A vidéki klubok agóniája: Szórakozzanak mással!

  • Jászberényi Sándor
  • 2004. november 25.

Zene

Tavaly Idõ van címmel nyílt levelet jelentetett meg több popzenész a mûfaj finanszírozásáról (Támogatás a popzenének? Hangorkán, Magyar Narancs, 2003. augusztus 28.). A hivatalos szervek egy könnyed "nem támogatjuk"-kal reagáltak, mondván, a popzene éljen meg saját bevételeibõl.

A levelet végigolvasva azonnal szemet szúr, hogy akik megfogalmazták, elsõsorban kérdéseket vetettek fel, alig javasoltak valamit, azt is csak homályosan. De van-e egyáltalán valamilyen konkrét elképzelés?

"Egy fals mítosz az emberek-ben, miszerint arra megy ki a játék, hogy az állam támogassa a pop-zenészeket" - mondja Németh Róbert (Heaven Street 7). Az eltelt egy évben többen a fejükhöz vágták, hogy az Idõ van csupán egy "lobbiszakkör" szárnypróbálgatása, mert célja elsõsorban az, hogy megtöltse bizonyos popzenekarok zsebét. "Nem magunknak akartunk pénzt - állítja Németh. - Pusztán arra szerettük volna felhívni a figyelmet, hogy az országban van egy olyan réteg, a koncertre járóké, amelynek egyre kevesebb lehetõsége van arra, hogy szórakozzon. Mivel a popkultúra infrastruktúrája nem kellõen támogatott, kétségbeejtõ az országban mûködõ klubok helyzete, arról nem is beszélve, hogy az efféle programok a média mostohagyermekei."

Lovasi András (Kispál és a Borz) szerint a petíció elsõsorban provokáció volt, egy folyamat elindításának a szándéka vezérelte, mely jobb esetben szemléletváltáshoz vezet. "A közmûvelõdés döglõdik - mondja Lovasi -, ugyanis magára hagyták, nem foglalkoznak vele, így egyre kevesebb emberhez jut el."

A levél aláírói egyetértenek abban, hogy az infrastruktúrát kellene támogatni, ily módon lehetõvé téve, hogy olyan helyek is pályázhassanak állami támogatásra, melyek magántõkébõl jöttek létre, és a profitszerzés mellett valamilyen kulturális funkciót is ellátnak. A megoldást valamilyen céltámogatásban látnák, mely biztosíthatná, hogy ezek az intézmények, klubok több lehetõséget adjanak fiatal, ismeretlen zenészeknek a fellépésre.

"Külföldön nincs olyan hatalmas szakadék pop és mûvészet között - mondja a külföldön is elismert dj, Palotai Zsolt. - Nagy-Britanniában és Franciaországban

az állam támogatja

a klubrendszer mûködését, mert értelmes kikapcsolódást nyújt, másrészt abból a megfontolásból, hogy soha nem lehet tudni, hogy melyik elõadó reprezentálja majd az államot külföldön. Magyarországon a mûvelõdési házak nem tudják ellátni ezt a feladatot, tehát fel kellene ismerni a klubok jelentõségét."

Önkormányzati támogatásra magánszemélyek, vállalkozások is pályázhatnak, ám a soproni helyzet példaértékû: van egy önkormányzatilag finanszírozott mû-velõdési intézmény (Gyermek- és Ifjúsági Központ), mely alig-alig látja el funkcióját, és van két ma-gántõkébõl fenntartott hely, mely a nyugati régió könnyûzenei központjává nõtte ki magát.

A Gyermek- és Ifjúsági Központ évi 80 millió forint költségvetéssel dolgozik, ebbõl próbálnak minden igényt kielégíteni. Van dzsesszbalettszakkör, Erika C táncstúdió, mazsorettek és rezesbanda. Sógor Ferenc, az intézmény igazgatója évi kilencvenezer látogatót említ, a legjobb hiszemû emberben is felmerülhet azonban a gyanú, ebben a számban mindenki benne van, aki valaha átlépte az intézmény küszöbét.

Az igazgató elismeri, kevés olyan programjuk akad, ami behozná azokat az embereket, akik a klubokba járnak.

A két helyi klubvezetõ: Kovács Attila és Györffy Ákos. Jól ismerik egymást, dolgoztak már közösen. Nem szerveznek egymásra, nem tesznek keresztbe, így nincs közöttük feszültség. Kovács négy éve vezeti a külvárosi Hangár klubot, Györffy egy új hely, a Pub Fiction Club programszervezõje. Látogatottságuk 15-20 ezer fõre tehetõ klubonként egy évben. Mûködésük hatására a városban kialakult egyfajta zenei-szubkulturális közösség.

A klubok vezetõinek a támogatás mikéntjérõl határozott elképzelésük van. "A kisvárosok konzervatív kulturális arculatán kellene változtatni - mondja Györffy -, az önkormányzatoknak észre kellene venniük, nem csak szimfonikus zenekara vagy focicsapata lehet egy városnak. Sopron klubélete ugyanúgy vonzó lehet, mint pél-dául a bor. Egy-két jól sikerült rendezvényt sokáig emlegetnek az országban, Ausztriában pedig rivalizálnak a dj-k, hogy ki jöhessen ide játszani."

Az önkormányzat kulturális bizottsága nem nagyon tud a klubok a létezésérõl. "Ezeknek a dolgoknak nincs hagyománya az országban - mondja Sass László, a bizottság egyik tagja. - Nincsenek érintkezési felületek a korosztályok között, mindenkinek homályos elképzelései vannak arról, mit nevezünk klubnak. Nekem a klub szóról két dolog ugrik be: az arisztokratikus angol klub és a hatvanas-hetvenes évek KISZ ifjúsági klubjai. Régebben, akár-milyen politikai töltéssel is, de a KISZ ellátta azt a feladatot, amit most magántõkébõl végeznek el fiatal vállalkozók."

Sass úgy véli, az önkormányzat feltétlenül támogat mindent, ami öregbíti a város hírnevét, tehát üzlet a városnak. Szerinte a klubok támogatása lehet, hogy jót tenne Sopronnak, ám bonyolítja a hely-zetet, hogy a döntéshozók között sokan idegenkednek a hangos, fiatalokat érintõ rendezvényektõl, mondván, a város békét akar és csendet.

Az idei Volt Fesztivált azonban támogatta a soproni önkormányzat, jegyeket vettek, melyeket gimnáziumokban osztogattak szét a jó tanulók között. "A kezdeti években, amikor még csak hobbiból rendeztük a fesztivált, nem kértünk támogatást - mondja Lobenwein Norbert, a fesztivál ötletgazdája, aki büszke rá, hogy a Volt saját erejébõl vált az ország egyik legjelentõsebb ifjúsági eseményévé, amit ma már számos szponzor mellett az állam és az önkormányzat is támogat. A klubélet elsorvadása azonban szerinte

olyan veszélyeket

rejt, ami a fesztiválokra is kihat. "Szervezõként azt látom - mondja -, hogy tíz évvel ezelõtt ugyanarra a két-három zenekarra lehetett építeni egy-egy fesztivált, akikre ma: a Kispálra, a Tankcsapdára, az Animára. Nincs utánpótlás, ami fõleg a klubok hiányával, a létezõ helyek nehéz helyzetével magyarázható. Rengeteg jó együttest ismerek, akik hiába készítenek lemezt, nem tudják országos szinten megmutatni magukat. Így elõbb-utóbb feladják."

Hogy mi lehet a megoldás, arról senkinek nincs konkrét elképzelése. Tény azonban, hogy a magántõkébõl - és lelkesedésbõl - fenntartott klubok a kezdõ együttesek számára többnyire jobb körülményeket biztosítanának, mint a finanszírozott mûvelõdési házak. A zenészek egy éve jelezték, baj van, bezárnak, eltûnnek a klubok, nem lehet koncertezni. Az ország mindegyik régiójában tendencia, hogy bezárnak a 90-es években jól mûködõ klubok. A képlet ismert: a heti "élõzenés" programokból kétheti lesz, aztán csak havi, végül a szervezõk feladják, és a hely "csak kocsma és diszkó" marad. Erre a sorsra jutott az országban például a Vadorzó (Tatabánya), az Enyhe Fintor (Veszprém) és a MÁS (Eger). Lehet arról vitatkozni, szükséges-e, hogy az állam vagy a városi önkormányzat bármit is tegyen, de ha a tendencia folytatódik, hamarosan a vidéken élõ fiatalok legfeljebb a fesztiválokon és Budapesten hallhatják élõben azokat a hazai együtteseket, amelyek nem számítanak a média kedvenceinek.

Jászberényi Sándor

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.