A csodatévő kappanháj - Morrissey (koncert)

  • - legát -
  • 2006. július 13.

Zene

A brit bálvány lassan negyedszázados pályafutása soha nem váltott ki tömeges érdeklődést Magyarországon.

A brit bálvány lassan negyedszázados pályafutása soha nem váltott ki tömeges érdeklődést Magyarországon. Könnyű lenne mindezt a sokat emlegetett gyalázatos közízlésre kenni, de mivel a mainstream média elkerülte Morrissey szóló pályafutását éppúgy, mint korábbi zenekarát, a The Smithst, nem kenhetjük a lakodalmas rock rajongóira, hogy szinte ismeretlenül érkezett a múlt héten Budapestre. Mégis elgondolkodtató, hogy ha már így alakult (hála a bátor koncertszervezőknek), miért nem akadt egyetlen rádióállomás, televíziós csatorna vagy lemezforgalmazó, amely valamiféle előzetes felvilágosító munkát végzett volna? Morrissey tavasszal megjelent új albumát (a többiről nem is beszélve) hiába keresnénk a nagy lemezboltokban, pedig úgy tudjuk, a Ringleader Of The Tormentors megjelenését még Észtországban is jelentős promóció előzte meg.

Valójában már az is csoda, hogy félig megtelt a PeCsa szabadtéri színpada. Az már sokkal kevésbé, hogy a hatalmas Oscar Wilde-molinó díszítette színpadra álló énekesnek a csekély érdeklődést látva leginkább az járhatott a fejében, hogy minél hamarabb letudja ezt a fellépést. (Állítólag már a délutáni városnézésen kiakadt a Media Markt [!] lemezválasztékát látva - tegyük hozzá, teljes joggal.) Az ócska hungry-Hungary poénnal indított - erre mondta egy fanatikus, hogy "szofisztikált Morrissey-humor", szerintünk nem az -, mégis, miután dalra fakadt, nem lehetett vita, a világ egyik legfantasztikusabb könnyűzenei produkcióját élvezhettük. Ne kérdezzék, miért, nincs rá magyarázat.

Tárgyszerűen ugyanis egy idősödő, hízásra hajlamos ficsúr (az utolsó nemzetközi playboyok egyike) színpadi vetkőzéssel tarkított, már-már ripacskodásnak ható teátrális gesztusait tekinthettük meg, akit ráadásul egy cseppet sem érdekelt, hogy a kétmaroknyi, lelkes hazai tábor természetesen inkább egy "the best of" összeállításra számított. Noha a nyitány megegyezett a tavaly megjelent Live at Earls Court (Tökéletes arányok, Magyar Narancs, 2005. március 24.) koncertalbuméval, előbb a How Soon is Now? című The Smiths-klasszikust, majd a 2004-es You Are The Quarry album húzódalát, a First Of The Gang To Die-t énekelte el, aztán attól kezdve végét ért a "gyereknap", s az új lemez dalai kerültek elő, melyeket a közönség nagy része eddig aligha hallott. A szellemidézésre vágyóknak mindössze három The Smiths-számmal és egy fantasztikus New York Dolls-feldolgozással (Human Being) kellett beérniük.

A koncert egy perccel sem tartott tovább másfél óránál; a budapesti rutinrevü Morrissey számára a Tormentors turné valószínűleg legjelentéktelenebb állomása. Ám akik látták, azoknak felejthetetlen élmény volt, még ha nem is tudják megmagyarázni, pontosan miért. A "karizmatikus egyéniség" kifejezést már lenyúlták a sportriporterek.

PeCsa Szabadtér, július 5.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.