mi a kotta?

Anonim kéjelgés

  • mi a kotta
  • 2019. június 23.

Zene

„Ami pedig Robert Schumannt illeti, aki nehezen vette a dolgát, s akit eleve nehéznek is láttak – ő az utolsó, aki iskolát alapított –: nem számít-e köztünk ma szerencsének, fellélegzésnek, valami felszabadulásnak, hogy éppen ezen a schumanni romantikán túllépnünk sikerült? Ez a lelkének »szász Svájcába« menekülő Schumann, félig a Werther, félig Jean Paul fájából faragva, de bizonyosan nem Beethovenéből! […] Schumann az ő ízlésével, amely alapjában kistermetű ízlés volt (tudniillik egy veszélyes, németek közt kétszeresen veszélyes hajlam az érzés halk líraiságára és iszákosságára), mindig a fal mellett lépdelő, félénken elhúzódó és visszahúzódó, nemes kényeskedő, aki merő anonim boldogságban és fájdalomban kéjelgett, egyfajta kislány és noli me tangere az elejétől fogva: ez a Schumann már csak német eseménye volt a zenének, nem európai többé, mint még Beethoven, vagy még átfogóbb értelemben Mozart – ővele fenyegette a német zenét az a legnagyobb veszedelem, hogy elveszíti hangját Európa lelke számára, s puszta haza-szátyárkodássá süllyed.”

Nietzsche jellemezte így a Túl jón és rosszon nyolcadik részében Robert Schumannt: egyrészt roppant igazságtalanul, másrészt itt-ott valamiképp mégiscsak találóan. Véleményes véleményét most mindenesetre mérlegelhetjük a hétvégén, hiszen véget ér Simon Izabella és Várjon Dénes, valamint művészbarátaik zeneakadémiai sorozata, amely Schumann zongorás kamarazenéjét porciózta szét hat koncertre. A szombati ötödik program két nagy száma a rejtett üzenetű 3. hegedű-zongora szonáta, valamint az Esz-dúr zongoranégyes lesz, mások mellett Tabea Zimmermann és Veronika Eberle (képünkön) közreműködésével (Solti terem, május 25., hét óra). Vasárnap azután egy teremmel arrébb a Mese-elbeszélésekkel indul majd a sorozat utolsó hangversenye, többek közt a Várjonékkal meghitt művészbarátságot ápoló Jörg Widmann előadásában (Zeneakadémia, május 26., fél nyolc). Schumann azután május utolsó estéjén is főszerephez jut, méghozzá a csellóversenye révén, csakhogy a Gautier Capuçon és a vezénylő Leonidasz Kavakosz föllépését ígérő koncert a Fesztiválzenekar szokott hármas programjának elsője lesz, így erről a műsorról a jövő héten mondhatunk majd többet (Zeneakadémia, május 31., háromnegyed nyolc).

Persze kissé léhább mulatságban is részünk lehet az elkövetkező napokban, elvégre vasárnap este a Kolozsvári Magyar Opera előadásában megtekinthetjük Puccini mondén és lírai anti-Traviatáját, vagyis A fecskét (Erkel Színház, május 26., hét óra). A megannyi száz évvel ezelőtt divatozó tánczenét Anger Ferenc rendezésében fölidéző majdnem operett női főszerepét a fiatal Ádám Zsuzsanna alakítja majd. S éppígy kínálkozik komolyabb intellektuális energia­befektetést, de legalábbis a romantika komfortzónájából való kimozdulást igénylő zenei program is: például kedden este a BMC-ben (május 28., fél nyolc). Itt ugyanis a Keller András és Rácz Zoltán által vezetett Ligeti Ensemble a névadó vonóskompozíciója, a Ramifications nyomában Claude Vivier fölfedezésünkre váró Zipangu című szerzeménye, valamint a Kurtág-életmű két csodája, a Négy Ahmatova-költemény és a Jelenetek egy regényből szólal majd meg.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.