DVD

Alban Berg: Lulu

  • - káté -
  • 2012. február 2.

Zene

Alban Berg Lulu című operájának (1937) kulcskérdése, hogy van-e rá megfelelő címszereplő. A Wedekind-drámából a tizenkét fokú kompozíciós technika alkalmazásával készült bravúros és terjedelmes mű (a szerző meghalt, mielőtt a harmadik felvonást hangszerelni tudta volna, a munkát Friedrich Cerha fejezte be) drámai kifejezésben és virtuóz koloratúrákban jártas énekesnőt kíván, akiről elhisszük, hogy ártatlannak látszó, "növényi" létezésének végzetes szexepiljével férfiak tömeges végzetét okozza. Patricia Petibon világos színű, karcsú és könnyed szopránja a szólam technikai részét hibátlanul megoldja, elég jól néz ki, a színpadi jelenlétnek sincs híjával, és mivel személyiségében van valami eredendően művi mórikálás, ami minden szerepében megnyilvánul, Lulujában is az affektált naivitás dominál. Ez a karaktert csak részben fedi le. Az elején az ártatlanságot játssza, később a dámát (ez áll neki legjobban), a végén a kiüresedett nőt, de igazi drámai leépülés és katarzis nélkül. Szerepfelfogása nincs ellentétben Olivier Py nagy apparátust mozgató, meglehetősen "mache" rendezésével, amely a modern nagyváros apokalipszisét ötvözi cirkuszi, music hall és kabaréelemekkel, valamint a kivilágított neonfeliratok brechties tandrámaiságával. A barcelonai Gran Teatre Liceu és a genfi Grand Théâtre 2010-es közös produkciója valóban grandiózus, hatalmas apparátus végez látszólag könnyed zsonglőrmutatványt. Igen jó Julia Juon sprőd Geschwitz grófnője, Paul Groves puhány Alwája és dr. Schön szerepében a hegyóriás küllemű Ashley Holland, aki a végén Mikulás-jelmezt öltött Hasfelmetsző Jackként teljesíti be a trikóra vetkeztetett Lulu áldozati sorsát.

2 DVD, Deutsche Grammophon, Universal, 2011


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."