Koncert

Chopin / Farkas Gábor

  • (ba)
  • 2019. július 13.

Zene

A lemezbemutató hangverseny műfajának veszélye, hogy a hosszas stúdiómunka után az előadó telítődik a CD-re játszott művekkel, hogy ne mondjuk: egy időre elege van belőlük, a közönség pedig fásult vagy dekoncentrált játékot hall. Növeli a kockázatot, ha önmagukra erősen reflektáló műveket hallunk – igyekeztem finoman kifejezni azt, amit „agyonjátszott darabnak” szoktak titulálni. A négy imp­romptu, f-moll fantázia, négy ballada összeállítású műsor számai külön-külön és ciklusként is gyakori vendégei a hangversenytermeknek. (A fantázia nem hangzik el a lemezen.)

A lemezfelvétel jóvoltából ezúttal a megszokottnál is alaposabb felkészülés élményében részesülhettünk az élő előadásban. A romantikus darabok szerkezete és dramaturgiája áttetszővé vált: az előre- és visszautalások rendet teremtettek az érzelmek hullámzásában, nevezett hullámok pedig végig kerülték a szélsőségeket, a magamutogatást. Ennek a finom ízlésnek a garanciája az – ha már a rendezők a Farkas Chopinje címmel hirdették az estet, mutassunk rá egy jellegzetességre a 38 éves művész zongorázásában –, hogy a mezzopiano és mezzoforte közötti, sokak számára szűk dinamikai tartományban a legszínesebb a játéka. Ettől maradt mindvégig lebilincselő az impromptuk és balladák történetmesélő arculata. S ha már a dinamikát hozzuk szóba: a művész hirtelen/subito pianói végig gyönyörűen szólaltak meg, a forte részek két darabban, a g-moll és az F-dúr balladában olykor túlságosan direkt módon – ezt a teremben uralkodó hőségnek tudom be. Az igen magas színvonalú koncertből is kiemelkedő, a hallgatót leginkább önvizsgálatra késztető műsorszám az Asz-dúr ballada volt, ebben a tempók rubatoszerű lélegzése, az előadás spontán, vallomásos jellege egyetlen, több percen át tartó, nagy pillanattá vált.

Vigadó, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."