mi a kotta?

Anonim kéjelgés

  • mi a kotta
  • 2019. június 23.

Zene

„Ami pedig Robert Schumannt illeti, aki nehezen vette a dolgát, s akit eleve nehéznek is láttak – ő az utolsó, aki iskolát alapított –: nem számít-e köztünk ma szerencsének, fellélegzésnek, valami felszabadulásnak, hogy éppen ezen a schumanni romantikán túllépnünk sikerült? Ez a lelkének »szász Svájcába« menekülő Schumann, félig a Werther, félig Jean Paul fájából faragva, de bizonyosan nem Beethovenéből! […] Schumann az ő ízlésével, amely alapjában kistermetű ízlés volt (tudniillik egy veszélyes, németek közt kétszeresen veszélyes hajlam az érzés halk líraiságára és iszákosságára), mindig a fal mellett lépdelő, félénken elhúzódó és visszahúzódó, nemes kényeskedő, aki merő anonim boldogságban és fájdalomban kéjelgett, egyfajta kislány és noli me tangere az elejétől fogva: ez a Schumann már csak német eseménye volt a zenének, nem európai többé, mint még Beethoven, vagy még átfogóbb értelemben Mozart – ővele fenyegette a német zenét az a legnagyobb veszedelem, hogy elveszíti hangját Európa lelke számára, s puszta haza-szátyárkodássá süllyed.”

Nietzsche jellemezte így a Túl jón és rosszon nyolcadik részében Robert Schumannt: egyrészt roppant igazságtalanul, másrészt itt-ott valamiképp mégiscsak találóan. Véleményes véleményét most mindenesetre mérlegelhetjük a hétvégén, hiszen véget ér Simon Izabella és Várjon Dénes, valamint művészbarátaik zeneakadémiai sorozata, amely Schumann zongorás kamarazenéjét porciózta szét hat koncertre. A szombati ötödik program két nagy száma a rejtett üzenetű 3. hegedű-zongora szonáta, valamint az Esz-dúr zongoranégyes lesz, mások mellett Tabea Zimmermann és Veronika Eberle (képünkön) közreműködésével (Solti terem, május 25., hét óra). Vasárnap azután egy teremmel arrébb a Mese-elbeszélésekkel indul majd a sorozat utolsó hangversenye, többek közt a Várjonékkal meghitt művészbarátságot ápoló Jörg Widmann előadásában (Zeneakadémia, május 26., fél nyolc). Schumann azután május utolsó estéjén is főszerephez jut, méghozzá a csellóversenye révén, csakhogy a Gautier Capuçon és a vezénylő Leonidasz Kavakosz föllépését ígérő koncert a Fesztiválzenekar szokott hármas programjának elsője lesz, így erről a műsorról a jövő héten mondhatunk majd többet (Zeneakadémia, május 31., háromnegyed nyolc).

Persze kissé léhább mulatságban is részünk lehet az elkövetkező napokban, elvégre vasárnap este a Kolozsvári Magyar Opera előadásában megtekinthetjük Puccini mondén és lírai anti-Traviatáját, vagyis A fecskét (Erkel Színház, május 26., hét óra). A megannyi száz évvel ezelőtt divatozó tánczenét Anger Ferenc rendezésében fölidéző majdnem operett női főszerepét a fiatal Ádám Zsuzsanna alakítja majd. S éppígy kínálkozik komolyabb intellektuális energia­befektetést, de legalábbis a romantika komfortzónájából való kimozdulást igénylő zenei program is: például kedden este a BMC-ben (május 28., fél nyolc). Itt ugyanis a Keller András és Rácz Zoltán által vezetett Ligeti Ensemble a névadó vonóskompozíciója, a Ramifications nyomában Claude Vivier fölfedezésünkre váró Zipangu című szerzeménye, valamint a Kurtág-életmű két csodája, a Négy Ahmatova-költemény és a Jelenetek egy regényből szólal majd meg.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.