Animációs film: Benne van a türkör (M. Tóth Géza: Maestro)

  • - tévésmaci -
  • 2007. március 1.

Zene

Magam speciel miatta maradtam fönn hétfő hajnalig, de különösebb csalódás nem ért, hogy mégsem futott be - előtte este kétszer is leadta a tévé, hosszú ideje szóltak róla a hírek: csak az nem nézte meg, aki nem akarta (speciel ehhez kellett nagyon az Oscar-jelölés), tehát minden rendben.

Magam speciel miatta maradtam fönn hétfő hajnalig, de különösebb csalódás nem ért, hogy mégsem futott be - előtte este kétszer is leadta a tévé, hosszú ideje szóltak róla a hírek: csak az nem nézte meg, aki nem akarta (speciel ehhez kellett nagyon az Oscar-jelölés), tehát minden rendben. Ehhez a két főműsoridős lejátszáshoz (Duna Tv: vas. 20.00;m2: 21.55) kellett nagyon, hisz mondjuk a 7. Kecskeméti Animációs Film Fesztiválon (2005 nyarán!!!) elért sikere óta a mű bejárta az egész világot - a listáján ránézésre úgy 50 (!!!) fesztivál szerepel, azt hiszik, viccelek: még Arany Macskát is nyert, ám mindez ismertség tekintetében semminek sem bizonyult a jelöléshez képest.

Persze mindez inkább csak afféle hungarikum, ám mielőtt az alig ötperces röpdolgozat tárgyalására térnénk, nem hagyhatjuk említés nélkül az egyik előzményt, a több mint negyed százada (1981-ben) ugyane versenyben végül is befutó munkát, Rófusz Ferenc A légy című dolgozatát - az még ilyen hosszú sem volt. Rófusz filmje - formai bravúrja mellett - nagy dolgot célzott meg: magáról a szabadságról kívánt szólni. M. Tóthé azonban épp egy kicsit: poénra ment. Egy poénra. Ám ha csak ennyit mondhatnánk el róla, az öt perc is elég lett volna, hogy megtaláljuk a kijáratot - talán, vagy inkább mégsem, hisz az elejétől annyira a várakozásra játszik a film, hogy az már pimaszság. És van poén, persze anélkül az élet ma már elképzelhetetlen. Jó poén - de hát jó poénokkal is tele a padlás. M. Tóth filmvégi csattanója azonban olyan természetű - és ebben áll a nagy tudomány -, hogy maradásra bír. Fogva tart, mint a legjobb krimik végén a csavar: lázasan kezdi kutatni az ember a megoldásra utaló korábbi jeleket - ilyenformán a filmidő szinte végtelen (pontosabban tetszés szerinti), nincs is más kigázolás, meg kell nézni még egyszer... (e szempontból simán tökéletesnek mondható a vasárnapi tévés megoldás). Arról már nem is beszélve, mennyire beleillik bizonyos, éppenséggel hollywoodi praxisba, sőt praxisokba - nem szakad le az ég, ha azt mondjuk: Hitchcocktól Tarantinóig. Magam például amiatt a rugós kar miatt vertem a fejem a falba... Ám az efféle megoldások akkor működőképesek zökkenőmentesen, ha legalább azonos számú elidegenítő gesztussal párosulnak - azok ugyanis a ráismerés pillanatában (amikor a poén ül) már hullanak is ki a műegészből (utólag már a manó sem akad fenn azon, hogy akkor most így néz-e ki egy virtigli órakakukk vagy nem így-e). Száz szónak is egy a vége, a Maestro e tekintetben az arányérzék diadala - ám ez még mindig csak a "jól megcsináltság" kérdésköre, s az ugye a beugró lenne (hogy nem vagyunk kimondottan ehhez szoktatva, az alkalmasint különbejáratú pech - aminek dacára a jól megcsináltság azért még mindig karcsú az üdvösséghez).

Mert ahhoz kell egy másik, egy további tudomány is: a lélektől lélekig való utak ismerete, dehogy ismerete, egyáltalán, ezen utak felfedezésének képessége, lehetősége (úgy is, mint marsallbot konkrétan). Hogy M. Tóth most nem tévesztette el e láthatatlan ösvényt, arra - tán érthető okokból - csak személyes példával szolgálhatok: ha eztán akárhány kakukkos órát látok és akármilyet, mindig tudni fogom, van abban egy öltözőasztal (tükörrel, még szép).

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”