Koncert

Chopin / Farkas Gábor

  • (ba)
  • 2019. július 13.

Zene

A lemezbemutató hangverseny műfajának veszélye, hogy a hosszas stúdiómunka után az előadó telítődik a CD-re játszott művekkel, hogy ne mondjuk: egy időre elege van belőlük, a közönség pedig fásult vagy dekoncentrált játékot hall. Növeli a kockázatot, ha önmagukra erősen reflektáló műveket hallunk – igyekeztem finoman kifejezni azt, amit „agyonjátszott darabnak” szoktak titulálni. A négy imp­romptu, f-moll fantázia, négy ballada összeállítású műsor számai külön-külön és ciklusként is gyakori vendégei a hangversenytermeknek. (A fantázia nem hangzik el a lemezen.)

A lemezfelvétel jóvoltából ezúttal a megszokottnál is alaposabb felkészülés élményében részesülhettünk az élő előadásban. A romantikus darabok szerkezete és dramaturgiája áttetszővé vált: az előre- és visszautalások rendet teremtettek az érzelmek hullámzásában, nevezett hullámok pedig végig kerülték a szélsőségeket, a magamutogatást. Ennek a finom ízlésnek a garanciája az – ha már a rendezők a Farkas Chopinje címmel hirdették az estet, mutassunk rá egy jellegzetességre a 38 éves művész zongorázásában –, hogy a mezzopiano és mezzoforte közötti, sokak számára szűk dinamikai tartományban a legszínesebb a játéka. Ettől maradt mindvégig lebilincselő az impromptuk és balladák történetmesélő arculata. S ha már a dinamikát hozzuk szóba: a művész hirtelen/subito pianói végig gyönyörűen szólaltak meg, a forte részek két darabban, a g-moll és az F-dúr balladában olykor túlságosan direkt módon – ezt a teremben uralkodó hőségnek tudom be. Az igen magas színvonalú koncertből is kiemelkedő, a hallgatót leginkább önvizsgálatra késztető műsorszám az Asz-dúr ballada volt, ebben a tempók rubatoszerű lélegzése, az előadás spontán, vallomásos jellege egyetlen, több percen át tartó, nagy pillanattá vált.

Vigadó, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.