Lemez

Valósággal ontja

Aérea Negrot: Arabxilla

  • - minek -
  • 2012. április 17.

Zene

Danielle Gallegos, a venezuelai származású, ám Berlinben új otthonra lelt énekesnő (művésznevén Aérea Negrot) még az ottani népes és nemzetközi zenekészítő kollektívában is unikumnak számít. Énekelt a Hercules and Love Affair tavalyi albumán (Blue Songs), izgalmas hangzású debütáló EP-jén (All I Wanna Do, 2010) hallható, lúdbőröztető vokáljával megbolondított szerzeményei pedig ígéretes folytatást sejtettek. Nos, a még a múlt év végén megjelent Arabxilla egyszerre végtelenül szórakoztató, s egyben jelentős mértékben zavarba ejtő vállalkozás.


A művésznő tudniillik valósággal ontja magából az egymást hol erősítő, hol kioltó művészi eszközöket, kifejezési formákat és nyelveket (nagyjából felváltva énekel angolul és németül, de azért spanyol anyanyelve is előkerül). A szigorúan személyes, sőt néha intim vagy éppen szabadszájú mondanivalót jól érzékelteti a tónus folyamatos, az elektronikus kezelést sem nélkülöző váltogatásával. Hol szinte már éteri, operai magasságokban szárnyal a hangja, máskor füstös orgánumú kupléénekest hoz, hogy azután groteszk dörmögésbe váltson. Mindehhez tobias (Tobias Freund) részvételével gyártottak diszkrét, többnyire nem túl forradalmi elektronikus alapokat, melyek zömmel a techno/ house terrénumon belül maradnak, s cseppet sem zavarnak meg abban, hogy a főszereplőre koncentráljunk. Aérea nem holmi szimpla "technodíva": törekvései, ambíciói sok tekintetben Laurie Anderson egykori munkáival rokonítják a lemezét - meglátjuk, hogy ebből a manierista burjánzásból, túlságos gazdagságból mi marad meg az ínségesebb időkre.

BPitch Control/Deep Distribution, 2011

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.