Al dente - Spagettiwestern: Django; Texas, adios; Keoma (DVD)

  • Hungler Tímea
  • 2008. január 24.

Zene

A "spagetti"-western: fogalom. Persze nem mindig volt ez így - a jelző kezdetben fricskának számított, amit az Amerikában tősgyökeres műfaj elkötelezett hívei megvetésük jeleként ragasztottak a hatvanas-hetvenes évekbeli spanyol-olasz koprodukcióban készült filmek elé. Cinikus, visszájukra fordított vadnyugati történetek ezek, ahol a főhős igazi köpenyegforgató, aki minden szituációt a saját (anyagi) hasznára fordít, és ahol a törvénytelenség könnyedén diadalmaskodik a törvény felett. De hát mi mást is várhatnánk egy olyan európai zsánertől, amit a gazdasági kényszer szült?

A "spagetti"-western: fogalom. Persze nem mindig volt ez így - a jelző kezdetben fricskának számított, amit az Amerikában tősgyökeres műfaj elkötelezett hívei megvetésük jeleként ragasztottak a hatvanas-hetvenes évekbeli spanyol-olasz koprodukcióban készült filmek elé. Cinikus, visszájukra fordított vadnyugati történetek ezek, ahol a főhős igazi köpenyegforgató, aki minden szituációt a saját (anyagi) hasznára fordít, és ahol a törvénytelenség könnyedén diadalmaskodik a törvény felett. De hát mi mást is várhatnánk egy olyan európai zsánertől, amit a gazdasági kényszer szült? Ha tehette volna, a Cinecitta is tovább gyártja a peplumokat Hollywoodnak, az amerikai tőke azonban a műfaj iránti kereslet megcsappanásakor pánikszerűen kivonult Itáliából, maga mögött hagyva az eszközparkot és a sok ezer munka nélküli filmest, akik komoly gyakorlati érzékről és piaci érzékenységről tettek tanúbizonyságot, amikor a harci szekereket és a saruikat vadlovakra és sarkantyús csizmára cserélték.

Az újraértelmezett western toposzai hamar kialakultak: a bosszú mint visszatérő motívum, a korrupt, mexikói határ menti kisváros, a flashbackekből kibontakozó vészterhes múlt, a nyers, kendőzetlen erőszak, no meg persze az, aki köré mindez épül: a dohányt rágcsáló, izzadt, piszkos, bronzbarna, pillantásával (is) ölni képes főhős: Clint Eastwood, Tomás Milian, Giuliano Gemma vagy Franco Nero.

Utóbbi személye kapcsolja öszsze azt a három filmet (Django, Texas, adios, Keoma), amely most a spagettiwestern-kollekcióban látott napvilágot. A válogatás csak részben tükrözi a műfaj fejlődését - a Django (1966) és a Keoma (1976) a két szélső érték, igazi ponyvaklasszikusok (az előbbi a hőskor lenyomata, az utóbbi a zsáner hattyúdala), a Texas, adios (1966) azonban sem nem tipikus, sem nem maradandó, színvonalában kicsit ki is lóg a társaságból.

A Django az amerikai western antitézise. Ami ott napfény és sivatag, az itt hideg és sár, már a nyitó kép sem mindennapi: az "idegen a városban" motívum rögtön idézőjelbe kerül, amint megpillantjuk a főszereplőt (Franco Nero), aki egy koporsót vonszolva maga mögött érkezik meg a Mexikó határán fekvő településre, ahol - akárcsak Sergio Leone spagettijében (Egy maréknyi dollárért) - ellenséges bandák kereszttüzében próbál boldogulni.

A film cselekménye lényegében elhanyagolható, a képek azonban - a temetőben lefolytatott tűzpárbaj, hősünk véres péppé vert keze vagy a piros csuklyában masírozó városi Ku-Klux-Klan - igencsak szuggesztív látványt nyújtanak. A film - egy rendes B kategóriás mozihoz illően - nem is az intellektusra, mint inkább az érzékeinkre és az érzelmeinkre hat, a bennünk szunnyadó agressziót hivatott szublimálni (számos országban sokáig tiltólistán szerepelt a mű). Az emóciók túlcsordulnak, a gesztusok bántóan harsányak, a jelenetek mindegyike összecsapásba torkollik, a feszült csendeket csak egy-egy fájdalmas, szívszaggató ballada szakítja félbe, mely - gyengébbek kedvéért - dalban is elmondja, amit amúgy is látunk.

Ha már zene: a Keoma soundtrackje külön fejezet. A Guido és Maurizio De Angelis komponálta dalt előadó énekesnő nagyjából olyan hatást kelt, mintha a pályakezdő Kate Busht elevenen nyúznák. Az első megrázkódtatásból magunkhoz térve azonban minden a helyére kerül: a filmzene valójában ária, a műfaj nagyoperájához méltó; a mozi pedig a zsáner fejlődésének végállomása, Franco Nero jutalomjátéka, aki a félig indián, félig amerikai polgárháborús veterán szerepében még egyszer rendet tehet a városban, és szigorúan összehúzhatja vakítóan kék szemét a puhakalap alatt.

A Keomát követte még ugyan pár spagettiwestern, hivatalosan mégis ezt a filmet tartják a műfaj utolsó mohikánjának. Míg azonban Sergio Corbucci mozija, a Django inkább a képregények archetípusait, sematizmusát, nőképét és beállításait idézi, Enzo G. Castellari filmjének középpontjában már egy filozofikusabb főhős és a finomabb szimbolika áll. A polgárháború apokalipszisét megjárt Keoma (Franco Nero) egy pestis és korrupció sújtotta városba, ha tetszik, egy másik apokalipszisba tér vissza, ahol a múlt szenvedései egy öreg indián asszony (Gabriella Giacobbe) képében kísértik, a jelen pedig egy kiközösített állapotos anya (Olga Karlatos) alakjában bírja cselekvésre. A Halál az Élettel küzd a filmben, kettőjük között Keoma kiábrándult Jézus-figura, aki hiába próbálja a város kárhozott lelkeit megmenteni, egy ponton még keresztre is feszítik. Persze ez az "indián Jézus" Django kései leszármazottja: az utolsó kockáig nem lehetünk biztosak benne, hogy a két nő (értékrendje) közül melyiket választja, hogy megkövült-e már annyira a szíve, hogy magán kívül semmi és senki más nem érdekli.

A két popkulturális alapmű között elsikkad kissé a Texas, adios, mely történetvezetésében ráadásul sokkal közelebb áll a hagyományos westernekhez, mint az európaiakhoz. Az értékrend szilárd, a főhős alakja kikezdhetetlen: a seriff (Franco Nero) apja halálát megbosszulandó testvérével Mexikóba indul, hogy elkapjon és törvény elé állítson egy hírhedt banditát. Ha a műfajról többet nem is tudunk meg Ferdinando Baldi filmjét nézve, arra a Texas, adios is kiváló apropó, hogy belássuk: egy hatlövetűért nem feltétlenül muszáj rögtön Amerikáig szaladnunk (az meg csupán a mi privát pechünk, hogy anno néhányan Babelsbergben is így voltak ezzel).

Forgalmazza az UltraÞlm

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.