DVD

Alban Berg: Lulu

  • - káté -
  • 2012. február 2.

Zene

Alban Berg Lulu című operájának (1937) kulcskérdése, hogy van-e rá megfelelő címszereplő. A Wedekind-drámából a tizenkét fokú kompozíciós technika alkalmazásával készült bravúros és terjedelmes mű (a szerző meghalt, mielőtt a harmadik felvonást hangszerelni tudta volna, a munkát Friedrich Cerha fejezte be) drámai kifejezésben és virtuóz koloratúrákban jártas énekesnőt kíván, akiről elhisszük, hogy ártatlannak látszó, "növényi" létezésének végzetes szexepiljével férfiak tömeges végzetét okozza. Patricia Petibon világos színű, karcsú és könnyed szopránja a szólam technikai részét hibátlanul megoldja, elég jól néz ki, a színpadi jelenlétnek sincs híjával, és mivel személyiségében van valami eredendően művi mórikálás, ami minden szerepében megnyilvánul, Lulujában is az affektált naivitás dominál. Ez a karaktert csak részben fedi le. Az elején az ártatlanságot játssza, később a dámát (ez áll neki legjobban), a végén a kiüresedett nőt, de igazi drámai leépülés és katarzis nélkül. Szerepfelfogása nincs ellentétben Olivier Py nagy apparátust mozgató, meglehetősen "mache" rendezésével, amely a modern nagyváros apokalipszisét ötvözi cirkuszi, music hall és kabaréelemekkel, valamint a kivilágított neonfeliratok brechties tandrámaiságával. A barcelonai Gran Teatre Liceu és a genfi Grand Théâtre 2010-es közös produkciója valóban grandiózus, hatalmas apparátus végez látszólag könnyed zsonglőrmutatványt. Igen jó Julia Juon sprőd Geschwitz grófnője, Paul Groves puhány Alwája és dr. Schön szerepében a hegyóriás küllemű Ashley Holland, aki a végén Mikulás-jelmezt öltött Hasfelmetsző Jackként teljesíti be a trikóra vetkeztetett Lulu áldozati sorsát.

2 DVD, Deutsche Grammophon, Universal, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.