mi a kotta?

Agent spirituel

  • mi a kotta
  • 2020. szeptember 27.

Zene

„de, amit most mindjárt az elején hangsúlyozni szeretnék, hogy az ő, mármint Bormester Mihály részéről (life and opinions of Michael Winemaster), semmiféle bizalomról szó sem volt. Lehet, sőt valószínű, hogy valamilyen generálgyónást csinált, az ok most nem érdekel, és talán egyáltalában nem is érdekes és, mint agent spirituel, mondjuk, éppen én voltam ott, éppen én, ami nem volt véletlen, de akár az részéről, akár az én részemről nem is volt szándékos, hanem véletlen is, végzetesen értelmes is, amint ez már lenni szokott, volt benne olyan furcsa, egészen furcsa logika, majdnem illogikus logika, nem mondom, hogy magasabb, hanem olyan másféle, olyan, de ezt most hagyjuk, talán később majd lesz rá alkalom, beszélni fogok róla, bár maga a dolog mellett elég érdektelen. Mondom, eleinte fejemet ezen elég sokat törtem, és néha már-már hajlottam olyan felfogásra, hogy én az egészben szükségképpen olyan agent spirituel-féle ember vagyok, persze ez alkalommal meg kell vallanom, hogy ezt a kifejezést én csináltam, nem tudom, helyes vagy helytelen, szóval olyan ember, aki sokkal inkább ügyvivő, mint bármi más, és ez részemről talán a helyes, sőt a korrekt magatartás volt, a dologba nem szólok bele, ha az eseményre kénytelen vagyok is kritikai megjegyzést tenni, nagyobbára egész erőmet a dolgok szenvedélyesen egzakt megfogalmazására fordítom.”

Ily kacskaringósan és mégis in medias res indul Hamvas Béla fő- és kulcsműve, grandiózus beavató regénye, a Karnevál, amely oly sokak számára kedves és fontos olvasmány. Töredelmesen megvallva, számunkra nem annyira, de ettől még kíváncsian hallgatjuk majd Rudolf Pétert, aki az idei Fesztivál Akadémia utolsó előtti estéjén e szövegkolosszus részleteit olvassa majd fel (Uránia Nemzeti Filmszínház, augusztus 29., nyolc óra). Méghozzá annál is nyitottabban fogunk odafülelni, mivel a fölolvasást körülölelő koncert műsorszámai igencsak kimozgatják majd a közönséget a hangverseny-látogatói rutinból. Itt ugyanis Kolonits Klára Schubert-dalokat készül elénekelni Borbély László által kísérve, Csalog Gábor és Kemenes András Kurtágot zongorázik majd, a koncert pedig Sosztakovics két hegedűre és egy zongorára szerzett Öt darabjával fog indulni: Kállai Ernő, Zalai Antal és lei Balázs előadásában.

Sosztakovics neve már át is vezeti ajánlónkat a vasárnap záruló Fesztivál Akadémiától a hétvége másik nagy sorozatához, a Budapest Quartet Weekendhez. A G. Horváth László által megálmodott minifesztivál ugyan­is idén az orosz komponista (képünkön Prokofjev és Hacsaturján által közrefogva) összes vonósnégyesét kínálja elibénk: péntektől vasárnapig összesen nyolc koncerten, a Nádor teremben. S mindeközben már az Óbudai Danubia Zenekar is felettébb sűrű (koncert)programot bonyolít le ezekben a napokban: igaz, ők a BMC-ben és éppenséggel az évfordulós Beethovenre összpontosítva a figyelmet. Föllépéseik közül a most aktuális, többlettartalommal feldúsult tematikus estjüket, a Fel-/meg-/ki-/szabadulás című hangversenyt emlegessük nyomatékkal: csupa idevágó Beethoven-nyitány, a házigazdaként is szerepet vállaló Hámori Máté vezényletével (BMC, augusztus 30., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.