Akarjunk egy jó nagyot! (Laura Maná: Megváltó szex)

  • (kovácsy)
  • 2002. július 25.

Zene

Mi az, ami a cselekedetet minősíti, a szándék-e, avagy a következmény? Tekinthetnénk akár ezt is a film alapkérdésének, ha nem vezetnénk ily módon teljesen félre a hőn szeretett olvasót. Szó sincs ugyanis sápatag tépelődésről, netán lelki horrorshow-ról, mert Laura Ma–á filmje mindenekelőtt kedvesen vicces, könnyed, amolyan nyárias; ízléssel és némi, finoman adagolt iróniával. Az utóbbi főbb célpontjai a reflektálatlan önzés, ezen belül különösen is a szűkagyú és lappadt macsóság, a besavanyodott megszokások unalmába ragadt, kedvetlen üresség, valamint - mellékszálként - a formálkatolikus képmutatás.
Mi az, ami a cselekedetet minősíti, a szándék-e, avagy a következmény? Tekinthetnénk akár ezt is a film alapkérdésének, ha nem vezetnénk ily módon teljesen félre a hőn szeretett olvasót. Szó sincs ugyanis sápatag tépelődésről, netán lelki horrorshow-ról, mert Laura Ma–á filmje mindenekelőtt kedvesen vicces, könnyed, amolyan nyárias; ízléssel és némi, finoman adagolt iróniával. Az utóbbi főbb célpontjai a reflektálatlan önzés, ezen belül különösen is a szűkagyú és lappadt macsóság, a besavanyodott megszokások unalmába ragadt, kedvetlen üresség, valamint - mellékszálként - a formálkatolikus képmutatás.

Hogy beszéljünk is a film tartalmáról, meg ne is: egy haldokló spanyol falu férfi lakóinak kedvetlenségbe süppedt élete látványos virágzásnak indul egy nem várt, szexuális természetű, mondhatni: mennyei ajándék révén, ám a rosszul értelmezett férfiúi szolidaritás az adományt mintegy elherdálja. Ezt viszont a jobban értelmezett női szolidaritás (és semmiképpen se gondoljunk itt vulgárfeminista felhangokra!) nem tűrheti, így aztán a falu élete végül új, megszínesedett állapotában rögzül, és nyer új távlatokat a reményt sugalló záró képsorok ígérete szerint.

Az elmúlt két évben Magyarországon bemutatott új spanyol filmek (M. G. Pereira: Lábad között, G. Vera: Második bőr, B. Luna: Aranyhere stb., stb.) mind afféle kapcsolatfejlődés-történetek, hétköznapi érzelmi esetlenségekkel, lelki teszetoszasággal, nagy örömökkel és mély bánatokkal. Mindezt általában kellő feszültségi szinten tartott cselekményvezetés, lendületes vágás és valami mélyről jövő kozmopolita derű teszi jól fogyaszthatóvá, olyan élménnyé, ami a katarzis mélységét tekintve nem egy lelki lórúgás - lehetséges-e még igazi lelki lórúgás? -, de az az érzése biztosan nincs a nézőnek, hogy már megint valami aljas gazemberség lebutult, passzív tettestársaként feszengett végig százvalahány percet.

Hát ebbe a sorba áll be ez a film is, ezúttal nem a megszokott, enyhén túlhiszterizált neospanyol nagyvárosi sürgésben, hanem a totális lelassultság falusi végállapotában, ami egyszersmind alkalmat teremt egy kis fürdőzésre is a nagyikonyhája-ócskapiac-lomtalanítás vektor mentén elhelyezkedő régicucc-kultúra hispán változatában. Nehéz volna állítani, hogy a figurák ne volnának zsúfoltra karakterizálva, de a már említett irónia ezt jó ízléssel gyorsan vissza is puhítja. És nem vádolható a film túlzott ideológiai keménykedéssel sem, ami tárgyát, férfi és nő kapcsolatát illeti - különös tekintettel a kielégítő minőségű szexualitásra. A gonoszság szégyenkezésben nyeri el megérdemelt büntetését, és egyként a mennyekbe jut az ármánykodó, a házsártos, a szerencsétlenkedő, habár enyhén anarchista balfácán és az összes önző, magába szorult szerencsétlen, beleértve az önként vállalt elfojtásában senyvedő papot. Dugjunk jókat, legyünk elnézőek, ne a pokol felől vizsgáljuk a jó szándékot - biztat minket a film, és még röhöghetünk is a világ báján-baján.

(kovácsy)

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.