Részletes amnézia - A holokauszt mint kiállítás

  • Gerő András
  • 2006. március 23.

Zene

A holokausztról szóló kiállítás nem a holokauszt. A kiállítás egy konceptuális és struktúrába rendezett, látványként megjelenített reprezentáció. Akkor jó, ha nemcsak az eseménytörténetet, hanem a szakrális, szimbolikus és spirituális tartalmat is megmutatja, érzékelteti.

*

A Holokauszt Emlékközpont 2006. február 21-én megnyílt ki-állítása - szerintem - nincs tisztában a holokauszt fogalmának jelentésével. Az eseménytörténetet megmutatja, a többit nem.

A kiállításon ezt írják: "A holokauszt egyediségét nem az áldozatok száma adja: még soha nem fordult elő 1941 előtt az emberiség történelmében, hogy egy állam vezetői egy nép, nemzetiség vagy vallási csoport valamennyi tagját meg akarták volna ölni."

Ez a definíció még az eseménytörténeti szinthez képest is csonka. A totális kiirtási intenció igaz, de éppen hogy nemcsak a vezetőkre volt jellemző, hanem az adott állam egészének összehangolt működésére. Az egyediség része az együttműködő üzemszerűség. S persze az is, hogy a népirtás szert tett az iparszerűségre. Az áldozat útját a kijelöléstől a megsemmisítésig megtervezték, és gondoskodtak a hullák "utóhasznosítási" lehetőségéről is (zsiradékból szappan, bőrből lámpa-ernyő, aranyfogból pénzügyi alap képzése). Az üzemszerűség és az iparszerűség az egyediséget a modernitás részévé tette. Többek között ezért sem mérhető a holokauszt az 1941 előtti, példának okáért vett török, észak-amerikai, francia és az 1941 utáni kambodzsai, ruandai vagy éppen boszniai népirtáshoz. Meg persze azért sem, mert a holokauszt mindezekhez képest - éppen egyedi jellege miatt - a modernitással párosult Gonosz szimbolikus ki-fejeződésévé vált.

*

A holokauszt mint a modernitás Gonosza sajátos egységet alkot. Egyszerre racionális és irracionális. Racionális, hiszen minden üzemszerű és iparszerű folyamat - tervezettsége és totális szándéka okán is - az. Irracionális, mert irracionális volt az eszmei kiindulópontja. Az ördögösített ellenségkép fenntartása, a fajgyűlölet végletekig fokozása csak emocionálisan volt lehetséges. A holokauszthoz vezető út és maga a holokauszt ezt az irracionális világot racionalizálta, gazdaságossági számítás tárgyává téve az egységnyi idő alatt megölhető emberek számának a növelését, a gyilkosság ökonomizálását. Az irracionalitás ra-cionalitássá vált, és ily módon eredményében visszajutott saját kiindulópontjához, újból irracionálissá lett. A holokausztnak, a modernitás Gonoszának ez az egyik sajátszerű kettőssége.

Az eseménytörténeti folyamat azonban csak racionális. Pedig mind a kiindulópont, mind az eredmény tekintetében ott a teljes és tökéletes irracionalitás. Pontosan az, ami a modernitás veszélyét, legördögibb oldalát jelenti. Ennek a koncepcionális elemnek, érzékelésének és érzékeltetésének nyoma sincs a kiállításon. Nem érzem, nem érezhetem azt, ami miatt félnem illene a modernitás eme nagy paradoxonától, a modernitás igazi démonától.

Mindezek helyett jórészt kronologikus, tematikus struktúrába rendezett képet kapok. A folyamat nem a gyűlölet logikájából következik, hanem a gyűlöletnek esélyt adó közpolitikai változásokból. A közpolitikai változások menete pedig racionalizált, önmagán kívül semmit sem magyarázó koncepció. Nem a holokauszt eltérő tartalmi rétegeit mutatja, hanem csak azt, ami tényleges történés. Ez a fajta koncepció azonban szervetlenné és elemezhetetlenné teszi a cigányok beemelését. A jogfosztó törvények nem cigánytörvények, hanem zsidótörvények; a tulajdontól, vagyontól való megfosztás nem a cigányokra, hanem a zsidókra vonatkozik. Az állami megsemmisítő akarat elsődleges célpontja nem a cigányság, hanem a zsidóság. A zsidóság kifosztása, gettósítása, deportálása, megsemmisítése rendszert alkot; szervezett és következetes. A cigányok esetében mindez sporadikus, esetleges. Egy eseménytörténeti, a holokauszt fogalmát éppen ezért konceptuálisan csak csonkán értő koncepcióban a cigányok helye nehezen értelmezhető. Az értelmezhetőséghez a modernitás Gonoszának bemutatása, felmuta-tása, érzékeltetése kellene. Pont az, ami innen hiányzik.

Ha a holokausztot csak eseménytörténetként fogják fel, akkor van kezdete és vége. A kezdet döntés kérdése, a vég adott. Ak-kor ér véget, amikor a táborok fel-szabadulnak, s a tettesek elnyerik büntetésüket. A kiállítás is így ér véget. Megmutatják, hogy a bűnösöket akasztják, s jelzik az elpusztítottak hiányát. S aztán van egy hely, ahol lehet meditálni.

Pedig a holokausztnak spirituális értelemben nincs vége. Nincs vége, hiszen manapság is állandó kiállítást szentelnek neki. Nincs vége, mert az élők számára fontos az emléke.

De miért fontos az emlékezés? Nem csak a halottak miatt. Az emlékezés leginkább azért fontos, mert a Gonosz felejthetetlen. Azért fontos, mert a Gonosz nem rajtunk kívül álló, hanem énünk része. A feltámadás joga őt is megilleti.

Ezért nincs vége a holokausztnak. Csak a történetnek.

De én ezt a kiállításon nem érzem, nem látom, mert a holokauszt fogalmát történeti korlátozottságában értelmezték.

S ha nem érzem és látom, akkor nincs min meditálni.

A holokauszt lelki, morális, személyes élménnyé váló utótörténete legalább annyira fontos, mint az eredeti, a tényleges történet. Az eredeti a halottaké, az utótörténet az élőké. De mitől válhat az élők történetévé, élményévé?

Csak a személyességen, csak a katarzison keresztül.

A tudás még nem élmény, a tények ismerete még nem katarzis.

A tudáshoz elég az ismeretterjesztő könyv. Az élményhez kell a látvány, az esztétikum is.

Ha a kiállítás csak tudás, akkor nem azt adja, amire való. Akkor nem érdemes rá 400 milliót el-költeni.

Ez a kiállítás a holokausztról való tudásunk - nem is teljes, nem is hibátlan - prezentációja. Nem adja meg sem a személyesség, sem a katarzis élményét. Látványnyá rendezett könyv. Azért is ilyen, mert létrehozói pont azt nem értik, ami a holokausztnak lényeget és spiritualitást ad.

*

A holokauszt és a hozzá vezető út történet. Események láncolata.

A holokauszt és a hozzá veze-tő út szakralitás. A holokauszt a zsidó-antik-keresztény kultúrkör összes létező értékének és normájának megszegéséről szól. Éppen ezért maga a Bűn, a Gonosz, illetve annak szimbóluma. A Gonosz tagadása pedig szentség - a kultúrkör egyik megkérdőjelezhetetlen pontja.

A holokauszt és a hozzá vezető út spiritualitás. A Gonosz tagadása erkölcsi kötelesség. A Gonosz tagadása nem más, mint a Jó igazolása. A Gonosz nevének bármely alakvariánsa a Bűn szimbolikus nyelve. Auschwitz = bűn. Gázkamra = bűn. A eseménytörténet egyes elemei szimbolikus tartalomra tettek-tesznek szert. A tényleges történet szimbolikus, szakrális és spirituális történetté vált. Főként azért, mert a Bűn ugyanannak a kultúrkörnek a terméke, mint a Bűn tagadása. Saját énünk két arca.

*

A kiállítás sokáig készült. A létrehozók sokáig őrizték a titkot. Senkinek sem árulták el, hogy mit akarnak, s azt sem, hogy hogyan akarják a mit.

S most itt van a hitük szerint vett holokausztreprezentáció. Egydimenziójú, ismeretterjesztő, s ebben a minőségben itt-ott kis javításra szoruló, amúgy derék iparosmunka. Hiányzik mögüle a holokausztfogalom egészét átfogó konceptualitás, hiányzik belőle az érzékenység.

Sajnálom.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.