Lemez

And You Will Know Us by the Trail of Dead: X: The Godless Void and Other Stories

Zene

Eddigi leghosszabb albumszünetén van túl az austini illetőségű Trail of Dead. A hiátus oka részben az volt, hogy a félig távol-keleti származású Conrad Keely énekes-gitáros-dobos az elmúlt évtized felét Kambodzsában töltötte, és ott egy szólólemezt is elkészített. 2018-ban költözött haza, és a zenekar előbb végigcsinált egy nosztalgiaturnét, melynek során a Source Tags & Codes és a Madonna című klasszikus albumait adta elő. Az A38-at is érintő koncertsorozat után a két főhős, Keely és Jason Reece nekiállt a tizedik lemeznek, melyet a 2014-es IX után stílszerűen X-re kereszteltek, egy alcímes kiegészítéssel. Lényegében kettesben dolgoztak, Charles Godfrey producer irányításával, de ez a zenekar mindig is a két multiinstrumentalistáról szólt. A dalokat a Talk Talk, a Ride, a Killing Joke, Laurie Anderson és Hans Zimmer filmzenéi ihlették, a szövegek pedig Keely kambodzsai éveire, illetve az onnan való hazaköltözésre és az azzal kapcsolatos létbizonytalanságra reflektálnak. A képzőművésznek sem utolsó és szokás szerint a borítóért ismét felelős Keely most rádióbarát popzenét szeretett volna írni, valóban ezt kapjuk, bár valószínűleg soha nem fogják játszani a népszerű rádióadók. Kevesebb a zúzás, mint amit az eddigi lemezeken megszokhattunk. A Something Like This, a stadionkórusos Gravity és a részben Kambodzsában, részben Austinban forgatott klippel megküldött Don’t Look Down kifejezetten slágeres darabok. Az egyaránt 5 perc feletti Who Haunts the Hunter és Blade of Wind képviselik a Keely–Reece-párostól korábban megszokott nagyszabású, progrockos vonulatot (utóbbiban kifejezetten érezhető Zimmer hatása), és rájuk jellemző módon vannak visszatérő zenei motívumok is. A X tulajdonképpen egy tipikus Trail of Dead-album: konceptlemeznek tűnik, de valójában mégsem az.

Inside Out Music, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.