Lemez

Another Way: Egy álommal szegényebb EP

  • Tóth Béla István
  • 2020. február 23.

Zene

Szélsőséges zenei produktum az Another Way négyszámos, mindössze ötperces kislemeze, amely a korábbiaktól eltérően csak digitális formában jelent meg. Ugyanúgy szélsőséges, mint minden eddigi anyaguk, ugyanis fastcore zenéjüknek két alapvető hajtómotorja van. Az egyik a mindennapok sivárságából, a frusztrációból, a társadalomnak és a hatalomnak való kiszolgáltatottságból táplálkozó düh, a másik pedig a sebesség, a végletekig gyorsított dob- és gitártémák, melyek hatásfokát a szövegekből áradó elemi erő még tovább fokoz.

Nem pusztán zenei agresszió, sokkal inkább figyelemkeltő segélykiáltás ez az EP, és érdemes komolyan venni. A hitelek miatti soha véget nem érő szélmalomharc, a szemfényvesztő reformok hiábavalósága, a fásultság, a magány és a kiszolgáltatottság érzése csapódik le a dalszövegekben, amelyek a szélvészgyors zajos zenéhez fejhangú üvöltés formájában illeszkednek. A zenekar Az idő rövid története című 2013-as nagylemezére jellemző intellektuális irányultságú szövegei, a precíz zenei szerkesztettség és tudatosság helyébe ezúttal ösztönösség lépett. Habár most is akadnak fifikás riffek, elsősorban az egyszerűség dominál. Viszont a bennük munkáló indulatokból táplálkozó, a zenéből és a szövegekből áradó elemi feszültség megmaradt.
A Rabként létezel című szám elején felcsendülő dallam révén a feszültség oldódni látszik, ám a megnyugvás hamis érzetét sejtető rész hamar véget ér, és újabb dühödt zenei őrléssé válik.

Azonban a demókra emlékeztető koszos hangzás csalódást okoz – a szöveg elsőre teljesen érthetetlen –, ami jócskán tompítja a feszes gitárhangzás élét, és visszavesz a lemez lendületéből. Az Egy álommal szegényebb ösztönös dühkitörésként értelmezhető anyagában sokunk keresztje benne van, de csak kevesekhez szól.

Szerzői kiadás, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”