Lemez

Another Way: Egy álommal szegényebb EP

  • Tóth Béla István
  • 2020. február 23.

Zene

Szélsőséges zenei produktum az Another Way négyszámos, mindössze ötperces kislemeze, amely a korábbiaktól eltérően csak digitális formában jelent meg. Ugyanúgy szélsőséges, mint minden eddigi anyaguk, ugyanis fastcore zenéjüknek két alapvető hajtómotorja van. Az egyik a mindennapok sivárságából, a frusztrációból, a társadalomnak és a hatalomnak való kiszolgáltatottságból táplálkozó düh, a másik pedig a sebesség, a végletekig gyorsított dob- és gitártémák, melyek hatásfokát a szövegekből áradó elemi erő még tovább fokoz.

Nem pusztán zenei agresszió, sokkal inkább figyelemkeltő segélykiáltás ez az EP, és érdemes komolyan venni. A hitelek miatti soha véget nem érő szélmalomharc, a szemfényvesztő reformok hiábavalósága, a fásultság, a magány és a kiszolgáltatottság érzése csapódik le a dalszövegekben, amelyek a szélvészgyors zajos zenéhez fejhangú üvöltés formájában illeszkednek. A zenekar Az idő rövid története című 2013-as nagylemezére jellemző intellektuális irányultságú szövegei, a precíz zenei szerkesztettség és tudatosság helyébe ezúttal ösztönösség lépett. Habár most is akadnak fifikás riffek, elsősorban az egyszerűség dominál. Viszont a bennük munkáló indulatokból táplálkozó, a zenéből és a szövegekből áradó elemi feszültség megmaradt.
A Rabként létezel című szám elején felcsendülő dallam révén a feszültség oldódni látszik, ám a megnyugvás hamis érzetét sejtető rész hamar véget ér, és újabb dühödt zenei őrléssé válik.

Azonban a demókra emlékeztető koszos hangzás csalódást okoz – a szöveg elsőre teljesen érthetetlen –, ami jócskán tompítja a feszes gitárhangzás élét, és visszavesz a lemez lendületéből. Az Egy álommal szegényebb ösztönös dühkitörésként értelmezhető anyagában sokunk keresztje benne van, de csak kevesekhez szól.

Szerzői kiadás, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.