Lemez

Erdő szélén

Žagar: Woods, Spirits & Sorcery

  • - minek -
  • 2019. június 23.

Zene

Ráérősen, de alapos munkával készülnek Zságer Balázs és aktuális zenésztársai, vagyis a Žagar kollektíva lemezei.

Legutóbbi „rendes” stúdióalbumuk, a Light Leaks 2013-ban jelent meg, azóta inkább alkalmazott zenével jelentkezett az e téren is igen aktív társulat, így jött ki 2015-ben Az éjszakám a nappalod című magyar filmhez írt soundtrack. A hosszú hiátus előnye, hogy sokkal több idő jut kidolgozni egy új, az addigiaktól alaposan eltérő zenei világot, koncepciót, ami jelen esetben zömmel jóleső meglepetést okoz a befogadónak. Persze volt időnk felkészülni, az irányváltást sejteni engedték a fokozatos tagcserék (legutóbb Ligeti György gitáros-énekes távozott tavaly), melyek nyomán a zenekar gyakorlatilag trió formációra apadt (a billentyűs-zeneszerző-énekes Zságeren kívül Zságer-Varga Ákos basszusgitáros és Lázár Tibor dobos számít beltagnak). Ezúttal azonban fontos szerephez jutnak olyan vendégzenészek, akik sokszor (pláne Žagarék praxisában) egészen egzotikus hangzásokat szólaltatnak meg. Hallható itt djembe és darbuka nevezetű ütőhangszer, ney (perzsa fafúvós), balafon (afrikai xilofon) vagy éppen szitár, amin – az Anata Wa Wata­shi című, merészen eklektikus számban – az indiai zenében igencsak járatos Tóth Szabolcs játszik remek futamokat. Mindez egyáltalán nem válik el a zene szövetétől, hanem harmonikusan belesimul.

A Woods, Spirits & Sorcery pont azt hozza, amit ígér: némi spiritualitással feltöltött, sok tekintetben organikus, más vonatkozásokban meg éppen hogy vonzóan szintetikus, az érzékekre ható tribál-elektronikus zenei varázslatot, ami az album nagyobb részén működik is. Már a látszólag lassan kibontakozó Lost Tribes című nyitószámban is finoman fonódnak össze a billentyűs és az egzotikus húros hangszerek melódiái, valamint Carmen Estevez énekesnő erősen effektezett hangja, hogy három és fél perc után végül beinduljon egy törzsi ritmusokra optimalizált, veretős elektronikus tánczene az erre az alkalomra való effektekkel szétküldve. Mindvégig az album erőssége marad, hogy nem tudhatjuk, hova fut ki egy-egy magában is kecsegtető felütés, a zenei váltások folyamatos izgalomban tartanak. Fatima Gozlan neyjátéka, a bugyborgó elektronika és a hangsúlyos dobok adják a tört ütemű, középlassú Ghost Orchid gerincét, a dubos-akusztikus gitáros Mushrooms Are Singing direkt pszichedéliáját pedig a balafon és Barabás Lőrinc trombitajátéka oldja fel. Még egy szinte zavarba ejtően ütemtelen, üdítően kísérleti/ambient darabot is bevállalnak (Forest Fairy), elvégre a sebesség nem minden, az átmeneti pihenőt pedig bőségesen kompenzálják a gyorsabb sodrású, egyenesen táncra hívó momentumok.

Théque Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.