Képzõmûvészet: Hérakleitosz álma (Gémes Péter kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. november 25.

Zene

Gémes Péternek négy évvel a halála után, 2000-ben rendeztek nagy, gyûjteményes kiállítást a Mûcsarnokban, s most, újabb négy év elteltével munkái-ból egy kisebb válogatás látható, melyben korábban ki nem állított mûvek is szerepelnek. A raiffeisenbeli tárlat a mûvész utolsó tíz évére koncentrál, melynek elsõsorban az Én, a szerepbe burkolt Ego volt a tárgya. Gémes attribútumai, "jelenetezése" az egyiptomi falképek, a görög frízek, timpanon-panoptikumok dermedt drámáit idézték, de csak távolról, érintõlegesen. Inkább az idõtlenségre hivatkoztak; történetet "nem mondtak" fel, a kifejezés bátor és fagyos volt, nem feszítette orgiasztikus, expresszív, felfokozott tragédia. Hérakleitosz csöndes szavai, a végzetes dialektika mondatai kaptak képet általuk.

Gémes Péternek négy évvel a halála után, 2000-ben rendeztek nagy, gyûjteményes kiállítást a Mûcsarnokban, s most, újabb négy év elteltével munkái-ból egy kisebb válogatás látható, melyben korábban ki nem állított mûvek is szerepelnek. A raiffeisenbeli tárlat a mûvész utolsó tíz évére koncentrál, melynek elsõsorban az Én, a szerepbe burkolt Ego volt a tárgya. Gémes attribútumai, "jelenetezése" az egyiptomi falképek, a görög frízek, timpanon-panoptikumok dermedt drámáit idézték, de csak távolról, érintõlegesen. Inkább az idõtlenségre hivatkoztak; történetet "nem mondtak" fel, a kifejezés bátor és fagyos volt, nem feszítette orgiasztikus, expresszív, felfokozott tragédia. Hérakleitosz csöndes szavai, a végzetes dialektika mondatai kaptak képet általuk.

Révület nélküli álomjeleneteit késõbb úszókat ábrázoló képek követték, melyek a "hõst", az éteri testet az õselembe oldódásban ábrázolták. Gémes a figurát - legtöbbször önmagát - szinte szõnyegszerû síkba ornamentalizálta, s az önértelmezés hátterében a görög-keresztény, az európai mítoszfragmentumok keletiekkel vegyültek. A megsokszorozott úszó alakja az Én jelentõségének csökkenését sugallta, variálhatósága, "permutálhatósága" a különös, az egyedi, a tradicionálisan és európai módon individuális helyett az általánost, a világba foszlottat, a szépen nivelláltat tárta elõ. A mûvész az idõtlenséget a végeérhetetlenségre cserélte.

A jelenetek rejtett, személyes magánperformanszok dokumentumai is egyúttal. Gémes ugyanis saját testét és olykor családtagjaiét "állította" élõkép gyanánt a kamera elé, hogy aztán hagyományos, alig módosított, a fény-árnyék kontrasztot nagy erõvel árasztó fekete-fehér fényképeken rögzítse a dramaturgiailag pontosan megszerkesztett, sokértelmû kvázitörténeteket, amelyek egyszersmind valami sohasem volt klasszicizmus kompozíciós szabályait is tûnõdõ pontossággal veszik figyelembe. A fotók egy részét utólag felnagyította, s a tradicionális eszközöktõl soha el nem szakadva módosította is õket. Gyakran frízzé fûzte a képeket, az animáció, a film határáig merészkedve. Egyként használta a pozitív-negatív formát, a narráció érvényét követve.

A képekkel kapcsolatban analógiaként felmerülhetnének a hetvenes évek nyugat-európai - például a német Jürgen Klauke vagy a svájci Urs Lüthi - átváltozós-szerepjátszós munkái, akár elõkép módjára is, ám errõl, legalábbis közvet-lenül, nincs szó. Annak ellenére sem, hogy Gémes a liberálisabban tanító varsói képzõmûvészeti fõiskolán végzett, tehát gazdagabb információi lehettek a világ dolgairól, mintha itthon edukálódott volna, így bizonyosan tudott az automitomán magánmitológiák mûködési mechanizmusának titkairólÉ De amúgy is fontosabbnak tetszik a munkáiban rejlõ ambivalencia, mely a látszat ellenére, pontosabban mögötte ironikussá oldja a heroikus jeleneteket, hiszen az attribútumként alkalmazott eszközök vállalt "házilagossága", a nem titkoltan gyerekes kardok, dárdák, olaj- és pálmaágak a csöndes öngúny felderengését éppen annyira szolgálják, mint a hõsi élet metaforájának megnyilatkozását.

Késõi munkáin enigmatikus szövegek rakódtak össze, máskor testrészletek tûntek elõ kaleidoszkópszerûen alakuló-alakítható formákba tömörítve, melyek az ember, az emberi gesztus, a cselekvés mechanikus, egyszersmind kiszolgáltatott, könyörtelen átlagát sûrítik sokértelmû dekorativitással; az ornamentálissá tett lét nyilatkozik meg e képeken, melyek már nem az Én álmát rögzítik, hanem talán az álmodottét.

Hajdu István

Raiffeisen Galéria, december 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.