Lemez

Anneleen Lenaerts: Nino Rota

  • - csk -
  • 2019. július 13.

Zene

Akinek volt már emlékezetes filmélménye, tudja, hogy a képsorok hátterében megszólaló zene fontos hozzájárulás a történet hangulatához, a cselekmény értelmezéséhez. A filmzeneszerzők között jelentős művészeket találunk. Fellini munkái nem lennének ugyanazok, ha nem illusztrálná a képsorokat a rendező állandó partnere, a nála kilenc évvel korábban született Nino Rota (1911–1979) zenéje. Rota nemcsak az Országúton, a Nyolc és fél, Az édes élet és más Fellini-remekek zeneszerzője volt: dolgozott Viscontival, Zeffirellivel, és ő volt Coppola Keresztapa-sorozatának zeneszerzője is. Koncertdarabokból álló életműve is igen gazdag. Korunk egyik legkiválóbb hárfása, a belga Anneleen Lenaerts, a Bécsi Filharmonikusok tagja a komponista hárfaműveiből válogatott (Hárfaverseny, Szonáta fuvolára és hárfára, Sarabande és toccata), megtoldva a mustrát olyan filmek zenéjének részleteivel, mint A keresztapa, a Halál a Níluson, Az édes élet, a Rómeó és Júlia, A makrancos hölgy. Az elegáns, színgazdag és virtuóz előadások a nemzetközi élvonal színvonalát képviselik, a művésznő fuvolás partnere például Emmanuel Pahud, a Brüsszeli Filharmonikusokat Adrien Perruchon vezényli érzékenyen.

A filmzenerészletek inkább csak szórakoztató csemegék, az igazán érdekes az, hogy a saját jogon megalkotott koncertdarabokban is ott az illusztrativitás. A szerző nem tud kibújni a bőréből: muzsikája ilyenkor is vizionál, ábrázol, történetet mond. A Hárfaverseny Andantéjában például hamisítatlan erdei jelenet tárul elénk vadászkürtszignálokkal, középkori témájú kosztümös film hangulatát sugallva.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.