mi a kotta?

Anonim kéjelgés

  • mi a kotta
  • 2019. június 23.

Zene

„Ami pedig Robert Schumannt illeti, aki nehezen vette a dolgát, s akit eleve nehéznek is láttak – ő az utolsó, aki iskolát alapított –: nem számít-e köztünk ma szerencsének, fellélegzésnek, valami felszabadulásnak, hogy éppen ezen a schumanni romantikán túllépnünk sikerült? Ez a lelkének »szász Svájcába« menekülő Schumann, félig a Werther, félig Jean Paul fájából faragva, de bizonyosan nem Beethovenéből! […] Schumann az ő ízlésével, amely alapjában kistermetű ízlés volt (tudniillik egy veszélyes, németek közt kétszeresen veszélyes hajlam az érzés halk líraiságára és iszákosságára), mindig a fal mellett lépdelő, félénken elhúzódó és visszahúzódó, nemes kényeskedő, aki merő anonim boldogságban és fájdalomban kéjelgett, egyfajta kislány és noli me tangere az elejétől fogva: ez a Schumann már csak német eseménye volt a zenének, nem európai többé, mint még Beethoven, vagy még átfogóbb értelemben Mozart – ővele fenyegette a német zenét az a legnagyobb veszedelem, hogy elveszíti hangját Európa lelke számára, s puszta haza-szátyárkodássá süllyed.”

Nietzsche jellemezte így a Túl jón és rosszon nyolcadik részében Robert Schumannt: egyrészt roppant igazságtalanul, másrészt itt-ott valamiképp mégiscsak találóan. Véleményes véleményét most mindenesetre mérlegelhetjük a hétvégén, hiszen véget ér Simon Izabella és Várjon Dénes, valamint művészbarátaik zeneakadémiai sorozata, amely Schumann zongorás kamarazenéjét porciózta szét hat koncertre. A szombati ötödik program két nagy száma a rejtett üzenetű 3. hegedű-zongora szonáta, valamint az Esz-dúr zongoranégyes lesz, mások mellett Tabea Zimmermann és Veronika Eberle (képünkön) közreműködésével (Solti terem, május 25., hét óra). Vasárnap azután egy teremmel arrébb a Mese-elbeszélésekkel indul majd a sorozat utolsó hangversenye, többek közt a Várjonékkal meghitt művészbarátságot ápoló Jörg Widmann előadásában (Zeneakadémia, május 26., fél nyolc). Schumann azután május utolsó estéjén is főszerephez jut, méghozzá a csellóversenye révén, csakhogy a Gautier Capuçon és a vezénylő Leonidasz Kavakosz föllépését ígérő koncert a Fesztiválzenekar szokott hármas programjának elsője lesz, így erről a műsorról a jövő héten mondhatunk majd többet (Zeneakadémia, május 31., háromnegyed nyolc).

Persze kissé léhább mulatságban is részünk lehet az elkövetkező napokban, elvégre vasárnap este a Kolozsvári Magyar Opera előadásában megtekinthetjük Puccini mondén és lírai anti-Traviatáját, vagyis A fecskét (Erkel Színház, május 26., hét óra). A megannyi száz évvel ezelőtt divatozó tánczenét Anger Ferenc rendezésében fölidéző majdnem operett női főszerepét a fiatal Ádám Zsuzsanna alakítja majd. S éppígy kínálkozik komolyabb intellektuális energia­befektetést, de legalábbis a romantika komfortzónájából való kimozdulást igénylő zenei program is: például kedden este a BMC-ben (május 28., fél nyolc). Itt ugyanis a Keller András és Rácz Zoltán által vezetett Ligeti Ensemble a névadó vonóskompozíciója, a Ramifications nyomában Claude Vivier fölfedezésünkre váró Zipangu című szerzeménye, valamint a Kurtág-életmű két csodája, a Négy Ahmatova-költemény és a Jelenetek egy regényből szólal majd meg.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.