A táj emlékei - Konkoly Gyula és Cseke Szilárd kiállításai (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2006. március 23.

Zene

Nem valószínű, hogy az amúgy a legkevésbé sem időszerű panteizmus reneszánszát jelezné a jelenkori magyar képzőművészetben a mára már igencsak megelevenedett tájképfestészet; nem hihető az sem, hogy a romanticizmus esetleg kortársias újraértelmezéséről lenne szó, vagy - más szempontból - Jean-Jacques Rousseau feltámasztásának vágya motoszkálna motívum gyanánt abban a néhány éve egyre erősebb tendenciában, melynek lényege valamifajta művészies-anakronisztikus, de tagadhatatlanul dekoratív, egyszersmind bölcselmes természetábrázolás.

Nem valószínű, hogy az amúgy a legkevésbé sem időszerű panteizmus reneszánszát jelezné a jelenkori magyar képzőművészetben a mára már igencsak megelevenedett tájképfestészet; nem hihető az sem, hogy a romanticizmus esetleg kortársias újraértelmezéséről lenne szó, vagy - más szempontból - Jean-Jacques Rousseau feltámasztásának vágya motoszkálna motívum gyanánt abban a néhány éve egyre erősebb tendenciában, melynek lényege valamifajta művészies-anakronisztikus, de tagadhatatlanul dekoratív, egyszersmind bölcselmes természetábrázolás. Azt hiszem, az új plein-air lényege a következő: jó megvilágításba, éles fénybe kell helyezni a tájat valaha, valahol egyszer már megrögzítő festmény reprodukcióját vagy a digitális fényképezőgéppel frissiben leképezett erdő-mező részletet, s részint hommage-ként valamelyik impresszionista emlékének, részint tiszteletet adva a közvetítettségnek (a raszterpontnak vagy a pixelnek) megfesteni a hordozható Natúrát. Nevezett tájképek azután hol a szikrázó frissesség látszatát keltve harsogják az életörömöt, hol (ritkábban) egy megfáradt expresszionista keze nyomát megidézve firtatják a lélek és természet analógiáját, a lényeg azonban minden esetben nagyjából azonos: a festmények a festészeti hagyományokra vagy a reprodukálási gyakorlatra vonatkozó célzások-utalások szövedékére simulnak rá. Háromrétegűek tehát e művek, a vászon és a festékréteg között ott húzódik és feszül a festészetről való tudás és persze az akarat, a konceptus és a konceptus kifejezésének végül is meglehetősen leszedált akarása.

Talán nem eleve hamis a feltevés, miszerint ezt az újszerű, az amúgy is fárasztó, külcsínes felszín elől be a szabadba aktivitást a kilencvenes évek elején az akkor Monet-parafrázisokat festő Konkoly Gyula kezdeményezte tavirózsáival, melyeket azután, már az új évezredben, ugyancsak monet-s, de kicsit Szinyeit is megidéző, nyárias pipacsmezők követtek. Konkoly egyszerre nagyvonalú és aprólékoskodó, "természethű" és kalligrafikus, közelről már-már gesztusszerű festményei egyszerre jelenítenek meg eszményi tájat, tájeszményt s festészeteszményt, bár ezt az utóbbi fogalmat a mester sokkal komolyabban veszi, mint az első kettőt, hiszen gyaníthatólag nemigen lehet más célja ezekkel a képekkel, mint hogy egy látszólagosan antikonceptualista elképzelést mélyen és alapvetően konceptualizáljon. Vagyis: Konkoly a tájfestészet természetét festi meg, akarata a festésre mint természeti jelenségre irányul, nem pedig a természetre mint festhető jelenségre. Egyszer-egyszer persze elkószál a tekintete, megbillenti önmaga egyensúlyát. A realizmus egy elég slendriánul megfestett kutyácska jelmezében csak-csak elrikkantja magát.

Mint a régi szovjet és keletnémet művészeti folyóiratok reprodukciói, melyek olykor selymes-ellenszenves verlaufba vonták, máskor merev, sarkos vizuális demagógiába csomagolták a közölt képeket, szóval olyan, akárha a hatvanas-hetvenes évek egy azóta teljesen elfelejtett eljárásával, a mélynyomással készült művészeti nyomatok technikáját imitálná a valamikori Konkoly-tanítvány, Cseke Szilárd az erdőrészleteivel. De hát ez nyilván csak véletlen meg látszat, szó sincs afféle anakronizmusról, mellyel a pop-art idéződhetne meg. Ám tájképei nem is festészettörténeti látványemlékeket és azok visszfényét rejtik, hanem kimérten és józanul egy jóval bonyolultabbnak látott és láttatott folyamatot elemeznek és rögzítenek: Cseke mintha a realizmus és az absztrakció titkos egybefonódásának mozzanatait követné és vizsgálná egy-egy perspektivikus, teresedő facsoportban. Ezek némelykor a 19. századi orosz realisták munkáira, de egyszer-egyszer Mondrian 1903-1905 körül festett erdeire is emlékeztetnek, nyilván csak véletlenül, mint ahogy arról sincsen szó, hogy "használatba került" volna a nagy holland módszere, az absztrahálódás folyamatának lépésről lépésre dokumentált analízise. Cseke színházi kulisszákra is hasonlító képein a lombok foltrendszere, már-már raszterszerű, dekoratív szövete, máskor a fatörzsek struktúrája különös, sanzsanos határhelyzetet, a kváziabsztrakció jelenvalóságát illusztrálja. A festményeket látva végül is a néző szabadon dönthet, hogy miként is igyekszik, próbálja, akarja látni a látványt, még vagy már itt vagy túl. A dilemma rafinált módon fogalmazódik meg, viszont talán nem elég érzékletesen, és ezért érzi úgy az ember, hogy a didakszis erősebb a látvány értékénél.

Konkoly Gyula kiállítása a St.art Galériában, Cseke Szilárdé a Deák Erika Galériában március 25-ig látható

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.