rés a présen

Ami illik a csillagos ég alá

Ifi-Valde Orsolya fesztiválalapító igazgató

  • rés a présen
  • 2019. augusztus 25.

Zene

rés a présen: Mire alapoztad a Paloznaki Jazzpiknik megvalósítását?

Ifi-Valde Orsolya: Egy jó fesztivál alapja az, hogy tisztában legyünk azzal, hogy kik alkotják a célközönséget, és rájuk szabva építsük fel az egészet, előadók, stílus, egyéb szolgáltatások és árképzés tekintetében. Persze semmi ilyenfajta tudatosság nem volt bennünk a kezdetekkor. Homola Szabolcs alapítótársam villamosmérnök-közgazdász, én pedig jogász vagyok, tehát egyikünk sem szakmabeli. Csak szerettünk volna a mások számára ismeretlen, gyönyörű kis Paloznakra hozni valami odaillő programot magunknak, és másoknak, ebben hiszünk, és a szívünk-lelkünk benne van.

rap: Milyen eredetű a viszonyod a dzsesszel?

IVO: Már nagyon fiatalon smooth és acid dzsesszt hallgattam, ha jókedvre akartam derülni. Szabolccsal nem is gondolkodtunk másban annak idején, de próbáljuk a könnyedebb irányzatait idehozni, ami illik a csillagos ég alá és egy pohár bor mellé. A külföldi fellépőket én választom és bookolom, de vannak segítőtársaim ebben, hű kollégáim, Széplaki Gábor és Sánta Dani maguk is zenészek, és persze ott a család meg a barátok.

rap: Mikor lesz az idei Jazzpiknik?

IVO: Augusztus első három napján.

rap: Mik a főbb programok?

IVO: Nehéz kiemelnem csak néhány előadót, mivel a booking jelentős részét én végzem, szinte minden fellépőről tudnék mondani valami személyeset. A Jacksonst kiemelném, ők az eredeti Jackson fivérek, és még nem jártak Magyarországon, és nagyon lelkesek. Rick Astley személyesen válogatja a fellépés helyszíneit, bekérte az aftermovie-nkat, és utána azonnal igent mondott, büszkék is vagyunk erre. A Nagyszínpadot záró zenekar az Adani and Wolf két fantasztikus tudású holland zenetanár, akik bár 70 héten át szerepeltek a Billboard listán, mégis megmaradt a szerénységük, a műfaj iránti alázatuk. Hozzánk acid és nu jazz koncerttel jönnek. A magyar előadóink Váczi Eszter, Balázsovits Edit, Soma Mamagésa mellett Little G Weevil, Silhouette and Vynx, Zolbert, Apey, Horváth ’Tojás’ Gábor és még sokan mások, akikre szintén nagyon büszkék vagyunk.

rap: Lesz-e újdonság idén a zenei programokon kívül?

IVO: A gyerekprogramjainkat bővítjük, A Zöldike gyerekudvarban ott lesz a Hangolóra „hangszersimogatója”, ahol ki lehet próbálni a hangszereket. De jön az Art Hekk a halacska festőműhellyel, a Zöldövezet Társulás a környezetvédelemre érzékenyítő vicces játékaival, az OTP jótékonysági macaronkészítő workshopja, és lesznek helyi kézművesek.

rap: Miért érdemes Paloznakra látogatni, ha nincsen épp’ fesztivál?

IVO: A falu gyönyörű nádtetős kis házai, girbe-gurba utcácskái, mediterrán hangulatot idéző Sáfránkert Vendéglője jó célpont lehet egy délutánra. A Csopak és Paloznak között elterülő szőlőmezők, a látogatható borászatok, de a környező községek, például Lovas, akár biciklire pattanva is könnyen elérhetők.

rap: Mik a terveid a Paloznaki Jazzpiknik jövőjével kapcsolatosan?

IVO: Szeretném, ha fenn tudnánk tartani a közönségünk érdeklődését és hogy azok a fiatalok, akik ma még a szüleikkel érkeznek, majd önállóan is eljönnének hozzánk. Jó lenne, ha nemzetközileg is jegyeznének minket. Talán az egyre több külföldről vásárolt jegy is azt jelenti, hogy e felé tartunk.

rap: Kevés a női fesztiválalapító. Te hogy engedhetted ezt meg magadnak?

IVO: Van egy férfi alapítótársam, Homola Szabolcs. Az elsőt neki, a többit vele álmodtam meg. Sok a nő a fesztiválbizniszben, még ha nem is alapítók, de szervezők és vezetők. Emberi jogi jogászként is mondom: ebben a szegmensben sosem találkoztam nemi diszkriminációval.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.