mi a kotta?

A vőlegény vonója

  • mi a kotta
  • 2017. június 4.

Zene

„Hartmann (a festő) éppen úgy forr most bennem, mint annak idején a »Borisz« – a hangok s az ötletek itt rajzanak körülöttem, én meg kapkodom és habzsolom, alig győzöm papírra vetni őket – írja egy levelében. – Szeretném minél hamarabb és minél megfelelőbben megcsinálni. Saját ábrázatom a közjátékokban látható. Eddig, azt hiszem, jól sikerült.” Így bizakodott a zenei felettes énjei (Balakirev stb.) által annyiszor elbátortalanított Muszorgszkij, amikor 1874-ben a Viktor Hartmann festményeit felvonultató zongoraciklusán dolgozott. A részeges Muszorjányin nem tévedett, az Egy kiállítás képei tényleg elég jól sikerült, amint ezt a Concerto Budapest, illetve egyszersmind a Kremerata Baltica jövő pénteki hangversenyén újólag észbe vehetjük majd, persze Ravel pompás zenekari hangszerelését hallgatva (Zeneakadémia, május 12., fél nyolc). E koncert másik fő száma Chopin f-moll zongoraversenye lesz, a fiatal és oly tehetséges Gyöngyösi Ivett szólójával.

„Ki kell irtani belőle a banalitásokat, és játszhatóvá kell tenni néhány lejátszhatatlan részt” – ez a mondat újra csak egy orosz felettes ént idéz elénk: a hajdan ünnepelt zongoravirtuózt, Nyikolaj Rubinsteint, aki e véleményével átdolgozások és revíziók sorozatára késztette a b-moll zongoraversenyével (bagatell!) hosszasan bajmolódó Csajkovszkijt. A végeredményt legközelebb a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szerdai föllépésén csodálhatjuk majd: a szólista Farkas Gábor, a karmester pedig Kovács János lesz, a koncert második felében meg szintén egy orosz slágerremek, azaz Rahmanyinov II. szimfóniája fog a Csajkovszkij-mű párjául szegődni (Nemzeti Hangversenyterem, május 10., fél nyolc).

A zenetörténet leghíresebb nászajándéka – az e körülírással méltán megtisztelhető kompozíció, vagy­is César Franck A-dúr hegedű-zongora szonátája Baráti Kristóf és Nyikolaj Luganszkij szombati kamaraestjét zárja majd: persze csak a kiadott program szerint, hiszen ráadások nélkül biztosan nem fogunk hazamenni innen (Zeneakadémia, május 6., fél nyolc). A közszeretetnek örvendő „Franck papa” ugyanis az épp házasodó Eugène Ysaÿe-t lepte meg e szerzeményével: a hegedű cárja (képünkön) 1886-ban az esküvője napján kapta meg ezt a tartós ajándékot, és a lakodalmi vendégseregnek már el is játszotta a szonátát az esküvő egyik muzsikus meghívottjának társaságában.

E heti litániánkat most zárjuk egy litániával, pontosabban egy litániával, egy kyriével és egy misével! Természetesen Vashegyi Györgyék esedékes koncertjén kapjuk ezt a kiadós egyházzenei porciót: Mozart két szakrális műve nyomában Franz Schubert Esz-dúr miséje szólal majd meg a Purcell Kórus, az Orfeo Zenekar és a Vashegyiékhez hazajáró remek énekes szólisták előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, május 9., fél nyolc). „Tudomásunk szerint hangversenyünk mindhárom műsorszáma Magyarországon a 18–19. század óta ezen a koncerten hangzik majd el korabeli hangszeres előadásban” – fogalmaz e programról írván Vashegyi György, és mi ehhez már legfeljebb csupán egy „először” szócskát toldanánk hozzá.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?