Lemez

Anneleen Lenaerts: Nino Rota

  • - csk -
  • 2019. július 13.

Zene

Akinek volt már emlékezetes filmélménye, tudja, hogy a képsorok hátterében megszólaló zene fontos hozzájárulás a történet hangulatához, a cselekmény értelmezéséhez. A filmzeneszerzők között jelentős művészeket találunk. Fellini munkái nem lennének ugyanazok, ha nem illusztrálná a képsorokat a rendező állandó partnere, a nála kilenc évvel korábban született Nino Rota (1911–1979) zenéje. Rota nemcsak az Országúton, a Nyolc és fél, Az édes élet és más Fellini-remekek zeneszerzője volt: dolgozott Viscontival, Zeffirellivel, és ő volt Coppola Keresztapa-sorozatának zeneszerzője is. Koncertdarabokból álló életműve is igen gazdag. Korunk egyik legkiválóbb hárfása, a belga Anneleen Lenaerts, a Bécsi Filharmonikusok tagja a komponista hárfaműveiből válogatott (Hárfaverseny, Szonáta fuvolára és hárfára, Sarabande és toccata), megtoldva a mustrát olyan filmek zenéjének részleteivel, mint A keresztapa, a Halál a Níluson, Az édes élet, a Rómeó és Júlia, A makrancos hölgy. Az elegáns, színgazdag és virtuóz előadások a nemzetközi élvonal színvonalát képviselik, a művésznő fuvolás partnere például Emmanuel Pahud, a Brüsszeli Filharmonikusokat Adrien Perruchon vezényli érzékenyen.

A filmzenerészletek inkább csak szórakoztató csemegék, az igazán érdekes az, hogy a saját jogon megalkotott koncertdarabokban is ott az illusztrativitás. A szerző nem tud kibújni a bőréből: muzsikája ilyenkor is vizionál, ábrázol, történetet mond. A Hárfaverseny Andantéjában például hamisítatlan erdei jelenet tárul elénk vadászkürtszignálokkal, középkori témájú kosztümös film hangulatát sugallva.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.