Lemez

Abbado Rediscovered

Zene

Éle­te utolsó koncertjén Schubert 8. (Befejezetlen) szimfóniáját vezényelte (a Bruckneré mellett), és alig néhány hónappal a halála előtt a budapesti közönségtől is éppen egy Schubert-ráadással búcsúzott el: az idős Claudio Abbado számára tehát különleges jelentőséggel bírt a 190 éve elhunyt „Gombácska” zenéje. De persze így volt ezzel már a fiatalabb, sőt a fiatal Abbado is, s erről a tényről legújabban az a koncertfelvétel győzhet meg mindenkit, amely a nagy olasz karmesterrel kialakított munkakapcsolatra méltán büszke Bécsi Filharmonikusok archívumából került ki a lemezpiacra. Az 1971. május 31-i koncerten az 5. és a 8. szimfónia hangzott fel Schuberttől, s a 37 esztendős Abbado már akkor is jól hallhatóan a magáénak érezte a Befejezetlen szimfónia melankolikus rejtelmességét és árnyékos felületeit. A ragadványnév nélküli 5.-ből ellenben csak úgy dől az áldott napfény és az ifjúság energiája, a Bécsi Filharmonikusok pedig legsajátabb terepükön működve olyan táncos léptű, játszi könnyedséggel töltik ki a karmester biztos érzékkel megválasztott, valósággal lélegző tempóit, hogy az legalábbis felér Abbadónak az Európai Kamarazenekarral később rögzített remek felvételéig. Mindössze egyetlen ponton támadhat hiányérzetünk, ám ott aztán annál élénkebben! Ezen az 1971-es koncerten ugyanis a két Schubert-szimfónia között Bartók 2. zongoraversenye is ott szerepelt a programon, méghozzá Maurizio Pollini szólójával. Őszintén reméljük, hogy előbb-utóbb ezt a versenyműfelvételt is leporolják majd a gondos bécsi archiváriusok.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.