mi a kotta?

A vőlegény vonója

  • mi a kotta
  • 2017. június 4.

Zene

„Hartmann (a festő) éppen úgy forr most bennem, mint annak idején a »Borisz« – a hangok s az ötletek itt rajzanak körülöttem, én meg kapkodom és habzsolom, alig győzöm papírra vetni őket – írja egy levelében. – Szeretném minél hamarabb és minél megfelelőbben megcsinálni. Saját ábrázatom a közjátékokban látható. Eddig, azt hiszem, jól sikerült.” Így bizakodott a zenei felettes énjei (Balakirev stb.) által annyiszor elbátortalanított Muszorgszkij, amikor 1874-ben a Viktor Hartmann festményeit felvonultató zongoraciklusán dolgozott. A részeges Muszorjányin nem tévedett, az Egy kiállítás képei tényleg elég jól sikerült, amint ezt a Concerto Budapest, illetve egyszersmind a Kremerata Baltica jövő pénteki hangversenyén újólag észbe vehetjük majd, persze Ravel pompás zenekari hangszerelését hallgatva (Zeneakadémia, május 12., fél nyolc). E koncert másik fő száma Chopin f-moll zongoraversenye lesz, a fiatal és oly tehetséges Gyöngyösi Ivett szólójával.

„Ki kell irtani belőle a banalitásokat, és játszhatóvá kell tenni néhány lejátszhatatlan részt” – ez a mondat újra csak egy orosz felettes ént idéz elénk: a hajdan ünnepelt zongoravirtuózt, Nyikolaj Rubinsteint, aki e véleményével átdolgozások és revíziók sorozatára késztette a b-moll zongoraversenyével (bagatell!) hosszasan bajmolódó Csajkovszkijt. A végeredményt legközelebb a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szerdai föllépésén csodálhatjuk majd: a szólista Farkas Gábor, a karmester pedig Kovács János lesz, a koncert második felében meg szintén egy orosz slágerremek, azaz Rahmanyinov II. szimfóniája fog a Csajkovszkij-mű párjául szegődni (Nemzeti Hangversenyterem, május 10., fél nyolc).

A zenetörténet leghíresebb nászajándéka – az e körülírással méltán megtisztelhető kompozíció, vagy­is César Franck A-dúr hegedű-zongora szonátája Baráti Kristóf és Nyikolaj Luganszkij szombati kamaraestjét zárja majd: persze csak a kiadott program szerint, hiszen ráadások nélkül biztosan nem fogunk hazamenni innen (Zeneakadémia, május 6., fél nyolc). A közszeretetnek örvendő „Franck papa” ugyanis az épp házasodó Eugène Ysaÿe-t lepte meg e szerzeményével: a hegedű cárja (képünkön) 1886-ban az esküvője napján kapta meg ezt a tartós ajándékot, és a lakodalmi vendégseregnek már el is játszotta a szonátát az esküvő egyik muzsikus meghívottjának társaságában.

E heti litániánkat most zárjuk egy litániával, pontosabban egy litániával, egy kyriével és egy misével! Természetesen Vashegyi Györgyék esedékes koncertjén kapjuk ezt a kiadós egyházzenei porciót: Mozart két szakrális műve nyomában Franz Schubert Esz-dúr miséje szólal majd meg a Purcell Kórus, az Orfeo Zenekar és a Vashegyiékhez hazajáró remek énekes szólisták előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, május 9., fél nyolc). „Tudomásunk szerint hangversenyünk mindhárom műsorszáma Magyarországon a 18–19. század óta ezen a koncerten hangzik majd el korabeli hangszeres előadásban” – fogalmaz e programról írván Vashegyi György, és mi ehhez már legfeljebb csupán egy „először” szócskát toldanánk hozzá.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.