Lemez

Valósággal ontja

Aérea Negrot: Arabxilla

  • - minek -
  • 2012. április 17.

Zene

Danielle Gallegos, a venezuelai származású, ám Berlinben új otthonra lelt énekesnő (művésznevén Aérea Negrot) még az ottani népes és nemzetközi zenekészítő kollektívában is unikumnak számít. Énekelt a Hercules and Love Affair tavalyi albumán (Blue Songs), izgalmas hangzású debütáló EP-jén (All I Wanna Do, 2010) hallható, lúdbőröztető vokáljával megbolondított szerzeményei pedig ígéretes folytatást sejtettek. Nos, a még a múlt év végén megjelent Arabxilla egyszerre végtelenül szórakoztató, s egyben jelentős mértékben zavarba ejtő vállalkozás.


A művésznő tudniillik valósággal ontja magából az egymást hol erősítő, hol kioltó művészi eszközöket, kifejezési formákat és nyelveket (nagyjából felváltva énekel angolul és németül, de azért spanyol anyanyelve is előkerül). A szigorúan személyes, sőt néha intim vagy éppen szabadszájú mondanivalót jól érzékelteti a tónus folyamatos, az elektronikus kezelést sem nélkülöző váltogatásával. Hol szinte már éteri, operai magasságokban szárnyal a hangja, máskor füstös orgánumú kupléénekest hoz, hogy azután groteszk dörmögésbe váltson. Mindehhez tobias (Tobias Freund) részvételével gyártottak diszkrét, többnyire nem túl forradalmi elektronikus alapokat, melyek zömmel a techno/ house terrénumon belül maradnak, s cseppet sem zavarnak meg abban, hogy a főszereplőre koncentráljunk. Aérea nem holmi szimpla "technodíva": törekvései, ambíciói sok tekintetben Laurie Anderson egykori munkáival rokonítják a lemezét - meglátjuk, hogy ebből a manierista burjánzásból, túlságos gazdagságból mi marad meg az ínségesebb időkre.

BPitch Control/Deep Distribution, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.