Részletes amnézia - A holokauszt mint kiállítás

  • Gerő András
  • 2006. március 23.

Zene

A holokausztról szóló kiállítás nem a holokauszt. A kiállítás egy konceptuális és struktúrába rendezett, látványként megjelenített reprezentáció. Akkor jó, ha nemcsak az eseménytörténetet, hanem a szakrális, szimbolikus és spirituális tartalmat is megmutatja, érzékelteti.

*

A Holokauszt Emlékközpont 2006. február 21-én megnyílt ki-állítása - szerintem - nincs tisztában a holokauszt fogalmának jelentésével. Az eseménytörténetet megmutatja, a többit nem.

A kiállításon ezt írják: "A holokauszt egyediségét nem az áldozatok száma adja: még soha nem fordult elő 1941 előtt az emberiség történelmében, hogy egy állam vezetői egy nép, nemzetiség vagy vallási csoport valamennyi tagját meg akarták volna ölni."

Ez a definíció még az eseménytörténeti szinthez képest is csonka. A totális kiirtási intenció igaz, de éppen hogy nemcsak a vezetőkre volt jellemző, hanem az adott állam egészének összehangolt működésére. Az egyediség része az együttműködő üzemszerűség. S persze az is, hogy a népirtás szert tett az iparszerűségre. Az áldozat útját a kijelöléstől a megsemmisítésig megtervezték, és gondoskodtak a hullák "utóhasznosítási" lehetőségéről is (zsiradékból szappan, bőrből lámpa-ernyő, aranyfogból pénzügyi alap képzése). Az üzemszerűség és az iparszerűség az egyediséget a modernitás részévé tette. Többek között ezért sem mérhető a holokauszt az 1941 előtti, példának okáért vett török, észak-amerikai, francia és az 1941 utáni kambodzsai, ruandai vagy éppen boszniai népirtáshoz. Meg persze azért sem, mert a holokauszt mindezekhez képest - éppen egyedi jellege miatt - a modernitással párosult Gonosz szimbolikus ki-fejeződésévé vált.

*

A holokauszt mint a modernitás Gonosza sajátos egységet alkot. Egyszerre racionális és irracionális. Racionális, hiszen minden üzemszerű és iparszerű folyamat - tervezettsége és totális szándéka okán is - az. Irracionális, mert irracionális volt az eszmei kiindulópontja. Az ördögösített ellenségkép fenntartása, a fajgyűlölet végletekig fokozása csak emocionálisan volt lehetséges. A holokauszthoz vezető út és maga a holokauszt ezt az irracionális világot racionalizálta, gazdaságossági számítás tárgyává téve az egységnyi idő alatt megölhető emberek számának a növelését, a gyilkosság ökonomizálását. Az irracionalitás ra-cionalitássá vált, és ily módon eredményében visszajutott saját kiindulópontjához, újból irracionálissá lett. A holokausztnak, a modernitás Gonoszának ez az egyik sajátszerű kettőssége.

Az eseménytörténeti folyamat azonban csak racionális. Pedig mind a kiindulópont, mind az eredmény tekintetében ott a teljes és tökéletes irracionalitás. Pontosan az, ami a modernitás veszélyét, legördögibb oldalát jelenti. Ennek a koncepcionális elemnek, érzékelésének és érzékeltetésének nyoma sincs a kiállításon. Nem érzem, nem érezhetem azt, ami miatt félnem illene a modernitás eme nagy paradoxonától, a modernitás igazi démonától.

Mindezek helyett jórészt kronologikus, tematikus struktúrába rendezett képet kapok. A folyamat nem a gyűlölet logikájából következik, hanem a gyűlöletnek esélyt adó közpolitikai változásokból. A közpolitikai változások menete pedig racionalizált, önmagán kívül semmit sem magyarázó koncepció. Nem a holokauszt eltérő tartalmi rétegeit mutatja, hanem csak azt, ami tényleges történés. Ez a fajta koncepció azonban szervetlenné és elemezhetetlenné teszi a cigányok beemelését. A jogfosztó törvények nem cigánytörvények, hanem zsidótörvények; a tulajdontól, vagyontól való megfosztás nem a cigányokra, hanem a zsidókra vonatkozik. Az állami megsemmisítő akarat elsődleges célpontja nem a cigányság, hanem a zsidóság. A zsidóság kifosztása, gettósítása, deportálása, megsemmisítése rendszert alkot; szervezett és következetes. A cigányok esetében mindez sporadikus, esetleges. Egy eseménytörténeti, a holokauszt fogalmát éppen ezért konceptuálisan csak csonkán értő koncepcióban a cigányok helye nehezen értelmezhető. Az értelmezhetőséghez a modernitás Gonoszának bemutatása, felmuta-tása, érzékeltetése kellene. Pont az, ami innen hiányzik.

Ha a holokausztot csak eseménytörténetként fogják fel, akkor van kezdete és vége. A kezdet döntés kérdése, a vég adott. Ak-kor ér véget, amikor a táborok fel-szabadulnak, s a tettesek elnyerik büntetésüket. A kiállítás is így ér véget. Megmutatják, hogy a bűnösöket akasztják, s jelzik az elpusztítottak hiányát. S aztán van egy hely, ahol lehet meditálni.

Pedig a holokausztnak spirituális értelemben nincs vége. Nincs vége, hiszen manapság is állandó kiállítást szentelnek neki. Nincs vége, mert az élők számára fontos az emléke.

De miért fontos az emlékezés? Nem csak a halottak miatt. Az emlékezés leginkább azért fontos, mert a Gonosz felejthetetlen. Azért fontos, mert a Gonosz nem rajtunk kívül álló, hanem énünk része. A feltámadás joga őt is megilleti.

Ezért nincs vége a holokausztnak. Csak a történetnek.

De én ezt a kiállításon nem érzem, nem látom, mert a holokauszt fogalmát történeti korlátozottságában értelmezték.

S ha nem érzem és látom, akkor nincs min meditálni.

A holokauszt lelki, morális, személyes élménnyé váló utótörténete legalább annyira fontos, mint az eredeti, a tényleges történet. Az eredeti a halottaké, az utótörténet az élőké. De mitől válhat az élők történetévé, élményévé?

Csak a személyességen, csak a katarzison keresztül.

A tudás még nem élmény, a tények ismerete még nem katarzis.

A tudáshoz elég az ismeretterjesztő könyv. Az élményhez kell a látvány, az esztétikum is.

Ha a kiállítás csak tudás, akkor nem azt adja, amire való. Akkor nem érdemes rá 400 milliót el-költeni.

Ez a kiállítás a holokausztról való tudásunk - nem is teljes, nem is hibátlan - prezentációja. Nem adja meg sem a személyesség, sem a katarzis élményét. Látványnyá rendezett könyv. Azért is ilyen, mert létrehozói pont azt nem értik, ami a holokausztnak lényeget és spiritualitást ad.

*

A holokauszt és a hozzá vezető út történet. Események láncolata.

A holokauszt és a hozzá veze-tő út szakralitás. A holokauszt a zsidó-antik-keresztény kultúrkör összes létező értékének és normájának megszegéséről szól. Éppen ezért maga a Bűn, a Gonosz, illetve annak szimbóluma. A Gonosz tagadása pedig szentség - a kultúrkör egyik megkérdőjelezhetetlen pontja.

A holokauszt és a hozzá vezető út spiritualitás. A Gonosz tagadása erkölcsi kötelesség. A Gonosz tagadása nem más, mint a Jó igazolása. A Gonosz nevének bármely alakvariánsa a Bűn szimbolikus nyelve. Auschwitz = bűn. Gázkamra = bűn. A eseménytörténet egyes elemei szimbolikus tartalomra tettek-tesznek szert. A tényleges történet szimbolikus, szakrális és spirituális történetté vált. Főként azért, mert a Bűn ugyanannak a kultúrkörnek a terméke, mint a Bűn tagadása. Saját énünk két arca.

*

A kiállítás sokáig készült. A létrehozók sokáig őrizték a titkot. Senkinek sem árulták el, hogy mit akarnak, s azt sem, hogy hogyan akarják a mit.

S most itt van a hitük szerint vett holokausztreprezentáció. Egydimenziójú, ismeretterjesztő, s ebben a minőségben itt-ott kis javításra szoruló, amúgy derék iparosmunka. Hiányzik mögüle a holokausztfogalom egészét átfogó konceptualitás, hiányzik belőle az érzékenység.

Sajnálom.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.