Lemez

Erdő szélén

Žagar: Woods, Spirits & Sorcery

  • - minek -
  • 2019. június 23.

Zene

Ráérősen, de alapos munkával készülnek Zságer Balázs és aktuális zenésztársai, vagyis a Žagar kollektíva lemezei.

Legutóbbi „rendes” stúdióalbumuk, a Light Leaks 2013-ban jelent meg, azóta inkább alkalmazott zenével jelentkezett az e téren is igen aktív társulat, így jött ki 2015-ben Az éjszakám a nappalod című magyar filmhez írt soundtrack. A hosszú hiátus előnye, hogy sokkal több idő jut kidolgozni egy új, az addigiaktól alaposan eltérő zenei világot, koncepciót, ami jelen esetben zömmel jóleső meglepetést okoz a befogadónak. Persze volt időnk felkészülni, az irányváltást sejteni engedték a fokozatos tagcserék (legutóbb Ligeti György gitáros-énekes távozott tavaly), melyek nyomán a zenekar gyakorlatilag trió formációra apadt (a billentyűs-zeneszerző-énekes Zságeren kívül Zságer-Varga Ákos basszusgitáros és Lázár Tibor dobos számít beltagnak). Ezúttal azonban fontos szerephez jutnak olyan vendégzenészek, akik sokszor (pláne Žagarék praxisában) egészen egzotikus hangzásokat szólaltatnak meg. Hallható itt djembe és darbuka nevezetű ütőhangszer, ney (perzsa fafúvós), balafon (afrikai xilofon) vagy éppen szitár, amin – az Anata Wa Wata­shi című, merészen eklektikus számban – az indiai zenében igencsak járatos Tóth Szabolcs játszik remek futamokat. Mindez egyáltalán nem válik el a zene szövetétől, hanem harmonikusan belesimul.

A Woods, Spirits & Sorcery pont azt hozza, amit ígér: némi spiritualitással feltöltött, sok tekintetben organikus, más vonatkozásokban meg éppen hogy vonzóan szintetikus, az érzékekre ható tribál-elektronikus zenei varázslatot, ami az album nagyobb részén működik is. Már a látszólag lassan kibontakozó Lost Tribes című nyitószámban is finoman fonódnak össze a billentyűs és az egzotikus húros hangszerek melódiái, valamint Carmen Estevez énekesnő erősen effektezett hangja, hogy három és fél perc után végül beinduljon egy törzsi ritmusokra optimalizált, veretős elektronikus tánczene az erre az alkalomra való effektekkel szétküldve. Mindvégig az album erőssége marad, hogy nem tudhatjuk, hova fut ki egy-egy magában is kecsegtető felütés, a zenei váltások folyamatos izgalomban tartanak. Fatima Gozlan neyjátéka, a bugyborgó elektronika és a hangsúlyos dobok adják a tört ütemű, középlassú Ghost Orchid gerincét, a dubos-akusztikus gitáros Mushrooms Are Singing direkt pszichedéliáját pedig a balafon és Barabás Lőrinc trombitajátéka oldja fel. Még egy szinte zavarba ejtően ütemtelen, üdítően kísérleti/ambient darabot is bevállalnak (Forest Fairy), elvégre a sebesség nem minden, az átmeneti pihenőt pedig bőségesen kompenzálják a gyorsabb sodrású, egyenesen táncra hívó momentumok.

Théque Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.