Koncert

Chopin / Farkas Gábor

  • (ba)
  • 2019. július 13.

Zene

A lemezbemutató hangverseny műfajának veszélye, hogy a hosszas stúdiómunka után az előadó telítődik a CD-re játszott művekkel, hogy ne mondjuk: egy időre elege van belőlük, a közönség pedig fásult vagy dekoncentrált játékot hall. Növeli a kockázatot, ha önmagukra erősen reflektáló műveket hallunk – igyekeztem finoman kifejezni azt, amit „agyonjátszott darabnak” szoktak titulálni. A négy imp­romptu, f-moll fantázia, négy ballada összeállítású műsor számai külön-külön és ciklusként is gyakori vendégei a hangversenytermeknek. (A fantázia nem hangzik el a lemezen.)

A lemezfelvétel jóvoltából ezúttal a megszokottnál is alaposabb felkészülés élményében részesülhettünk az élő előadásban. A romantikus darabok szerkezete és dramaturgiája áttetszővé vált: az előre- és visszautalások rendet teremtettek az érzelmek hullámzásában, nevezett hullámok pedig végig kerülték a szélsőségeket, a magamutogatást. Ennek a finom ízlésnek a garanciája az – ha már a rendezők a Farkas Chopinje címmel hirdették az estet, mutassunk rá egy jellegzetességre a 38 éves művész zongorázásában –, hogy a mezzopiano és mezzoforte közötti, sokak számára szűk dinamikai tartományban a legszínesebb a játéka. Ettől maradt mindvégig lebilincselő az impromptuk és balladák történetmesélő arculata. S ha már a dinamikát hozzuk szóba: a művész hirtelen/subito pianói végig gyönyörűen szólaltak meg, a forte részek két darabban, a g-moll és az F-dúr balladában olykor túlságosan direkt módon – ezt a teremben uralkodó hőségnek tudom be. Az igen magas színvonalú koncertből is kiemelkedő, a hallgatót leginkább önvizsgálatra késztető műsorszám az Asz-dúr ballada volt, ebben a tempók rubatoszerű lélegzése, az előadás spontán, vallomásos jellege egyetlen, több percen át tartó, nagy pillanattá vált.

Vigadó, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.