mi a kotta?

Én például

  • ételhordó
  • 2020. február 23.

Zene

Tíz éve még szinte kizárólag vallási és/vagy ezoterikus megfontolásokból nyitott valaki vega éttermet, ha mégis üzleti alapon, akkor hamar lehúzhatta a redőnyt. De közben felnőtt egy új nemzedék, a tudatos húsnélkülözés tömegessé vált, így ma már nem akkora kockázat erre a rétegre alapozni a kínálatot.

A Nagymező utca 51. alatti Veganeria puccosabb, mint egy önkiszolgáló, de szerényebb egy átlagos étteremnél. Csak a galérián van rendes asztal, odalent bárszékek. Saját honlapjuk nincs, így önfényezés sem, Facebook-profiljukon is csak egy Gandhi-idézettel egészítették ki a fotókat: „Te magad lég y a változás, amit látni szeretnél a világban!”

Az étlapon a legnagyobb meglepetést a 16-féle pizza jelenti, pontosabban az, hogy nagy részük hús nélkül elképzelhetetlen: virslis, magyaros stb. A tésztaválaszték szerényebb és kevésbé bátor, de a főételek közt megint a „húsok” vannak többségben.

A sütőtökkrémlevessel (790 Ft) nem az a legnagyobb gond, hogy híg. Inkább az, hogy a levesízesítő (kocka?) felül van reprezentálva, legalábbis a sütőtök ízét alig érezni, ráadásul jobban is megmelegíthették volna. A magyaros pizza (1990 Ft) tésztájával nincs különösebb baj, de „magyarságát” kimerítették a zöldpaprikával, a lilahagymával és az élethű, húsízű gabonakolbásszal. De ahogy az képünkön is látszik, a paradicsomszószos, vegánsajtos alap minden mást háttérbe szorít, ami különösen azoknak fájhat, akik valami csípőset reméltek.
A Sztroganoff szejtán (2490 Ft) uborkás-gombás öntete kiváló, a polenta illő köret, és maga a szejtán is megjárja (főleg azért, mert nem is akar bélszínre emlékeztetni). Ám a vegán gesztenyepüré (890 Ft) semmiben nem különbözik a tejes változattól. Kár, hogy ez csak arra bizonyíték, hogy a növényi tejszínhabot is túl lehet cukrozni.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.