Lemez

Valósággal ontja

Aérea Negrot: Arabxilla

  • - minek -
  • 2012. április 17.

Zene

Danielle Gallegos, a venezuelai származású, ám Berlinben új otthonra lelt énekesnő (művésznevén Aérea Negrot) még az ottani népes és nemzetközi zenekészítő kollektívában is unikumnak számít. Énekelt a Hercules and Love Affair tavalyi albumán (Blue Songs), izgalmas hangzású debütáló EP-jén (All I Wanna Do, 2010) hallható, lúdbőröztető vokáljával megbolondított szerzeményei pedig ígéretes folytatást sejtettek. Nos, a még a múlt év végén megjelent Arabxilla egyszerre végtelenül szórakoztató, s egyben jelentős mértékben zavarba ejtő vállalkozás.


A művésznő tudniillik valósággal ontja magából az egymást hol erősítő, hol kioltó művészi eszközöket, kifejezési formákat és nyelveket (nagyjából felváltva énekel angolul és németül, de azért spanyol anyanyelve is előkerül). A szigorúan személyes, sőt néha intim vagy éppen szabadszájú mondanivalót jól érzékelteti a tónus folyamatos, az elektronikus kezelést sem nélkülöző váltogatásával. Hol szinte már éteri, operai magasságokban szárnyal a hangja, máskor füstös orgánumú kupléénekest hoz, hogy azután groteszk dörmögésbe váltson. Mindehhez tobias (Tobias Freund) részvételével gyártottak diszkrét, többnyire nem túl forradalmi elektronikus alapokat, melyek zömmel a techno/ house terrénumon belül maradnak, s cseppet sem zavarnak meg abban, hogy a főszereplőre koncentráljunk. Aérea nem holmi szimpla "technodíva": törekvései, ambíciói sok tekintetben Laurie Anderson egykori munkáival rokonítják a lemezét - meglátjuk, hogy ebből a manierista burjánzásból, túlságos gazdagságból mi marad meg az ínségesebb időkre.

BPitch Control/Deep Distribution, 2011

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.