A vidéki klubok agóniája: Szórakozzanak mással!

  • Jászberényi Sándor
  • 2004. november 25.

Zene

Tavaly Idõ van címmel nyílt levelet jelentetett meg több popzenész a mûfaj finanszírozásáról (Támogatás a popzenének? Hangorkán, Magyar Narancs, 2003. augusztus 28.). A hivatalos szervek egy könnyed "nem támogatjuk"-kal reagáltak, mondván, a popzene éljen meg saját bevételeibõl.

A levelet végigolvasva azonnal szemet szúr, hogy akik megfogalmazták, elsõsorban kérdéseket vetettek fel, alig javasoltak valamit, azt is csak homályosan. De van-e egyáltalán valamilyen konkrét elképzelés?

"Egy fals mítosz az emberek-ben, miszerint arra megy ki a játék, hogy az állam támogassa a pop-zenészeket" - mondja Németh Róbert (Heaven Street 7). Az eltelt egy évben többen a fejükhöz vágták, hogy az Idõ van csupán egy "lobbiszakkör" szárnypróbálgatása, mert célja elsõsorban az, hogy megtöltse bizonyos popzenekarok zsebét. "Nem magunknak akartunk pénzt - állítja Németh. - Pusztán arra szerettük volna felhívni a figyelmet, hogy az országban van egy olyan réteg, a koncertre járóké, amelynek egyre kevesebb lehetõsége van arra, hogy szórakozzon. Mivel a popkultúra infrastruktúrája nem kellõen támogatott, kétségbeejtõ az országban mûködõ klubok helyzete, arról nem is beszélve, hogy az efféle programok a média mostohagyermekei."

Lovasi András (Kispál és a Borz) szerint a petíció elsõsorban provokáció volt, egy folyamat elindításának a szándéka vezérelte, mely jobb esetben szemléletváltáshoz vezet. "A közmûvelõdés döglõdik - mondja Lovasi -, ugyanis magára hagyták, nem foglalkoznak vele, így egyre kevesebb emberhez jut el."

A levél aláírói egyetértenek abban, hogy az infrastruktúrát kellene támogatni, ily módon lehetõvé téve, hogy olyan helyek is pályázhassanak állami támogatásra, melyek magántõkébõl jöttek létre, és a profitszerzés mellett valamilyen kulturális funkciót is ellátnak. A megoldást valamilyen céltámogatásban látnák, mely biztosíthatná, hogy ezek az intézmények, klubok több lehetõséget adjanak fiatal, ismeretlen zenészeknek a fellépésre.

"Külföldön nincs olyan hatalmas szakadék pop és mûvészet között - mondja a külföldön is elismert dj, Palotai Zsolt. - Nagy-Britanniában és Franciaországban

az állam támogatja

a klubrendszer mûködését, mert értelmes kikapcsolódást nyújt, másrészt abból a megfontolásból, hogy soha nem lehet tudni, hogy melyik elõadó reprezentálja majd az államot külföldön. Magyarországon a mûvelõdési házak nem tudják ellátni ezt a feladatot, tehát fel kellene ismerni a klubok jelentõségét."

Önkormányzati támogatásra magánszemélyek, vállalkozások is pályázhatnak, ám a soproni helyzet példaértékû: van egy önkormányzatilag finanszírozott mû-velõdési intézmény (Gyermek- és Ifjúsági Központ), mely alig-alig látja el funkcióját, és van két ma-gántõkébõl fenntartott hely, mely a nyugati régió könnyûzenei központjává nõtte ki magát.

A Gyermek- és Ifjúsági Központ évi 80 millió forint költségvetéssel dolgozik, ebbõl próbálnak minden igényt kielégíteni. Van dzsesszbalettszakkör, Erika C táncstúdió, mazsorettek és rezesbanda. Sógor Ferenc, az intézmény igazgatója évi kilencvenezer látogatót említ, a legjobb hiszemû emberben is felmerülhet azonban a gyanú, ebben a számban mindenki benne van, aki valaha átlépte az intézmény küszöbét.

Az igazgató elismeri, kevés olyan programjuk akad, ami behozná azokat az embereket, akik a klubokba járnak.

A két helyi klubvezetõ: Kovács Attila és Györffy Ákos. Jól ismerik egymást, dolgoztak már közösen. Nem szerveznek egymásra, nem tesznek keresztbe, így nincs közöttük feszültség. Kovács négy éve vezeti a külvárosi Hangár klubot, Györffy egy új hely, a Pub Fiction Club programszervezõje. Látogatottságuk 15-20 ezer fõre tehetõ klubonként egy évben. Mûködésük hatására a városban kialakult egyfajta zenei-szubkulturális közösség.

A klubok vezetõinek a támogatás mikéntjérõl határozott elképzelésük van. "A kisvárosok konzervatív kulturális arculatán kellene változtatni - mondja Györffy -, az önkormányzatoknak észre kellene venniük, nem csak szimfonikus zenekara vagy focicsapata lehet egy városnak. Sopron klubélete ugyanúgy vonzó lehet, mint pél-dául a bor. Egy-két jól sikerült rendezvényt sokáig emlegetnek az országban, Ausztriában pedig rivalizálnak a dj-k, hogy ki jöhessen ide játszani."

Az önkormányzat kulturális bizottsága nem nagyon tud a klubok a létezésérõl. "Ezeknek a dolgoknak nincs hagyománya az országban - mondja Sass László, a bizottság egyik tagja. - Nincsenek érintkezési felületek a korosztályok között, mindenkinek homályos elképzelései vannak arról, mit nevezünk klubnak. Nekem a klub szóról két dolog ugrik be: az arisztokratikus angol klub és a hatvanas-hetvenes évek KISZ ifjúsági klubjai. Régebben, akár-milyen politikai töltéssel is, de a KISZ ellátta azt a feladatot, amit most magántõkébõl végeznek el fiatal vállalkozók."

Sass úgy véli, az önkormányzat feltétlenül támogat mindent, ami öregbíti a város hírnevét, tehát üzlet a városnak. Szerinte a klubok támogatása lehet, hogy jót tenne Sopronnak, ám bonyolítja a hely-zetet, hogy a döntéshozók között sokan idegenkednek a hangos, fiatalokat érintõ rendezvényektõl, mondván, a város békét akar és csendet.

Az idei Volt Fesztivált azonban támogatta a soproni önkormányzat, jegyeket vettek, melyeket gimnáziumokban osztogattak szét a jó tanulók között. "A kezdeti években, amikor még csak hobbiból rendeztük a fesztivált, nem kértünk támogatást - mondja Lobenwein Norbert, a fesztivál ötletgazdája, aki büszke rá, hogy a Volt saját erejébõl vált az ország egyik legjelentõsebb ifjúsági eseményévé, amit ma már számos szponzor mellett az állam és az önkormányzat is támogat. A klubélet elsorvadása azonban szerinte

olyan veszélyeket

rejt, ami a fesztiválokra is kihat. "Szervezõként azt látom - mondja -, hogy tíz évvel ezelõtt ugyanarra a két-három zenekarra lehetett építeni egy-egy fesztivált, akikre ma: a Kispálra, a Tankcsapdára, az Animára. Nincs utánpótlás, ami fõleg a klubok hiányával, a létezõ helyek nehéz helyzetével magyarázható. Rengeteg jó együttest ismerek, akik hiába készítenek lemezt, nem tudják országos szinten megmutatni magukat. Így elõbb-utóbb feladják."

Hogy mi lehet a megoldás, arról senkinek nincs konkrét elképzelése. Tény azonban, hogy a magántõkébõl - és lelkesedésbõl - fenntartott klubok a kezdõ együttesek számára többnyire jobb körülményeket biztosítanának, mint a finanszírozott mûvelõdési házak. A zenészek egy éve jelezték, baj van, bezárnak, eltûnnek a klubok, nem lehet koncertezni. Az ország mindegyik régiójában tendencia, hogy bezárnak a 90-es években jól mûködõ klubok. A képlet ismert: a heti "élõzenés" programokból kétheti lesz, aztán csak havi, végül a szervezõk feladják, és a hely "csak kocsma és diszkó" marad. Erre a sorsra jutott az országban például a Vadorzó (Tatabánya), az Enyhe Fintor (Veszprém) és a MÁS (Eger). Lehet arról vitatkozni, szükséges-e, hogy az állam vagy a városi önkormányzat bármit is tegyen, de ha a tendencia folytatódik, hamarosan a vidéken élõ fiatalok legfeljebb a fesztiválokon és Budapesten hallhatják élõben azokat a hazai együtteseket, amelyek nem számítanak a média kedvenceinek.

Jászberényi Sándor

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.