A művész visszalő - Gerber Pál kiállítása (képzőművészet)

  • Miklós Melánia
  • 2007. november 29.

Zene

A Bartók 32 Galériában volt már a művésznek egy emlékezetes kiállítása; az 1994-ben bemutatott environmentben (Remény szakmunkában) egy furcsa asztalosműhelyben zajló, de félbehagyott munkafolyamat végtermékeit - koporsóra és virágládára emlékeztető tárgyakat - láthattunk, és ekkoriban "készült" a Három használt 1994-es karácsonyfa (a kidobott, kopasz fenyőfákat felhasználó, az idő múlásával egyre "értékesebb" ready-made) is.

A Bartók 32 Galériában volt már a művésznek egy emlékezetes kiállítása; az 1994-ben bemutatott environmentben (Remény szakmunkában) egy furcsa asztalosműhelyben zajló, de félbehagyott munkafolyamat végtermékeit - koporsóra és virágládára emlékeztető tárgyakat - láthattunk, és ekkoriban "készült" a Három használt 1994-es karácsonyfa (a kidobott, kopasz fenyőfákat felhasználó, az idő múlásával egyre "értékesebb" ready-made) is. Az 1993-ban megrendezett Polifónia fesztivál keretében Gerber nemcsak a Magyar Posta automata bélyegzőjéhez tervezett a postázott levelekre is rákerülő Feltámadunk című pecsétet (amelyen egy oldalára döntött, egyik lábától éppen megváló asztal látható), hanem bemutatott egy olyan akciót is, melynek során a résztvevők Egy ritka női név: Lajos feliratú, hatalmas és több részből álló transzparenst mutattak fel a járókelőknek.

Gerber végzettségét tekintve festő, de látható, hogy bár alkotásai igen sokféle műfajban megjelennek, a műveket mégis szorosan összefűzik a talányos műcímek és szövegek. A most kiállított anyag már a különös kapcsolatuk miatt nehezen dekódolható morfémákat tartalmazó cím - ) + - ( - és a még furcsább mottó - Én talán nem 250 ml-es Henkellel kenem magam? Én talán nem Hauptregulantot használok? - miatt is enyhe őrületbe kergetheti a befogadókat. Pedig ez csak a kezdet: a teremben mindössze 3 festmény, 2 tárgy (szobor) és 1 fotósorozat, viszont 9 szöveg található. Ha azonban szorosan "olvassuk" a cím egyezményes, de a megszokottól eltérően használt grafikai jelöléseit, úgy látható, hogy a kifelé nyíló zárójelekkel tagolt tartományban megbújó két, egymással ellentétes matematikai műveletet jelölő írásjel éppen az egyértelmű, zárt olvasat helyett a befogadó felé nyitott, többértelmű, gyakran egymást is kizáró interpretációkat erősíti. Magyarul: bármennyire megoldhatatlan rébusznak, felfejthetetlen képrejtvénynek tűnnek Gerber művei, abban mindegyik megegyezik, hogy a művész nem rejt el ezekben semmilyen kitüntetett, felfejthető olvasatot. A játékosan komoly, ironikusan egyszerű, meghökkentően enigmatikus művek elsősorban a befogadó érzékenységét tesztelik - azt, hogy képes-e túllépni megrögzött elvárásain.

Gerber abszurd szövegein keresztül persze a művészet helyzetéről is beszél, sokszor folyamatosan lebegtetve a komoly és komolytalan olvasatot. A kiállítás mottójában felvázolt cselekedetsort a kiállítás legelső képén olvasható Nagyon fáj felirat értelmezheti. Ebben az esetben a vendégcím használatával a művész banálissá, egészen hétköznapivá "zülleszti" a magyar irodalom e kultikus versét, nem beszélve arról, hogy szándékosan rontott szöveget (Haut- helyett Haupt- előtagot) használ. A hiba, a roncsolás vihet feszültséget egy szimpla viccnek tűnő szövegbe (ONKR, ONKR, ONKR, önkritika nélkül élni), hasonlóan a mű címe és a tárgyak anyaga közötti ambivalenciához. A falra keresztformára emlékeztető módon felszögelt, fából készült Két nyakkendő, az elégett tuskónak látszó tárgyacskából kisarjadó színezett pálcika (Fekete törzsből zöld levél) azt a hamisságot mutatja fel, amely a valóság és az azt leképező művészet között feszül, de ugyanez a kétértelműség bontható ki a FIZETETT MEZTELEN LÁNY feliratból is - elég csak a képzőművészeti tanulmányokhoz használt akt és a megfizetett kurva, a magasművészet és a pornográfia viszonyára gondolnunk. Miként - olvasható - AZ ELIT PÉLDÁJA NEM VOLT FELEMELÕ HATÁSSAL A TÖMEGEKRE, úgy a látvány sem lehet morális példa, s nyilvánvalóan közhelyes és abszurd az a vélekedés, miszerint A MÛVÉSZ ERKÖLCSI ÉS SZAKMAI KÖTELESSÉGE MEGKÖVETNI ÉS AZ IGAZSÁGTALAN ÜLDÖZÉSTÕL VÉDENI A KISPOLGÁRT. S míg egy "fizetett meztelen lány" felirat helyettesíthet egy képet, hiszen a művészet történetében számos ábrázolással találkozhattunk e témában, addig az EZÜSTÖZÖTT ARANY ÉTKÉSZLET szöveget viselő tábla egy konceptuális, a mű és az elképzelés azonosításán alapuló alkotás - olyan művi valóságot mutat, amit inkább csak elgondolni érdemes, semmint megvalósítani.

A szöveg-képeket néhol átszövi egyfajta, a redundanciát kiforgató vidámság is - például: A katicabogárról eddig azt hittem, hogy sima, piros és kerek, erre kiderül, hogy sima, piros és kerek -, mint egy, a kényszeresen értelmező szakmabeliek felé mutatott játékos fricska vagy felkiáltójel. Egy mű elkészítése lehet totálisan öncélú, l'art pour l'art cselekedet is, amelyben a technikai felkészültség és az aprólékos, fáradságos munka a fontos - az efféle alkotás meddősége persze akkor a legfeltűnőbb, ha a fekete alapon sorakozó aranyozott gót betűk egy sportkommentátorok által használt képzavaros közhelyet idéznek meg (A kimaradt tizenegyes szárnyakat adhat nekik). A két, hasonlóan nagy műgonddal megfestett különös jelegyenlet (! + !, illetve = + =) a kiállításon látható háromrészes fotósorozathoz kapcsolódik, melyeken magát a művészt láthatjuk, a feje helyén egy behajtani tilos táblával. A táblákon a címnek megfelelően (Kérdés - válasz - kiáltás) a kötelezően használandó, a mondatok intonációs-érzelmi funkciójához kötődő mondatzáró írásjelek szerepelnek. A kérdések, állítások és felfokozott értelmezési vágyak célkeresztjébe állított alkotó a kiállítás végpontján elhelyezett szöveg szerint - A MÛVÉSZ VISSZALÕ - minden kérdésünket visszaveri. Hiszen a dolgok titokzatosságának, az élet és a művészet értelmének felfejtésében nincsenek kiválasztottak - mindezt mindenkinek magának kell elvégeznie.

Bartók 32 Galéria, Bartók Béla út 32., nyitva: december 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.