Lemez

Thurston Moore: Rock N Roll Consciousness

Zene

Felesleges boncolgatni, hogy mennyire fontos zenekar a Sonic Youth az egyetemes rockzene történetében, illetve hogy milyen kár, hogy feloszlottak hat évvel ezelőtt, miután zátonyra futott Thurston Moore gitáros-énekes és Kim Gordon basszusgitáros-énekesnő házassága. A régi rajongóknak némiképp jó hír, hogy Moore a szólólemezein sem tér le a kitaposott experimentális ösvényről, ráadásul hűen követi őt Steve Shelley dobos, szóval végül is a Sonic Youth 2/4-e egyben van, ráadásul a line-upban ismét szerepel egy emblematikus basszusgitárosnő, a zajrokon My Bloody Valentine-ból ismert Debbie Googe. A James Sedwards gitárossal kiegészülő felállás vette fel a 2014-es The Best Day albumot (és adott pár hónapra rá pazar koncertet az A38-on), két és fél év után pedig itt is a folytatás, a Rock N Roll Consciousness. A lemezt az a Paul Epworth gondozta, akinek a klientúrájában többek között a Coldplay, Adele és a U2 szerepel, de szerencsére szó sincs sterilizálódásról vagy bármilyen negatív hozadékról. Meglepő húzásnak legfeljebb az nevezhető, hogy a pár hónapja kiadott Cease Fire című dal nem szerepel az albumon, így mindössze öt tracket kapunk, és ebből már sejteni lehet, hogy nem rövid darabokról van szó. A nyitó Exalted például majdnem 12 percen keresztül hömpölyög (az ének csak 8 perc után lép be), és nem állunk távol az igazságtól, ha a némileg hülyén hangzó, de mégis logikus noise-prog jelzővel illetjük. A tíz percet szintén túllépő Turn On összetetten szétesős, ellentétben a „mindössze” 6 perces Smoke Of Dreamsszel, amiben a már évek óta Londonban élő Moore azt énekli, hogy „New York City is everything”.
A Cusp egy hektikus ritmusú szerzemény, amiben Shelleynek a koncerteken majd nagyon oda kell tennie magát, a záró Aphrodite pedig talán a legsonicyouthosabb dal az albumon – jól hallani, hogy a főhős még mindig lelkesen feszegeti az elektromos gitározás határait.

Ecstatic Peace!, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.