zörgettyűzésekkel ágyazott meg Criss Wood hol ábrándosan szétszaladó, hol zaklatottan feldühödő bőgőfutamainak. Azt pedig, hogy John Medeski milyen elvetemült belefeledkezésekre képes a billentyűkön, csak a trió ismerői tudhatták előre.

Hogy milyen stílusú zenét játszanak? Mindenfélét: kontemplatív, agyonszűkített akkordok fürtjeiből összeálló kortárs komolyzenét, amely vastagon megeffektezett brutális zúzásba torkollik, hogy onnan egyszer csak fegyelmezetten, a zenészek példásan precíz összjátékával a megsemmisülésig hátráljon vissza. Feszesen lüktető funkyt, amelybe habzsoló élvezettel sivít bele a Hammond orgona, miközben a bőgő helyett stílszerűen basszusgitár pontozza ki a ritmus részleteit.

Megállás nélkül áradt a legyűrhetetlen életerő, és a fölényes technikai tudásnak hála önmagukon tettek túl a hangszerek. A dob ritmusait izgalmas hangsúlyváltások tartották folyamatosan előtérben, a basszus gyakran dallamot vezetett be, tartott fenn és fejlesztett tovább. A Medeskit körülbástyázó billentyűs hangszerek pedig dallamok helyett lenyűgöző hangzuhatagokat bocsátottak a boldogságba révült hallgatóságra.

Trafó, április 24.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.