mi a kotta?

A vőlegény vonója

  • mi a kotta
  • 2017. június 4.

Zene

„Hartmann (a festő) éppen úgy forr most bennem, mint annak idején a »Borisz« – a hangok s az ötletek itt rajzanak körülöttem, én meg kapkodom és habzsolom, alig győzöm papírra vetni őket – írja egy levelében. – Szeretném minél hamarabb és minél megfelelőbben megcsinálni. Saját ábrázatom a közjátékokban látható. Eddig, azt hiszem, jól sikerült.” Így bizakodott a zenei felettes énjei (Balakirev stb.) által annyiszor elbátortalanított Muszorgszkij, amikor 1874-ben a Viktor Hartmann festményeit felvonultató zongoraciklusán dolgozott. A részeges Muszorjányin nem tévedett, az Egy kiállítás képei tényleg elég jól sikerült, amint ezt a Concerto Budapest, illetve egyszersmind a Kremerata Baltica jövő pénteki hangversenyén újólag észbe vehetjük majd, persze Ravel pompás zenekari hangszerelését hallgatva (Zeneakadémia, május 12., fél nyolc). E koncert másik fő száma Chopin f-moll zongoraversenye lesz, a fiatal és oly tehetséges Gyöngyösi Ivett szólójával.

„Ki kell irtani belőle a banalitásokat, és játszhatóvá kell tenni néhány lejátszhatatlan részt” – ez a mondat újra csak egy orosz felettes ént idéz elénk: a hajdan ünnepelt zongoravirtuózt, Nyikolaj Rubinsteint, aki e véleményével átdolgozások és revíziók sorozatára késztette a b-moll zongoraversenyével (bagatell!) hosszasan bajmolódó Csajkovszkijt. A végeredményt legközelebb a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szerdai föllépésén csodálhatjuk majd: a szólista Farkas Gábor, a karmester pedig Kovács János lesz, a koncert második felében meg szintén egy orosz slágerremek, azaz Rahmanyinov II. szimfóniája fog a Csajkovszkij-mű párjául szegődni (Nemzeti Hangversenyterem, május 10., fél nyolc).

A zenetörténet leghíresebb nászajándéka – az e körülírással méltán megtisztelhető kompozíció, vagy­is César Franck A-dúr hegedű-zongora szonátája Baráti Kristóf és Nyikolaj Luganszkij szombati kamaraestjét zárja majd: persze csak a kiadott program szerint, hiszen ráadások nélkül biztosan nem fogunk hazamenni innen (Zeneakadémia, május 6., fél nyolc). A közszeretetnek örvendő „Franck papa” ugyanis az épp házasodó Eugène Ysaÿe-t lepte meg e szerzeményével: a hegedű cárja (képünkön) 1886-ban az esküvője napján kapta meg ezt a tartós ajándékot, és a lakodalmi vendégseregnek már el is játszotta a szonátát az esküvő egyik muzsikus meghívottjának társaságában.

E heti litániánkat most zárjuk egy litániával, pontosabban egy litániával, egy kyriével és egy misével! Természetesen Vashegyi Györgyék esedékes koncertjén kapjuk ezt a kiadós egyházzenei porciót: Mozart két szakrális műve nyomában Franz Schubert Esz-dúr miséje szólal majd meg a Purcell Kórus, az Orfeo Zenekar és a Vashegyiékhez hazajáró remek énekes szólisták előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, május 9., fél nyolc). „Tudomásunk szerint hangversenyünk mindhárom műsorszáma Magyarországon a 18–19. század óta ezen a koncerten hangzik majd el korabeli hangszeres előadásban” – fogalmaz e programról írván Vashegyi György, és mi ehhez már legfeljebb csupán egy „először” szócskát toldanánk hozzá.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.