mi a kotta?

Szeretett magyarjaim

  • mi a kotta
  • 2019. augusztus 25.

Zene

„Mascagni jól megtermett férfi, széles vállakkal és feltűnően karcsú derékkal. Megnyerő, hófehér arca egyike a legszebb férfi arcoknak. Míg vonásaiban nőies lágyság, addig nagy sötétkék szemeiben férfias erélyesség tükröződik. Azt beszélik róla, hogy amíg nem volt ország-világ előtt oly ismeretes, a római álarcos bálokon nem egyszer elnyerte a női szépségverseny első diját. De azért a férfiasságban sem áll hátrább senkinél.” Alig néhány hete már citáltunk e hasábokon egy Pietro Mascagniról szóló újságcikket az 1890-es évek hazai sajtójából. Csakhogy akkortájt számtalan tudósítás, riport és interjú szólt Verdi átmenetileg legesélyesebb utódjelöltjéről, akinek e cikkekből még akár az elhízását is nyomon követhetjük, hiszen amíg a múltkor idézett 1897-es riport kihízott mellényeket emlegetett, addig a Vasárnapi Újság 1894-es írása, lám, még Mascagni feltűnően karcsú derekára hívta fel a magyar olvasóközönség figyelmét. Éppenséggel annak apropóján, hogy a komponista hazánkba készült, mintegy régi álmát valóra váltandó: „Ismétlem, mint egy gyermek, úgy örülök, hogy nemsokára ott lehetek az én szeretett magyarjaim között, bölcsőjénél annak a sok édes melódiának, melyet úgy hívnak, hogy magyar zene. Már gyermekkoromban sokat dúdolgattam az önök dalait, melyek valóságos zenei gyöngyök. […] Körutat tennék az országban, kutatni, gyűjteni az önök dalait, melyeket az invenció dolgában a legeredetibb ősrégi melódiáknak tartok s ezt olasz létemre merem állítani. Higgye meg kérem, nem szerethetnek engemet annyira a magyarok, mint amennyire én szeretem őket, s elsősorban zenéjüket. Ünnep nekem, ha egy magyarral ismerkedhetem meg, de még nagyobb az örömem, ha egy újabb magyar nótához juthatok.”

A maestro egyetlen igazán népszerű operája, a Parasztbecsület és bevett párdarabja, a Bajazzók legközelebb augusztus első estéjén jut elénk: a Margitszigeten, az Opera kitelepülése gyanánt, Marcelo Álvarez személyében egy valóságos nemzetközi tenorsztár fellépésével (augusztus 1., nyolc óra).

De még előbb itt lesz nekünk a 2019-re arculatot váltó és egyszersmind névírásmódot cserélő Fesztivál Akadémia finise, egészen pompás koncertekkel és egyéb programokkal. Így szombaton beülhetünk többek közt Kelemen Barnabás előadására Bartók Hegedűversenyéről (Solti Terem, július 27., tizenegy óra), Klukon Edit és Ránki Dezső Liszt-, Satie- és Dukay Barnabás-szerzeményeket egyaránt kínáló közös zongorakoncertjére (Solti Terem, július 27., négy óra), no és természetesen az esti hangversenyre, amelyen felvonulnak a fesztivál művészei és ahol főszerep jut majd a Zeneakadémia felújított orgonájának (július 27., fél nyolc). Másnap este ugyanitt a Nagyteremben, az utolsó koncerten még egy nagy zenetörténeti kört letudhatunk: Schubert, Mendelssohn, Pierre Boulez, Monteverdi, Händel, Purcell és a barokk Jean-Marie Leclair kompozíciói­val, mások mellett Schlomo Mintz, José Gallardo, no és persze magától értetődően Kelemen Barnabás és a képünkön látható Kokas Katalin játékával (július 28., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.