Lemez

Atom TM: HD

  • - velkei -
  • 2013. április 28.

Zene

Az 1968-as születésű Uwe Schmidt a kortárs német elektronikus zene egyik legnagyobb alakja. Több mint huszonöt éve alkot folyamatosan úgy, hogy emellett sokszor képes arra is, hogy ne vegye túlzottan komolyan magát.

Popzenei körökben leginkább Se–or Coconutként ismert, mely néven különböző latin zenékkel járta körbe a világ legnagyobb fesztiváljait rengeteg éven át; az underground vagy alternatív elektronika megfoghatatlan dimenziójában pedig az Atom TM a legismertebb álneve. Ez utóbbi alatt jelent meg legújabb albuma, HD címmel, amely, nem viccelek - bár lehet, hogy elszámoltam -, Schmidtnek körülbelül a hetvenedik albuma 1988 óta. Mennyire lehet fontos egy új lemez hatvankilenc másik után? Mit lehet hozzátenni vele az életműhöz? Egyáltalán, érdemes még foglalkozni vele?

A művésznek ez a harmadik albuma a zsánerben meghatározónak számító Raster-Noton kiadónál, és ő tiszteletben tartja a helyi elvárásokat. Tudományos német electro szól negyven percen át kövér basszusokkal, kísérleti hangokkal, gépies környezetben, alkalmi zajokkal. Az ismeretlen kutatása azonban elmarad - helyette a popzenét vizsgálja Schmidt meglehetősen érdekes szemszögből. Az első furcsaság akkor jön szembe, amikor nyolc perc után az I Love U-ban Jamie Lidell kezd el énekelni, később pedig torzított rockzenék támadnak 24 bitben (The Sound Of Decay, My Generation). Félúton az Empty Alec Empire kritikusságát idézi meg a digital hardcore-katalógusból, a Stop (Imperialist Pop) pedig olyan, mintha egy radikális Kraftwerket hallanánk. Úgyhogy hetven lemez ide vagy oda, Uwe Schmidtnek még mindig van mondanivalója, ráadásul továbbra is újszerűen tud megszólalni. A HD-hatás pedig nemcsak a hangzásra, hanem a minőségre is igaz: ez a szerző legérettebb és legkomolyabb, ugyanakkor mégis legkönynyebben befogadható munkája az utóbbi évekből.

Raster-Noton, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.