Koncert

Chopin / Farkas Gábor

  • (ba)
  • 2019. július 13.

Zene

A lemezbemutató hangverseny műfajának veszélye, hogy a hosszas stúdiómunka után az előadó telítődik a CD-re játszott művekkel, hogy ne mondjuk: egy időre elege van belőlük, a közönség pedig fásult vagy dekoncentrált játékot hall. Növeli a kockázatot, ha önmagukra erősen reflektáló műveket hallunk – igyekeztem finoman kifejezni azt, amit „agyonjátszott darabnak” szoktak titulálni. A négy imp­romptu, f-moll fantázia, négy ballada összeállítású műsor számai külön-külön és ciklusként is gyakori vendégei a hangversenytermeknek. (A fantázia nem hangzik el a lemezen.)

A lemezfelvétel jóvoltából ezúttal a megszokottnál is alaposabb felkészülés élményében részesülhettünk az élő előadásban. A romantikus darabok szerkezete és dramaturgiája áttetszővé vált: az előre- és visszautalások rendet teremtettek az érzelmek hullámzásában, nevezett hullámok pedig végig kerülték a szélsőségeket, a magamutogatást. Ennek a finom ízlésnek a garanciája az – ha már a rendezők a Farkas Chopinje címmel hirdették az estet, mutassunk rá egy jellegzetességre a 38 éves művész zongorázásában –, hogy a mezzopiano és mezzoforte közötti, sokak számára szűk dinamikai tartományban a legszínesebb a játéka. Ettől maradt mindvégig lebilincselő az impromptuk és balladák történetmesélő arculata. S ha már a dinamikát hozzuk szóba: a művész hirtelen/subito pianói végig gyönyörűen szólaltak meg, a forte részek két darabban, a g-moll és az F-dúr balladában olykor túlságosan direkt módon – ezt a teremben uralkodó hőségnek tudom be. Az igen magas színvonalú koncertből is kiemelkedő, a hallgatót leginkább önvizsgálatra késztető műsorszám az Asz-dúr ballada volt, ebben a tempók rubatoszerű lélegzése, az előadás spontán, vallomásos jellege egyetlen, több percen át tartó, nagy pillanattá vált.

Vigadó, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.