Koncert

Galaxisok

Zene

Fél év kihagyás után lépett újra színpadra Szabó Benedek zenekara, amellyel a karantén során több fontos dolog is történt. Egyrészt lerövidítették a nevüket, meghajolva azelőtt, hogy az emberek nagy része eddig is így hivatkozott rájuk. Az alkotói munka terén sem unatkoztak: egymás után írták az új dalokat, így az a ritka helyzet állt elő, hogy bár legutóbbi albumuk, a Cím nélküli ötödik lemez csak januárban jelent meg, javában körvonalazódik a Történetek mások életéből című folytatás.

Ráadásul nem elégedtek meg a próbatermi csiszolással, 3 dalt ki is adtak. A szentendrei koncerten pedig még tovább mentek: nem kevesebb mint 8 teljesen új számot játszottak el, a program harmadát ezek tették ki. Persze lehet, hogy csak tesztelni akarták ezeket élesben is egy viszonylag „félreeső” helyszínen, ha azonban a következő turnét ezzel a repertoárral képzelik el, az elég rossz ötlet volna. Még úgy is több időt kellene hagyni az év elején megjelent anyag kifutására, ha a tavaszt és a nyarat végigkoncertezték volna az erre épülő műsorral. Így pedig, hogy alig pár bulira került sor a járvány kitöréséig, hiba lenne elhomályosítani az épphogy bejáratott számokat a még újabbakkal.

Arról nincs szó, hogy máris kikerültek volna a programból az ötödik lemez dalai, a 10-ből 7-et eljátszottak. A másodikról viszont konkrétan egyet se, és a többiről is egyenként csak 2-3-at. Így jó pár régebbi sláger (Boldoggá akarlak tenni, Philip Morris Blue, Felkelek, elmegyek boltba stb.) pörgött ki hamarabb a kelleténél, ami még úgy is komoly hiányérzetet okozott, hogy a közönség szemlátomást nyitottan fogadta az először hallott számokat is. Egyszeri élménynek érdekes volt ez a setlist, de remélem, hogy nem válik egyelőre tartóssá.

Barlang, Szentendre, augusztus 21.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.