Animációs film: Benne van a türkör (M. Tóth Géza: Maestro)

  • - tévésmaci -
  • 2007. március 1.

Zene

Magam speciel miatta maradtam fönn hétfő hajnalig, de különösebb csalódás nem ért, hogy mégsem futott be - előtte este kétszer is leadta a tévé, hosszú ideje szóltak róla a hírek: csak az nem nézte meg, aki nem akarta (speciel ehhez kellett nagyon az Oscar-jelölés), tehát minden rendben.

Magam speciel miatta maradtam fönn hétfő hajnalig, de különösebb csalódás nem ért, hogy mégsem futott be - előtte este kétszer is leadta a tévé, hosszú ideje szóltak róla a hírek: csak az nem nézte meg, aki nem akarta (speciel ehhez kellett nagyon az Oscar-jelölés), tehát minden rendben. Ehhez a két főműsoridős lejátszáshoz (Duna Tv: vas. 20.00;m2: 21.55) kellett nagyon, hisz mondjuk a 7. Kecskeméti Animációs Film Fesztiválon (2005 nyarán!!!) elért sikere óta a mű bejárta az egész világot - a listáján ránézésre úgy 50 (!!!) fesztivál szerepel, azt hiszik, viccelek: még Arany Macskát is nyert, ám mindez ismertség tekintetében semminek sem bizonyult a jelöléshez képest.

Persze mindez inkább csak afféle hungarikum, ám mielőtt az alig ötperces röpdolgozat tárgyalására térnénk, nem hagyhatjuk említés nélkül az egyik előzményt, a több mint negyed százada (1981-ben) ugyane versenyben végül is befutó munkát, Rófusz Ferenc A légy című dolgozatát - az még ilyen hosszú sem volt. Rófusz filmje - formai bravúrja mellett - nagy dolgot célzott meg: magáról a szabadságról kívánt szólni. M. Tóthé azonban épp egy kicsit: poénra ment. Egy poénra. Ám ha csak ennyit mondhatnánk el róla, az öt perc is elég lett volna, hogy megtaláljuk a kijáratot - talán, vagy inkább mégsem, hisz az elejétől annyira a várakozásra játszik a film, hogy az már pimaszság. És van poén, persze anélkül az élet ma már elképzelhetetlen. Jó poén - de hát jó poénokkal is tele a padlás. M. Tóth filmvégi csattanója azonban olyan természetű - és ebben áll a nagy tudomány -, hogy maradásra bír. Fogva tart, mint a legjobb krimik végén a csavar: lázasan kezdi kutatni az ember a megoldásra utaló korábbi jeleket - ilyenformán a filmidő szinte végtelen (pontosabban tetszés szerinti), nincs is más kigázolás, meg kell nézni még egyszer... (e szempontból simán tökéletesnek mondható a vasárnapi tévés megoldás). Arról már nem is beszélve, mennyire beleillik bizonyos, éppenséggel hollywoodi praxisba, sőt praxisokba - nem szakad le az ég, ha azt mondjuk: Hitchcocktól Tarantinóig. Magam például amiatt a rugós kar miatt vertem a fejem a falba... Ám az efféle megoldások akkor működőképesek zökkenőmentesen, ha legalább azonos számú elidegenítő gesztussal párosulnak - azok ugyanis a ráismerés pillanatában (amikor a poén ül) már hullanak is ki a műegészből (utólag már a manó sem akad fenn azon, hogy akkor most így néz-e ki egy virtigli órakakukk vagy nem így-e). Száz szónak is egy a vége, a Maestro e tekintetben az arányérzék diadala - ám ez még mindig csak a "jól megcsináltság" kérdésköre, s az ugye a beugró lenne (hogy nem vagyunk kimondottan ehhez szoktatva, az alkalmasint különbejáratú pech - aminek dacára a jól megcsináltság azért még mindig karcsú az üdvösséghez).

Mert ahhoz kell egy másik, egy további tudomány is: a lélektől lélekig való utak ismerete, dehogy ismerete, egyáltalán, ezen utak felfedezésének képessége, lehetősége (úgy is, mint marsallbot konkrétan). Hogy M. Tóth most nem tévesztette el e láthatatlan ösvényt, arra - tán érthető okokból - csak személyes példával szolgálhatok: ha eztán akárhány kakukkos órát látok és akármilyet, mindig tudni fogom, van abban egy öltözőasztal (tükörrel, még szép).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.