mi a kotta?

Én például

  • ételhordó
  • 2020. február 23.

Zene

Tíz éve még szinte kizárólag vallási és/vagy ezoterikus megfontolásokból nyitott valaki vega éttermet, ha mégis üzleti alapon, akkor hamar lehúzhatta a redőnyt. De közben felnőtt egy új nemzedék, a tudatos húsnélkülözés tömegessé vált, így ma már nem akkora kockázat erre a rétegre alapozni a kínálatot.

A Nagymező utca 51. alatti Veganeria puccosabb, mint egy önkiszolgáló, de szerényebb egy átlagos étteremnél. Csak a galérián van rendes asztal, odalent bárszékek. Saját honlapjuk nincs, így önfényezés sem, Facebook-profiljukon is csak egy Gandhi-idézettel egészítették ki a fotókat: „Te magad lég y a változás, amit látni szeretnél a világban!”

Az étlapon a legnagyobb meglepetést a 16-féle pizza jelenti, pontosabban az, hogy nagy részük hús nélkül elképzelhetetlen: virslis, magyaros stb. A tésztaválaszték szerényebb és kevésbé bátor, de a főételek közt megint a „húsok” vannak többségben.

A sütőtökkrémlevessel (790 Ft) nem az a legnagyobb gond, hogy híg. Inkább az, hogy a levesízesítő (kocka?) felül van reprezentálva, legalábbis a sütőtök ízét alig érezni, ráadásul jobban is megmelegíthették volna. A magyaros pizza (1990 Ft) tésztájával nincs különösebb baj, de „magyarságát” kimerítették a zöldpaprikával, a lilahagymával és az élethű, húsízű gabonakolbásszal. De ahogy az képünkön is látszik, a paradicsomszószos, vegánsajtos alap minden mást háttérbe szorít, ami különösen azoknak fájhat, akik valami csípőset reméltek.
A Sztroganoff szejtán (2490 Ft) uborkás-gombás öntete kiváló, a polenta illő köret, és maga a szejtán is megjárja (főleg azért, mert nem is akar bélszínre emlékeztetni). Ám a vegán gesztenyepüré (890 Ft) semmiben nem különbözik a tejes változattól. Kár, hogy ez csak arra bizonyíték, hogy a növényi tejszínhabot is túl lehet cukrozni.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.